Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik zaplatíte za transakce přes telefon?

aktualizováno 
Že bývá cena operace prováděné přes operátora vyšší než u operace prováděné přes automat, jsme již psali. Jak je to ovšem v porovnání s ostatními kanály přímého bankovnictví?

Ceny za operace prováděné přes telefon obyčejně odrážejí vyšší náklady na telefonní bankovnictví – zatímco mezi cenou měsíčního paušálu za kanály přímého bankovnictví nebývá rozdíl, mezi poplatky za jednotlivé transakce mohou být u jendotlivých přístupů dramatické rozdíly.  Cena za zadání platebního příkazu přes operátora je obvykle vyšší než u internetbankingu, a to i více než dvojnásobně.

Speciální ocenění prováděných operací provedla eBanka – u ní je kontakt s operátorem brán jako nepřímý kanál a je tedy v souladu se sazebníkem o dvacet korun dražší nežli zadání přes internet či automatický konverzant. Cena je tak pro klienta stejná, jako kdyby příkaz k úhradě podal na pobočce. Pro fanoušky telebankingu byl ovšem zřízen speciální program eLinka, ve kterém klienti za transakci provedenou přes telefonní centrum připlácejí „jen“ čtyři koruny. Jde o program zřízený pro klienty využívající výhradně služby telefonního  bankovnictví, příplatek 20 Kč pro jeho majitele naopak znamenají například operace zadané přes internetbanking.  Systém „příplatků“ za jednotlivé kanály aplikuje i Citibank.

Živnostenská banka nabídla v souvislosti s podporou využívání služeb přímého bankovnictví svého druhu unikátní balíček poskytující neomezený počet operací zadaných elektronicky v rámci měsíčního paušálu zdarma. Při bližším pohledu ovšem zjistíme, že u telefonního bankovnictví jsou účtovány poplatky za kontakt – za každé spojení s operátorem 6 korun, s automatem 3 koruny. Pokud tedy využíváte služeb telefonního bankovnictví, není pravda, že by měsíční cena za balíček nebyla ničím navýšena.

Rozčlenění poplatků podle cesty, jakým byl příkaz zadán, může někdy i překvapit. Například v ČSOB neovlivňuje kanál použitý při zadání trvalého příkazu pouze poplatek za zadání, ale i poplatek za každou platbu provedenou na základě tohoto příkazu. Volksbank (nemá telefonní bankovnictví, a proto není v testu zahrnuta) zase v rámci banky rozlišuje poplatek za příchozí platbu zadanou elektronicky (nižší cena) a na pobočce.

Málo aktivní klient - měsíční náklady v Kč
Raiffeisenbank - Kompletkonto Start       78,00 Kč
Česká spořitelna - Výhodný program       95,50 Kč
ČSOB - Osobní konto Plus       97,00 Kč
Komerční banka - Perfektkonto       97,80 Kč
eBanka - program Základ zdarma       98,60 Kč
HVB Bank - konto Pohoda     103,00 Kč
GE Capital Bank - Genius     113,00 Kč
Živnostenská banka - Osobní menu Standard     121,00 Kč
eBanka - program eLinka     108,20 Kč
eBanka - program Základ     162,60 Kč
Citibank - běžný účet     248,00 Kč
Velmi aktivní klient - měsíční náklady
Raiffeisenbank - Kompletkonto Start     265,00 Kč
GE Capital Bank - Genius*     279,00 Kč
Živnostenská banka - Osobní menu Standard     313,00 Kč
Česká spořitelna - Výhodný program     336,50 Kč
HVB Bank - Konto Komfort     364,00 Kč
ČSOB Osobní konto Plus     380,00 Kč
eBanka- program eLinka     428,90 Kč
Komerční banka - Perfektkonto     524,00 Kč
Citibank - běžný účet     710,00 Kč
eBanka - program Plus zdarma     908,90 Kč
eBanka - program Plus  1 002,90 Kč

Zdroj: výpočty Fincentra; pozn.: *) pouze IVR, přes telefon lze zadávat jen jednorázové příkazy

Jinak se dá obecně říci, že ve všech bankách je minimálně jeden kanál přímého bankovnictví nedílnou součástí všech balíčků služeb. Zpracovali jsme pro vás modelový příklad týkající se klienta používajícího výhradně služby telefonního bankovnictví (pokud zadání dané operace umožňují). Rozlišili jsme málo aktivního a aktivního klienta, a to následujícími charakteristikami:

Málo aktivní klient
1/ vedení účtu spolu se službou telefonního bankovnictví
2/ 2 převody na cizí účet v jiné tuzemské bance
3/ 2 příchozí platby z jiné tuzemské banky
4/ 2 platby na základě trvalého příkazu do jiné banky
5/ 1 platba SIPO
6/ výpis zasílaný měsíčně poštou

Opravdu aktivní klient
1/ vedení účtu spolu se službou telefonního bankovnictví
2/ 10 převodů na cizí účet v téže bance
3/ 20 převodů na cizí účet v jiné tuzemské bance
4/ 5 plateb na základě trvalého příkazu do jiné banky
5/ 5 plateb trvalým inkasem do jiné banky
6/ zřízení 2 trvalých příkazů a 2 inkas
7/ 10 příchozích plateb na náš účet z jiné tuzemské banky
8/ výpis zasílaný měsíčně poštou

V ceně nejsou zahrnuty poplatky telekomunikační společnosti; v případě Živnostenské banky je však vždy k operaci připočten poplatek za spojení, neboť jde o paušální poplatek účtovaný bankou za každé přihlášení do systému telefonního bankovnictví.

Zlevní v rámci EU výběry z bankomatu? Čtěte ZDE.

Počítali jsme pouze  s poplatky účtovanými bankou; telekomunikační poplatky (u ČS, KB, GECB a Citibank) zahrnuty nejsou. Brali jsme v úvahu pouze operace prováděné přes operátora (s výjimkou GE Capital Bank, která má pouze IVR).

Co ukázal modelový příklad?

Vybrali jsme vždy balíčky služeb (s vedením služby telefonního bankovnictví) pro co největší srovnatelnost jednotlivých produktů a také proto, že jsme předpokládali, že klient bude chtít účet využívat - bude chtít k němu tedy ještě minimálně platební kartu. V těchto případech jsou dané nejlevnější balíčky vždy výhodnější než součet cen služeb samotných (pokud banka vůbec samotný běžný účet zakládá s vybranými službami). Výjimkou je jen běžný účet Genius od GE Capital Bank – jeho měsíční paušál neobsahuje vedení platební karty, nýbrž vedení dvou kanálů přímého bankovnictví. Balíček stojí 79 korun měsíčně, účet s jedním kanálem - telefonním bankovnictvím - 69 korun za měsíc. Balíček služeb Genius ovšem navíc obsahuje i vedení povoleného debetu, který by (kromě druhého kanálu) mohl klient ocenit. Proto jsme počítali s ním. Vedení mezinárodní elektronické karty Maestro potom stojí 30 korun za měsíc.

U málo aktivního klienta jsme počítali s nejlevnějšími balíčky. V případě aktivního klienta jsme vzali v úvahu vyšší (a dražší) typ balíčku pouze v případě, ze tento obsahoval tolik operací zdarma, že byl pro našeho modelového klienta výhodnější. Dále nebyly brány v potaz dočasné marketingové akce – poplatkové prázdniny pro nové klienty.

Z tabulky je patrné, že rozdíly v nákladech mohou být značné. V obou případech zvítězila Raiffeisenbank (její Kompletkonto Start ovšem obsahuje pouze čtvrtletní výpis zdarma). U balíčků Živnobanky typu „all inclusive“ u málo aktivního klienta působila relativní nevýhodnost používání telefonu kvůli dodatečným poplatkům, u aktivního však paušál s neomezeným počtem určitých typů operací v ceně ukázal své výhody. K umístění GE Capital Bank je třeba říci, že její systém IVR neumožňuje zadávat trvalé platby, rovněž zadávání několika příkazů najednou je na něm poněkud zdlouhavé. U eBanky jsou patrné velké změny v umístění u několika typů účtů – Základ (základní osobní účet s vyššími poplatky za jednotlivé operace; opak - Plus), Základ zdarma (tentýž s nulovými poplatky za vedení účtu a služeb přímého bankovnictví, určen pro klienty s minimálním příjmem na účet ve výši 15 tis. korun za měsíc; Plus zdarma – min. 30 tisíc Kč) a eLinka – program se zvýhodněnou cenou operací prováděných přes telefon. U Citibank se zejména projevil vysoký měsíční paušál (200 Kč) a příplatek 9 Kč k operacím prováděným přes bankéře.


Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Mašát
KOMENTÁŘ: Jsou nulové úroky na běžných účtech zlodějna, nebo ne?

Jaká je dnes nejlepší konzervativní investice? Běžný účet s nulovým úrokem. A buďte rádi za nezáporný úrok. Jestli máte pocit, že vás banky okrádají a neplatí...  celý článek

Inteligentní bankomaty umí peníze nejen vydávat, ale i přijímat a vkládat na...
K bankomatům přibývají i vkladomaty, je jich už 760. Dají se ošidit?

Nosit větší hotovost u sebe, nebo nechat balík peněz ve firmě či doma v šuplíku může být docela riziko. Pokud nemáte bytelný trezor, je lepší poslat peníze na...  celý článek

Ilustrační snímek
Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým, nízkonákladovým bankám se podařilo získat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.