Česká spořitelna načasovala tento krok velmi dobře, neboť právě v dubnu má přijít na trh se svým produktem pro internet banking a v druhé polovině roku plánuje otevření nového call centra pro obsluhu klientů přes telefon. Lze tedy očekávat, že změny cen a rozšíření spektra služeb povedou k rozšíření řad 300 tisíc klientů České spořitelny, kteří již přímé bankovnictví využívají. Podobný, i když méně razantní krok, učinila i Komerční banka, když snížila od února poplatek za vedení Expresní linky ze 75 na 49 Kč za měsíc. I přesto, že tento trend není žádnou novinkou, bude jistě zajímavé sledovat, jak na tyto změny zareagují ostatní banky na českém trhu. Můžeme ale očekávat, že ceny za využívání přímého bankovnictví se budou i nadále snižovat, protože bankám poskytují nemalý prostor pro úspory nákladů.
Pro obraznost úspor na straně zákazníků jsme se pokusili definovat průměrného klienta české banky, který rád dochází do pobočky osobně, a spočítat jeho měsíční náklady na vedení běžného účtu. Vycházeli jsme z následujících operací:
4 x výběr platební kartou z bankomatu,
2 x platba platební kartou v obchodě,
1 x měsíční výpis, vyzvednutý na přepážce,
1 x příchozí platba na účet,
1 x převod z účtu v rámci banky,
2 x převod z účtu do jiné banky,
3 x platba v rámci trvalého příkazu,
1 x platba SIPO
+ poplatek za vedení účtu.
Pro přesnost uvádím, že v rámci plateb trvalého příkazu a SIPO jsme uvažovali převod do jiné banky a u běžného účtu GE Capital Bank jsme předpokládali průměrný měsíční zůstatek v rozmezí 20-40 tis. Kč. U České spořitelny se jedná o ceny před avizovaným zdražením. Daný klient tedy na poplatcích u následujících bank zaplatí tyto částky:
Banka | ČSOB | Živnostenská banka | Česká spořitelna | GE Capital Bank | Komerční banka | Bank Austria Creditanstalt |
Výběr z ATM | 0 | 0 | 2 | 0 | 5 | 10 |
Platba v obchodě | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Výpis z účtu | 10 | 15 | 18 | 45 | 25 | 20 |
Příchozí platba | 4 | 2 | 6 | 5 | 0 | 0 |
Převod v rámci banky | 0 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Převod do jiné banky | 6 | 15 | 6 | 5 | 7 | 10 |
SIPO | 6 | 3 | 6 | 5 | 6 | 5 |
Trvalý příkaz | 6 | 3 | 6 | 5 | 6 | 5 |
Vedení účtu za měsíc | 0 | 0 | 7,5 | 0 | 35 | 70 |
Celkové měsíční náklady | 50 | 62 | 79,5 | 85 | 123 | 175 |
Je nutno podotknout, že banky se snaží vypudit klienty z poboček důkladně a např. vyzvednutí výpisu osobně na pobočce je u většiny bank zpoplatněno téměř dvojnásobně oproti výpisu zaslaném poštou (např. u GE Capital Bank se jedná o 45 Kč za výpis). U některých bank jsou cenově zvýhodněny i jednotlivé transakce, které zadáte pomocí přímého komunikačního kanálu.
Chystáte začít využívat některého z produktů přímého bankovnictví? Pokud již přímého bankovnictví využíváte, jaké s ním máte zkušenosti?