Knižní tip

Proč je nutné měnit českou školu? Poznáme, že v naší škole není něco v pořádku? A jak to napravit? Kdo se takhle ptá, dozví se odpověď ve stočtyřicetistránkové publikaci, která vznikla na základě zkušeností sedmi osvícených ředitelů základních škol, kde se vnitřní změna školy povedla.

Ředitelská kuchařka
Tomáš Feřtek
vydalo občanské sdružení AISIS
Cena: 99,-Kč + poštovné

Ředitelská kuchařka s podtitulem: Kniha pro ty, které už nebaví čekat na reformu školství, pojmenovává nejvážnější potíže dnešních škol a přehledně vysvětluje, proč je změna vyučování nutná. Dokazuje na konkrétních příkladech, že reforma pomáhá řešit většinu problémů, které dnes školám připadají nepřekonatelné. Je určena nejen ředitelům, kteří si s její pomocí mohou otestovat svoji školu a vlastní manažerské schopnosti, a nejen učitelům dychtícím poučit se ze slepých uliček, do kterých se během své praxe dostávají, a nevědí, jak reformovat své výukové metody i sebe. Pomůže rodičům, aby si ujasnili, podle jakých kritérií posuzovat školu, kterou vybírají pro své dítě.

Jak apelovat na učitele a co po "své" škole chtít. Publikace nabízí odpovědi na sedmdesát nejčastějších námitek, které nutnost reformy zpochybňují. Srozumitelně a populárně vysvětluje příčiny bludných cest ve školství a inspiruje k jejich nápravě. V několika kapitolách řeší palčivé otázky dneška, jako například rozřazování dětí do studijních a nestudijních tříd, vybavení tříd počítači, módu projektového vyučování, strach z alternativních metod přicházejících ze Západu, trvání na tuhé kázni a známkování, zavádění nápojových automatů a bufetů, stres žáků, pasivitu rodičů a neochotu školy přebírat odpovědnost za výchovu atd. Zkušení ředitelé zvažují pro a proti v případě diskutabilních témat; například víceletých gymnázií, motivace k učení, přístupu k žákům s dysfunkcemi, přípravy ke zkouškám, šikany a vzrůstajícího sebevědomí žáků či jejich nároků na rozhodování.

Součástí publikace je i přehledná miniencyklopedie nabízející recepty na nejdůležitější reformní kroky a obsáhlý adresář s doporučenou literaturu i tipy na vzdělávací kurzy. Co získáte změnou školy podle Ředitelské kuchařky? Ředitel Zdeněk Brož ze Základní školy Dr. Jana Malíka v Chrudimi říká, že žáci díky reformě nemají negativní vztah ke škole ­ otevřeně vyjadřují svoje názory

  • všichni mají možnost se ve škole realizovat
  • ­nemají potřebu upozorňovat na sebe negativním způsobem
  • ­dokážou se chovat odpovědně k sobě i svému okolí

rodiče

  • ­se zajímají o program školy
  • ­nemají potřebu přihlašovat své děti na víceleté gymnázium
  • ­chtějí, aby jejich dítě přestoupilo na naši školu

a učitelé

  • ­mají možnost seberealizace ­ mohou se dál v maximální možné míře vzdělávat
  • ­mají svobodu při volbě způsobů, jakými chtějí učit.

V čem vězí zásadní změny? V některých školách omezili základní učivo na minimum a vsadili na volitelné předměty, vytvořili školní řád tak, aby žáci měli stejný počet práv jako učitelé, jinde si pečlivě pilují partnerské vztahy mezi žákem a učitelem nebo učitelé natáčejí hodiny kolegů a pak o nich diskutují. Jsou školy, kde vycházeli z výsledků ankety mezi dětmi, učiteli i rodiči na téma: Jakou školu byste chtěli? Ve školách, kde se daří změnit klima, i průměrné děti dosahují nadprůměrných výsledků. Avšak učitel jim musí nabídnout takové aktivity, aby všechny děti mohly úspěch zažít. Podporovat příležitost ke spolupráci, nikoli obligátní školskou soutěživost. V doporučené publikaci se dozvíme hodně o tom, jak vést děti k tomu, aby na svou školu rády vzpomínaly a získaly celoživotní pozitivní vztah ke vzdělání, nikoli jen jepičí úspěch u přijímacích zkoušek.

Kde lze knihu objednat:
tel. 0312/625 818
www.aisis.cz a www.doto.cz