Pokud se chystáte se koupit nové auto nebo ojetinu, nezapomeňte požádat prodejce o slevu. Na internetových diskusích příznivců jednotlivých značek se lidé halasně překřikují, kolik taková sleva může činit. Zkušenosti se pohybují mezi pěti a osmnácti procenty, realita je však trochu střízlivější. Nejvyšší sleva, kterou u nového vozu získáte jako nefiremní zákazník, bývá 7 až 10 procent. Můžete tak ušetřit až desetitisíce korun.
Tipy, jak ušetřit
|
Vyšší slevu lze získat na modely, na které se nestojí fronta. Zájemci například sledují, kdy některý model končí nebo kdy automobilka plánuje změnu faceliftu - starší verze pak bývá levnější.
Například v autosalonu Honda v Kolíně dávají automaticky slevu pět tisíc korun na vůz Honda Jazz, u modelů Civic 1,8 iVTH to je už 99 900 korun. Tento model prý končí a jeho cena je nyní 449 tisíc korun.
„Nové modely mívají zvláštní výbavu za příplatek, Jak model stárne, bývají k němu nabízeny bonusy, například zimní gumy či navigace,“ popisuje obvyklou praxi jeden z prodejců Renaultu. Bonusem nemusí být jen vybavení vozu, ale třeba i rozšířený servis. Například ve Federal Cars nabízejí k vozům Peugeot pětiletou záruku místo klasické dvouleté.
Přijďte osobně, e-maily nezabírají
„V posledních letech jsem nekoupil auto se slevou menší než 10 procent. A k tomu jsem dostal i nějakou lepší záruku navíc. Mám už svého prodejce, který mě zná. Ale obvyklý postup je nechat si udělat nabídku na stejný vůz od více prodejců a obcházet je pořád dokola,“ popisuje své zkušenosti Jan Procházka z Českých Budějovic.
Není sleva jako slevaZákazníci by se neměli spokojit s lákavým označením sleva. Mnohdy totiž platí okřídlené rčení „nechci slevu zadarmo“. Vyzkoušeli jsme to osobně. U Citroënu C3 v Poděbradech nám nabídli dva modely splácení. V prvním případě byla cena vozu 268 600 korun, nebo bylo možné získat slevu 40 tisíc korun. Než jsem začala počítat, prodejkyně mě sama upozornila, že výhoda je jen zdánlivá, u úvěru byla vyšší RPSN. Ve výsledku by tak auto vyšlo o deset tisíc dráž než u první varianty. |
Důležitý je osobní kontakt, obesílání e-mailem příliš nefunguje. Ale samozřejmě na první kontakt je ideální. Máte pak přehled a může začít ono osobní vyjednávání. „Někteří velcí prodejci však na tuhle hru nepřistupují, prodávají do velkých firem a bez problémů plní plány. I tak mi však nabídli slevu alespoň čtyři procenta,“ dodává Jan Procházka.
Komu se příčí si o slevu přímo říct, může zkusit variantu váhavého střelce. Nechat si spočítat nabídku, jít se podívat na auto a pak se odmlčet. Mnozí prodejci se slevou přijdou sami. „Chtěli jsme druhé auto do rodiny, takže jsme s nákupem opravdu nespěchali. Prodejce se ozval po několika dnech sám a nabídl slevu 25 tisíc korun,“ vzpomíná řidička Petra z Brna.
Dárky i k ojetinám
S požadavkem na slevu uspějete i v autobazaru. Například AAA Auto nabízí podle ředitelky Karolíny Topolové aktuálně ke každému vozu chytrý telefon v ceně 2 500 korun, u vozů nad 100 tisíc korun pak tablet v hodnotě 3 500 korun. Ale i když vás prodejce zahrne dárky, zkuste trochu smlouvat, počítá se s tím.
„Prodejci mají určitý prostor, kam mohou s cenou klesnout, ale samozřejmě jsou omezeni minimální mírou marže, které je na vozidle nutno dosáhnout, aby celková bilance výkup-údržba-marketing-prodej byla plusová,“ vysvětluje Karolína Topolová.