Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I když je cestovka pojištěná, vaše peníze to neochrání. Zákon nepomůže

aktualizováno 
Manželé Godálovi z Karviné rádi cestují. Minulý rok dali na rady známé z cestovní agentury a koupili si jejím prostřednictvím zájezd cestovní kanceláře Honza service do Turecka.

I když je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku a zkrachuje, nemusí její klienti získat všechny své peníze zpět. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zájezd pro oba stál necelých třicet tisíc. První splátku Godálovi zaplatili v únoru, zbytek ceny pak v květnu. Odletět měli v červnu. „Byla to vysněná dovolená, v Turecku jsme ještě nebyli a moc jsme se těšili. Jenže když už jsme měli skoro sbaleno, zavolala naše známá z agentury, že právě čte na internetu, že cestovní kancelář Honza service je v úpadku a že zájezdy ruší,“ popisuje Alena Godálová svou loňskou zkušenost.

To je čtrnáct dnů před odletem na dovolenou hodně nepříjemná zpráva. Godálovi přesto byli celkem v klidu. Věděli totiž, že cestovní kancelář je proti úpadku pojištěna, a oni tak o peníze nemohou přijít. Do Turecka nakonec odletěli s jinou cestovkou a svůj nárok na vrácení peněz za neuskutečněný zájezd uplatnili u České podnikatelské pojišťovny.

Pojišťovna: Splnili jsme, co nám ukládá zákon

Po půl roce konečně pojišťovna vyplatila peníze. A to bylo další nemilé překvapení. Místo 30 tisíc dostali Godálovi jen 10 tisíc korun. Následovala korespondence s pojišťovnou a odpověď: cestovní kancelář nebyla pojištěna na takovou sumu, aby pojišťovna mohla klientům vyplatit plnou částku.

„Mě jako klienta přece vůbec nemusí zajímat, co má cestovka s pojišťovnou ve smlouvě, my jsme zaplatili plnou částku a v případě krachu cestovky musíme plnou částku dostat zpět,“ rozhořčuje se paní Godálová.

Pojišťovna tvrdí, že svou povinnost splnila. „Pojišťovna splnila vše, co jí ukládá zákon. Neodmítla pojistné plnění, ani nesnížila pojistnou částku,“ uvádí mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková. Podle Čapkové může pojišťovna v souladu se zákonem o pojistné smlouvě vyplatit pojistné plnění maximálně do výše limitu stanoveného platnou pojistnou smlouvou.

„Odškodnit klienty v plné výši bychom mohli v případě, že by si cestovní kancelář sjednala odpovídající pojistnou částku. Ale šetřením se zjistilo, že součet nároků všech klientů, kteří uzavřeli s uvedenou cestovní kanceláří cestovní smlouvu, převyšuje pojistnou částku, na kterou bylo pojištění sjednáno,“ doplňuje mluvčí. Pojistná částka byla sjednána na 1,7 milionu korun, požadavky klientů za neuskutečněné zájezdy převýšily částku 4,6 milionu.

S odůvodněním pojišťovny nesouhlasí Asociace cestovních kanceláří ČR. „Zákon vznikl s jedním jasným smyslem, ochránit spotřebitele a v jeho dikci by se mělo postupovat i při posuzování tohoto případu. Klienti by tedy měli dostat celou částku,“ míní místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Jednatel společnosti Honza service s.r.o. se k problému odmítl vyjádřit vzhledem k probíhajícímu šetření policie.

Zákon klienty nechrání

Pojišťovna tvrdí, že zákon dodržela. Na druhou stranu však cestovní kancelář také splnila to, co jí zákon ukládá, tedy měla sjednáno povinné pojištění proti úpadku ve výši stanovené zákonem. Přesto asi čtyři stovky klientů, kteří neodjeli na dovolenou, nemají zpět všechny peníze, které zaplatili. Kde je tedy chyba?

„Určitě prvotní chyba je na straně zákonodárce, protože zákon je napsán velice nejasně. Tak, že si jej každý bude vykládat podle toho, jak se mu hodí,“ říká advokát Pavel Nastis.

I podle Nastise je však účel zákona nepochybný, a to ochránit klienty zkrachovalé cestovní kanceláře. „Je pouze věcí cestovní kanceláře a pojišťovny, aby si dojednaly takové podmínky ve smlouvě, aby bylo učiněno zákonu a jeho duchu zadost, tedy aby byli všichni klienti cestovní kanceláře odškodněni ve stoprocentní výši,“ říká advokát.

Mysleli jsme si, že pokud jedeme na dovolenou s cestovní kanceláří, která má sjednáno pojištění proti úpadku, můžeme být klidní, že o své peníze nepřijdeme. Ale jak je vidět, tak zákon, který nás měl chránit, je k ničemu. A tak je určitě dobré nespoléhat na povinné pojištění cestovních kanceláří a pojistit se sami. Na trhu se již objevila nabídka připojištění, které nám v případě krachu cestovní kanceláře zaručuje odškodnění v plné výši, a řádově za ně zaplatíme desítky korun podle ceny zájezdu.

Na závěr snad přece jen dobrá zpráva. Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje novelu zákona č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. Novela by měla nabýt účinnosti od 1. ledna 2015 a měla by zajistit vyšší ochranu spotřebitele. Více o změnách čtěte zde.

Autor: pro iDNES.cz


Dovolená bez obav

  • Vyberte si cenu sami
  • Rychlé sjednání on-line
  • Cestovní pojištění již od 17 Kč/den
Srovnat nabídky




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.