Krok Spořitelny do pekel?

V minulém týdnu uveřejnila Česká spořitelna plánované zvýšení cen svých služeb, přičemž se jedná výhradně o služby spojené s návštěvou klienta přímo na pobočce.
V minulém týdnu uveřejnila Česká spořitelna plánované zvýšení cen svých služeb, přičemž se jedná výhradně o služby spojené s návštěvou klienta přímo na pobočce. I když se na první pohled zdá, že toto rozhodnutí je ze strany České spořitelny v době tržní konkurence nemoudré, opak je pravdou. Současné ceny těchto služeb totiž nepokrývají náklady vzniklé nutností přítomnosti mnoha přepážkových pracovníků, pronájmů budov a desítek tun popsaného papíru. Na druhé straně ČS od počátku února cenově zvýhodnila služby přímého bankovnictví, když zrušila aktivační poplatek 200 Kč u svého produktu telefonního bankovnictví Sporotel. Význam tohoto tahu je evidentní. Česká spořitelna se snaží relativně zvýhodnit služby poskytované přímými komunikačními kanály, a přinutit tak konzervativní klienty, kteří rádi docházejí do poboček, přistoupit na moderní způsob poskytování bankovních služeb elektronickou cestou nebo přes telefon.

Česká spořitelna načasovala tento krok velmi dobře, neboť právě v dubnu má přijít na trh se svým produktem pro internet banking a v druhé polovině roku plánuje otevření nového call centra pro obsluhu klientů přes telefon. Lze tedy očekávat, že změny cen a rozšíření spektra služeb povedou k rozšíření řad 300 tisíc klientů České spořitelny, kteří již přímé bankovnictví využívají. Podobný, i když méně razantní krok, učinila i Komerční banka, když snížila od února poplatek za vedení Expresní linky ze 75 na 49 Kč za měsíc. I přesto, že tento trend není žádnou novinkou, bude jistě zajímavé sledovat, jak na tyto změny zareagují ostatní banky na českém trhu. Můžeme ale očekávat, že ceny za využívání přímého bankovnictví se budou i nadále snižovat, protože bankám poskytují nemalý prostor pro úspory nákladů.

Pro obraznost úspor na straně zákazníků jsme se pokusili definovat průměrného klienta české banky, který rád dochází do pobočky osobně, a spočítat jeho měsíční náklady na vedení běžného účtu. Vycházeli jsme z následujících operací:

4 x výběr platební kartou z bankomatu,
2 x platba platební kartou v obchodě,
1 x měsíční výpis, vyzvednutý na přepážce,
1 x příchozí platba na účet,
1 x převod z účtu v rámci banky,
2 x převod z účtu do jiné banky,
3 x platba v rámci trvalého příkazu,
1 x platba SIPO
+ poplatek za vedení účtu.

Pro přesnost uvádím, že v rámci plateb trvalého příkazu a SIPO jsme uvažovali převod do jiné banky a u běžného účtu GE Capital Bank jsme předpokládali průměrný měsíční zůstatek v rozmezí 20-40 tis. Kč. U České spořitelny se jedná o ceny před avizovaným zdražením. Daný klient tedy na poplatcích u následujících bank zaplatí tyto částky:

Banka

Banka

ČSOBŽivnostenská bankaČeská spořitelnaGE Capital BankKomerční bankaBank Austria Creditanstalt
Výběr z ATM0020510
Platba v obchodě000000
Výpis z účtu101518452520
Příchozí platba426500
Převod v rámci banky034555
Převod do jiné banky61565710
SIPO636565
Trvalý příkaz636565
Vedení účtu za měsíc007,503570
Celkové měsíční náklady506279,585123175

Je nutno podotknout, že banky se snaží vypudit klienty z poboček důkladně a např. vyzvednutí výpisu osobně na pobočce je u většiny bank zpoplatněno téměř dvojnásobně oproti výpisu zaslaném poštou (např. u GE Capital Bank se jedná o 45 Kč za výpis). U některých bank jsou cenově zvýhodněny i jednotlivé transakce, které zadáte pomocí přímého komunikačního kanálu.

Chystáte začít využívat některého z produktů přímého bankovnictví? Pokud již přímého bankovnictví využíváte, jaké s ním máte zkušenosti?