"Reklama na spotřebitelský úvěr bude nově obsahovat povinné informace jako například RPSN, úrokovou sazbu a celkovou výši všech částek, jež má spotřebitel zaplatit," uvádí Martin Šváb, ředitel právního oddělení Provident Financial.
Zákon navíc říká, že informace o spotřebitelském úvěru musí být podávány jasným, výstižným a zřetelným způsobem.
Co budou muset finanční instituce uvádět v reklamě
a) roční procentní sazbu nákladů, Zdroj: Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů (Příloha 1) |
Výhodou je, že budoucí dlužník bude plně informován o nákladech na půjčku, ale smlouva bude o mnoho delší a méně srozumitelná. Otázkou zůstává, jak moc budou klienti smlouvu číst. Průzkum ministerstva financí totiž ukázal, že lidé mnohdy podepisují i to, čemu nerozumí (více čtěte v našem předchozím článku).
"Spotřebitel tak bude zahrnut celou řadou detailních informací, které ke svému rozhodnutí podepsat úvěrovou smlouvu ani nebude potřebovat a příliš mu nepomohou, jelikož je často nebude schopen posoudit a vyvodit z nich příslušné závěry," říká Martin Šubrt z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Banky se na změny chystají, ale nic bližšího nesdělily
Jak s novými pravidly pro reklamu naloží banky, není zatím příliš zřejmé. Finanční instituce nechtějí prozradit nic konkrétního.
"V současnou chvíli zvažujeme všechny možnosti naší budoucí marketingové komunikace. Řešení budeme znát pravděpodobně během prvního pololetí příštího roku," uvedla například Vendula Voláková z Tiskového centra České spořitelny.
Pokud finanční ústavy nedodrží zákonem stanovené podmínky, sankce jsou na České národní bance, nebo na České obchodní inspekci. Záleží na tom, zda se proviní bankovní, či nebankovní instituce.
jak to bude v praxiKdyž reklama říká, že půjčí 50 tisíc za 900 korun měsíčně, musí uvést, i kolik měsíců se bude splácet. |