Konflikty mezi lidmi na pracovišti

  • 16
Na konflikty s nadřízeným, podřízeným či kolegou na pracovišti reaguje každý jinak. Někdo je agresivní, jiný se naopak stáhne a ustoupí. Další se zase snaží situaci řešit a chce o záležitosti diskutovat, jiný protivníka zesměšňuje nebo se snaží získat přítomné na svou stranu...

Často může být situace nepřehledná a psychicky velmi náročná nejen pro přímé účastníky konfliktu, ale i pro jejich okolí.

Kde pramení zdroje konfliktů?

V člověku samém:

  • Hrají tu roli povahové a charakterové vlastnosti (temperament, postoje, motivace);
  • momentální psychický a tělesný stav (únava, nemoc, nálada);
  • zkreslené představy o sobě samém (nejistota, nesmělost, namyšlenost);
  • nedostatek vědomostí nebo také zkušeností.

Ve vnějším prostředí:

  • Jsou to objektivní překážky, které brání člověku volit určitý cíl nebo ho dosáhnout (například splnit náročný úkol s ohledem na nedostatek času);
  • nadměrné, nepřiměřené požadavky, úkoly a nároky (například přetěžování asistentky úkoly, které vůbec nespadají do její pracovní náplně);vlastnosti druhých, se kterými člověk spolupracuje nebo musí přicházet do styku (například výbušný nadřízený, který jedná vznětlivě a nepřiměřeně).

    Zaměstnavatel nám nevyplatil mzdu! Jak řešit tento problém radí právník Libor Hůla.

Důvody střetů mezi lidmi mohou být malicherné či zásadní, dlouhodobé či krátkodobé, mohou se týkat jednotlivce nebo skupiny. Konflikty nejčastěji vznikají při komunikaci, která je nedostatečná, nejednoznačná, nesrozumitelná nebo chybí úplně. Proto je lepší mluvit věcně, jasně, ptát se, diskutovat, nabízet řešení. Pasivita a neochota vyslechnout druhou stranu či přilévat do ohně konfliktu osobní urážky ještě nikdy situaci nevyřešily. Je pravda, že konflikty často vyvolávají jedni a titíž.

V hlavní roli emoce

Často jde o osoby se silným emocionálním prožíváním nebo citově nezralé. Pokud již máme signály o možném vzniku konfliktu, měli bychom se je snažit podchytit a řešit včas. V případě, že již ke konfliktu dojde, je důležité nedat se strhnout city, nereagovat výbuchem, agresí, ale řídit se rozumem, pochopit a vyjasnit si, proč k němu došlo. Daná situace by neměla být pro účastníky trapná, zraňující, ponižující či zesměšňující. Naopak musíme se snažit o důstojné, korektní, konstruktivní a pro všechny strany akceptovatelné řešení.