Koučování manažerů

Co často slyšíme: Je potřeba se zlepšit ve stylu vedení, pošleme tě na manažerské školení. Co bychom si měli říct: Chci být lepší, nejlepší a k tomu chci kouče.

Kouč nemusí být odborník na profesi člověka, kterého "koučuje". Musí však být odborníkem v oblasti rozvíjení osobnostního potenciálu. Má tu nevděčnou roli, že dává manažerům nepříjemnou zpětnou vazbu, o níž jinak nechtějí slyšet. Techniky koučování dávají možnost nového náhledu na způsob řešení pracovních procesů, vedou ke zdokonalování vlastní práce, k inovacím. K úspěchu celého procesu je však nutné, aby si kouč získal manažerovu profesní i lidskou důvěru.

Na začátku koučování se většinou realizuje rozbor situace, profesního postavení, silných a slabých stránek osobnosti manažera. Je důležité zjistit, kde je opravdu základ toho, co je možné zlepšit. Setkání s koučem probíhají buď v pravidelných intervalech, mohou samozřejmě probíhat nepravidelně dle potřeby, občas je možné se slyšet pouze telefonicky. Koučování vyžaduje od manažera práci na sobě samém, je to forma vlastního rozvoje, na rozdíl od tréninků a školení zcela individualizovaná. Proto se také koučování daří směřovat k jasně zadaným cílům.