Klienti si opět stěžují na spořitelnu, že neplní sliby

  • 21
Česká spořitelna a její šéf Jack Stack mají problém. Jeho penzijní fond slíbil klientům desetitisícovou prémii. Později změnil podmínky pro její výplatu a peníze nechce dát.

Skupina České spořitelny čelí už druhému obvinění, že nejprve naláká v kampani klienty na koupi svého produktu a pak v tichosti podmínky změní a sliby nedodrží. Tentokrát jde o klienty spořitelního Penzijního fondu. Těm, kdo si v něm začali spořit na penzi s vidinou, že 10 tisíc korun po jejich smrti dostanou děti, však fond už před lety zpřísnil podmínky. Až nyní se začínají objevovat případy, kdy pozůstalí se svým nárokem narazili.

Jeden z nich včera uveřejnilo Sdružení na obranu spotřebitele (SOS). „Otec si uzavřel penzijní připojištění právě kvůli slibu, že po něm zůstane dar pro děti. Jeho syn u přepážky neuspěl. Je to citlivý a bolestivý případ,“ říká Jana Luhanová ze SOS.

Spořitelna lákala před rokem 2001 do svého penzijního fondu letáky, které hlásaly, že pokud klient zemře dříve a nestačí vyčerpat své úspory na důchod, jeho pozůstalí dostanou 10 tisíc korun. V lednu 2001 však podmínky změnila a prémii vyplácí, jen pokud po klientovi na účtu zůstalo nejméně 50 tisíc. „Změna, které předchází řádné a včasné informování klientů, je z našeho pohledu legitimní,“ říká mluvčí spořitelny Klára Gajdůšková.

Banka je přesvědčena, že je všechno v pořádku. Každého klienta penzijní fond na změnu podmínek upozornil dopisem přiloženým k výpisu z účtu. „Dobrým důkazem toho, že klienti té změně rozuměli a přijali ji, je i fakt, že za celou dobu evidoval fond jen čtyři dotazy na toto téma,“ vysvětluje Gajdúšková.

Sdružení na obranu spotřebitelů však poukazuje na to, že lidé letáky s informacemi o změně smluvních podmínek často vůbec nečtou nebo jim nerozumějí. Oproti tomu reklamní kampaně, které před klienta velmi srozumitelně postaví lákavou nabídku, mohou být pro mnohé silným vodítkem.

„Podle našeho názoru šlo o veřejný příslib, který zůstává nenaplněný. Schovávat se za změnu smluvních podmínek nelze. Způsob, kterým o ní lidi informovali měl být natolik zřetelný, aby vyvážil zřetelnost příslibu prémie,“ tvrdí předseda republikového výboru SOS František Lobovský.

Spořitelna už jednou prohrála

Stejnými argumenty už přinutilo sdružení spořitelnu kapitulovat před nespokojenými studenty, kteří si u ní založili účty. Banka slíbila prémii těm, kteří dostudují vysokou školu s červeným diplomem.

Když se o svých 10 tisíc přihlásili, zjistili, že slib neplatí. Spořitelna couvla, až když se případ zveřejnil a několik klientů banku zažalovalo.

Stejně jako u studentů ani klienti penzijního fondu prémii nemají ve smlouvě. Syn zemřelého klienta proto neuspěl ani u ombudsmana České spořitelny. „Považujeme chování penzijního fondu za korektní. Svědčí o tom i to, že se na nás obrátili jen jednotlivci,“ říká ombudsmanka Jitka Jakubcová.

Kolik si připlatí statisíce klientů?
Spořitelna je dražší.
Více ZDE.