Peníze, úspory

Peníze, úspory | foto: Profimedia.cz

Která banka potěšila své klienty, která je zklamala

  • 17
Pojďme se podívat, jaké novinky nám rok 2006 v bankovním sektoru přinesl. Byla jich spousta, nicméně jen pár z nich znamenalo skutečný posun vpřed. Víte, co právě vaše banka v loňském roce klientům nadělila?

Rok 2006 ve zkratce
Počátek loňského roku se nesl v duchu přistupování dalších bank ke Kodexu chování mezi bankami a jejich klienty. Přihlásila se k němu v průběhu ledna Česká spořitelna a Raiffeisenbank, v dubnu pak ještě HVB Bank.

Hladinu poměrně klidných vod bankovního sektoru rozvířila na jaře anketa portálu bankovnipoplatky.com „o nejabsurdnější poplatek“. Určila svého vítěze jednoznačně, stal se jím poplatek za příchozí platbu. První reakce bank na sebe nedaly dlouho čekat.
 
V letních měsících přišla znovu na přetřes otázka bezpečnosti internetového bankovnictví, a to v důsledku úspěšně realizovaného napadení účtů klientů Komerční banky (došlo k neoprávněnému odčerpání finančních prostředků). Později napadení účtů svých klientů přiznala i Česká spořitelna.

Podzim s sebou přinesl na bankovní trh jednu, do té doby nám pouze ze zahraničí známou novinku – cashback. Zavedla ji na českém bankovním trhu ČSOB a Poštovní spořitelna v prodejnách Albert a v hypermarketech Hypernova.
Mezi podzimními událostmi nelze opomenout ani Raiffeisenbank a její úspěšně dokončenou akvizici eBanky.

Ve vleku letních událostí došlo koncem roku na zavedení nových bezpečnostních prvků elektronického bankovnictví, které mají zajistit lepší způsob ochrany klientů využívajících vzdálený přístup k účtu. Opatření zavedla jak Komerční banka, tak Česká spořitelna, ale i mnohé jiné banky. Prosinec pak prověřil systémy internetového bankovnictví jednotlivých bank. Problémy zaznamenal nejen internetbanking České spořitelny, ale také ČSOB a Poštovní spořitelny.

popisekTERMÍNOVANÉ ÚČTY
o kolik jste přišli

Nejvýznamnější změny - zabezpečení internetbankingu a akvizice
Česká spořitelna (ČS) v loňském roce zavedla nové povinné bezpečnostní prvky u služby Servis 24 Internetbanking – autorizační SMS, bezpečnostní kód pro klienty bez certifikátu a autentizačního kalkulátoru a také monitoring změny čísla mobilního telefonu.

Klienti elektronického bankovnictví ČS mohou od loňska nově ušetřit na poštovném za výpisy z účtu. Banka totiž zavedla výpisy v elektronické podobě. Novinkou byla i možnost změny PINu v bankomatu ČS. Na podzim ještě ČS snížila zodpovědnost klienta při ztrátě platební karty a naopak rozšířila pojištění zneužití karty.

ČSOB nejprve sjednotila u většiny svých poboček otevírací dobu a od léta přestala inkasovat poplatek za příchozí položku u studentských účtů. V letních měsících se rozhodla pro zvýšení ochrany elektronického bankovnictví (SMS klíč nebo elektronický podpis na čipové kartě), které bylo ještě v listopadu více zpřísněno. Od srpna nabízí svým klientům pojištění proti neschopnosti splácet (pojištění pro případ smrti, plné invalidity, pracovní neschopnosti i ztrátě zaměstnání). Od listopadu mohou klienti ČSOB i Poštovní spořitelny navíc vybírat hotovost na pokladnách obchodů Albert a hypermarketů Hypernova.

Klienti Poštovní spořitelny (PS) s elektronickým bankovnictvím mají od léta přístup k výpisům z účtu i v elektronické podobě. Jako první pak „přišli“ o poplatek za příchozí platby. K dispozici mají klienti PS i další komunikační kanál, a to aktivní telefonické bankovnictví.

Komerční banka hned v úvodu roku překvapila rozšířením služeb, které poskytují bankomaty, konkrétně o informace o zůstatku účtu a blížícím se konci platnosti platební karty držitele. V letních měsících banka zavedla, stejně jako řada jiných, další bezpečnostní prvek internetbankingu - autorizační SMS kód nutný pro všechny aktivní transakce. Jako třetí v pořadí také nabídla specializovaný produkt sloužící ke konsolidaci závazků – Optimální půjčku.

Nejvýznamnější událostí loňského roku v Raiffeisenbank byla bezpochyby v létě podepsaná kupní smlouva a na podzim pak úspěšně dokončená akvizice eBanky. Obě banky činily podobné kroky, např. obě shodně vymazaly ze svých sazebníků poplatek za tuzemské příchozí platby. Poslední novinkou bylo zahájení prodeje kreditních karet Raiffeisenbank klientům eBanky.

GE Money Bank v loňském roce zavedla elektronické výpisy, ovšem už pro všechny své klienty a rozšířila zabezpečení Internet Banky o mobilní klíč. Na bankovní trh uvedla jako druhá banka v pořadí specializovaný produkt sloužící ke konsolidaci závazků pod názvem Konsolidace půjček.

Na závěr lze pouze konstatovat, že rok 2006 sice přinesl celou řadu novinek, z nich však jen některé znamenaly skutečný posun vpřed. Příkladem změny v pozitivním slova smyslu je cashback, který rozšířil možnosti jednoduchého a laciného přístupu k prostředkům na běžném účtu. Cashback už plánují zavést i další banky. Přesným opakem je specializovaný produkt ke konsolidaci závazků, který sice banky nabízejí jako „novinku“, ale tou rozhodně není. Již dříve se totiž dalo závazky sloučit s využitím jiných spotřebitelských úvěrů.