Za klamání spotřebitele hrozí obchodníkům pokuta až ve výši pět milionů korun. Ilustrační snímek

Za klamání spotřebitele hrozí obchodníkům pokuta až ve výši pět milionů korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kontrola obchodníků: Ve slevách klamavé praktiky i šikovné triky

  • 212
Výprodeje hýbou Českem. Ve snaze nalákat zákazníky však někteří prodejci sahají bez skrupulí ke klamavým obchodním praktikám i chytrým psychologickým tahům. Potvrzuje to reportáž iDNES.cz v patách inspektorů České obchodní inspekce.

Se čtveřicí inspektorů České obchodní inspekce (ČOI) vstupujeme postupně do dvou známých pražských obchodních center. Chceme zjistit, nakolik se obchodníci chovají v letošních letních slevách férově, nebo ne.

Na nákup ve slevách nejlépe s kalkulačkou v ruce

Jednotlivé obchůdky nás lákají ke vstupu svými cedulemi: "U nás až s 30procentní slevou. Značkové zboží dnes za polovinu." Cenovky sezonního oblečení, obuvi, kabelek i dalšího zboží, kterého se chtějí obchodníci zbavit, jsou v řadě případů velmi přitažlivé.

V jednom z obchodů ale inspektoři narážejí na chyby v cenách. Jednotlivé oděvy lze podle poutačů koupit s 30procentní a 50procentní slevou. Nové ceny, které jsou uvedeny na visačkách, však při jednoduchém propočtu nesedí. Rozdíly jsou pět i třeba 30 korun, samozřejmě v neprospěch zákazníka. Obchodník nejspíš počítá s tím, že zákazník moc počítat neumí.

Mravenčí práce inspektorů trvá téměř 3,5 hodiny

První dvojice inspektorů provádí kontrolní nákup. Vše sledujeme jen zpovzdálí, zasahovat do práce ČOI nesmíme. Nákup je skutečně předražený, a to o pár desítek korun na každé položce. Inspektoři předkládají své průkazky a kontrola poctivosti prodejce začíná. A nejde o bleskovou akci.

Pracovníci ČOI propočtem zjišťují, o kolik korun je cena po slevě chybná u všeho vystaveného zboží. Je to doslova mravenčí práce. Pak podrobně sepisují, co bylo špatně. Vystupují slušně a sebevědomě, u prodavaček mají respekt. V obchodě je naštěstí místo k sezení, kde si mohou inspektoři při pořizování zápisu sednout, většinou tomu tak ale nebývá.

Sledujeme, jak to celé dopadne. Práce inspektorů trvá téměř 3,5 hodiny. Verdikt je jednoznačný - jde o klamavou praktiku. Obchodníka čeká správní řízení a pokuta. Ta může být velmi citelná. Jak potvrzuje tisková mluvčí ČOI Miloslava Fléglová podle závažnosti protiprávního jednání až do výše pěti milionů korun.

Jaké jsou nejčastější prohřešky obchodníků:

  • Neseznámí zákazníka s konečnou cenou.
  • Prodávají výrobky bez návodů k použití v českém jazyce.
  • Nesprávně účtují nákup.
  • U výrobku chybí informace nebo je výrobek nesprávně označen.
  • Používají nekalé obchodní praktiky.
  • Nevydají doklad o zaplacení.

Zdroj: ČOI

Obchodní finty umí na některé zákazníky zabrat

K první dvojici inspektorů se připojují druzí dva. Další prodejce, kterého prověřili, měl vše v pořádku. Staré ceny byly v kontrolované prodejně přeškrtnuty propiskou a nová cena byla otištěná tak, aby tu původní nezakrývala. Z visačky na zboží tak šlo jednoduše zjistit, že například letní módní tričko stálo před slevou 300 a teď přijde na 150 korun. V obchodě pak visely poutače: "Letní slevy až 50 procent." Slůvkem "až" dával obchodník najevo, že některé zboží může být za nižší než 50procentní slevu, což se potvrdilo.

V dalším obchodě, kterým procházíme, jsou slevy závratné. "Dnes každý kus jen za 990 korun," hlásá nápis u značkového dámského oblečení. I zde jsou ceny na visačce zcela jasné – například elegantní šaty původně stály sedm a půl tisíce, teď jen 990 korun. "No, nekupte to!" I když jde o chytrý obchodní tah, je opět vše v pořádku. Staré i slevové ceny si může zákazník opět dobře prohlédnout a je jen něm, zda se rozhodne koupit, či ne.

Zkontrolovat pořizovací cenu a marži, kterou si prodejce ke svému zboží původně přirazil, však inspektoři ČOI nemohou. Šlo by o zásah do podnikatelských aktivit prodejců. Marže přitom mohou být 400 i více procent. Není proto divu, že ve slevách pak takoví prodejci mohou cenu radikálně snížit a zákazník přitom může mít pocit, jak úžasně nakoupil.

Cena není přesná, ale zákazníka to nepoškozuje

Přesouváme se do dalšího nákupního centra. V odpoledních hodinách je zde čilý ruch, stovky lidí prohlížejí zboží a hledají možnost dobře nakoupit. První dvojice inspektorů zastavuje v obchodně s obuví a kabelkami. Slevy zde mají ve výši 30 a 50 procent.

Ceny na visačkách ale opět nesedí. Kabelka zlevněná o polovinu nyní stojí 2 495 namísto původních pěti tisíc korun. Tentokrát je ale rozdíl ve prospěch zákazníka, a to o pět korun. "Informace o ceně sice není přesná, ale spotřebitele nepoškozuje," říká mluvčí ČOI.

Zdejší obchodník je již zkušený. Ví, že za takové zjištění mu od inspektorů sankce nehrozí. Dozvídáme se, že kontroly v tomto pražském nákupním centru, kam chodí nakupovat tisíce lidí, probíhají často. Řada obchodníků se tak již poučila a prodává fér. Na jedničku dopadá také poslední kontrola v obchodě s oděvy. I zde mají férové slevy a žádné finty nezkoušejí.

Pracovní den inspektorů pomalu končí, během dne jsme s nimi nachodili notnou dávku kilometrů, zbývá předat protokoly na ústředí. Pro jednoho obchodníka bude mít kontrola nepříjemnou dohru, sázka na nekalou praktiku bude pro něj hodně drahá. Podle zjištění ČOI má problémy dodržet povinnosti vůči zákazníkům zhruba 40 procent kontrolovaných prodejců.

InspektorátPočet kontrolPočet zjištěníPodíl zjištění v %
Středočeský a Hl. m. Praha33112838,5
Jihočeský a Vysočina813442
Plzeňský a Karlovarský48021244,2
Ústecký a Liberecký41312530,3
Královéhradecký a Pardubický1445739,6
Jihomoravský a Zlínský21612457,4
Moravskoslezský a Olomoucký36815241,3
Celkem203383240,9
Zdroj: ČOI, údaje za 1. pololetí 2011