Ředitelská kuchařka
Tomáš Feřtek
vydalo občanské sdružení AISIS
Cena: 99,-Kč + poštovné
Ředitelská kuchařka s podtitulem: Kniha pro ty, které už nebaví čekat na reformu školství, pojmenovává nejvážnější potíže dnešních škol a přehledně vysvětluje, proč je změna vyučování nutná. Dokazuje na konkrétních příkladech, že reforma pomáhá řešit většinu problémů, které dnes školám připadají nepřekonatelné. Je určena nejen ředitelům, kteří si s její pomocí mohou otestovat svoji školu a vlastní manažerské schopnosti, a nejen učitelům dychtícím poučit se ze slepých uliček, do kterých se během své praxe dostávají, a nevědí, jak reformovat své výukové metody i sebe. Pomůže rodičům, aby si ujasnili, podle jakých kritérií posuzovat školu, kterou vybírají pro své dítě.
Jak apelovat na učitele a co po "své" škole chtít. Publikace nabízí odpovědi na sedmdesát nejčastějších námitek, které nutnost reformy zpochybňují. Srozumitelně a populárně vysvětluje příčiny bludných cest ve školství a inspiruje k jejich nápravě. V několika kapitolách řeší palčivé otázky dneška, jako například rozřazování dětí do studijních a nestudijních tříd, vybavení tříd počítači, módu projektového vyučování, strach z alternativních metod přicházejících ze Západu, trvání na tuhé kázni a známkování, zavádění nápojových automatů a bufetů, stres žáků, pasivitu rodičů a neochotu školy přebírat odpovědnost za výchovu atd. Zkušení ředitelé zvažují pro a proti v případě diskutabilních témat; například víceletých gymnázií, motivace k učení, přístupu k žákům s dysfunkcemi, přípravy ke zkouškám, šikany a vzrůstajícího sebevědomí žáků či jejich nároků na rozhodování.
Součástí publikace je i přehledná miniencyklopedie nabízející recepty na nejdůležitější reformní kroky a obsáhlý adresář s doporučenou literaturu i tipy na vzdělávací kurzy. Co získáte změnou školy podle Ředitelské kuchařky? Ředitel Zdeněk Brož ze Základní školy Dr. Jana Malíka v Chrudimi říká, že žáci díky reformě nemají negativní vztah ke škole otevřeně vyjadřují svoje názory
-
všichni mají možnost se ve škole realizovat
-
nemají potřebu upozorňovat na sebe negativním způsobem
-
dokážou se chovat odpovědně k sobě i svému okolí
rodiče
-
se zajímají o program školy
-
nemají potřebu přihlašovat své děti na víceleté gymnázium
-
chtějí, aby jejich dítě přestoupilo na naši školu
a učitelé
-
mají možnost seberealizace mohou se dál v maximální možné míře vzdělávat
-
mají svobodu při volbě způsobů, jakými chtějí učit.
V čem vězí zásadní změny? V některých školách omezili základní učivo na minimum a vsadili na volitelné předměty, vytvořili školní řád tak, aby žáci měli stejný počet práv jako učitelé, jinde si pečlivě pilují partnerské vztahy mezi žákem a učitelem nebo učitelé natáčejí hodiny kolegů a pak o nich diskutují. Jsou školy, kde vycházeli z výsledků ankety mezi dětmi, učiteli i rodiči na téma: Jakou školu byste chtěli? Ve školách, kde se daří změnit klima, i průměrné děti dosahují nadprůměrných výsledků. Avšak učitel jim musí nabídnout takové aktivity, aby všechny děti mohly úspěch zažít. Podporovat příležitost ke spolupráci, nikoli obligátní školskou soutěživost. V doporučené publikaci se dozvíme hodně o tom, jak vést děti k tomu, aby na svou školu rády vzpomínaly a získaly celoživotní pozitivní vztah ke vzdělání, nikoli jen jepičí úspěch u přijímacích zkoušek.
Kde lze knihu objednat:
tel. 0312/625 818
www.aisis.cz a www.doto.cz