Letáky s akčními slevami a cenové srovnávače jsou nyní velmi vyhledávaným zdrojem informací, kde se dá koupit zboží co nejlevněji. Ilustrační snímek

Letáky s akčními slevami a cenové srovnávače jsou nyní velmi vyhledávaným zdrojem informací, kde se dá koupit zboží co nejlevněji. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi obracejí každou korunu. Recese mění nákupní zvyklosti domácností

  • 683
Kvůli pokračující recesi přehodnocují Češi vztah k penězům. Domácnosti nakupují uvážlivěji a pokud možno ve slevách. V chudých oblastech omezují rodiny dokonce nákupy základních věcí do domácnosti, jakými jsou například prací prášky. Šetří i na cukrovinkách pro děti.

Zbytečně neutrácet a šetřit každou korunu. Takové je aktuální spotřebitelské zaklínadlo, kterým se začíná řídit stále více českých domácností. A to nejen v regionech s nejnižšími příjmy a vysokou nezaměstnaností, ale prakticky napříč celou republikou. Potvrzuje to aktuální studie společnosti Incoma GfK, která monitoruje nákupní chování Čechů.

Může se hodit

Porovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz.

Používat auto i pro větší nákupy je pro některé rodiny již luxus, stále rostoucí trend začíná mít nakupování "pěšky". V nákupních košících Čechů ubývají také dražší položky a letáky s akčními slevami a cenové srovnávače jsou nyní velmi vyhledávaným zdrojem informací, kde se dá koupit zboží co nejlevněji.

"Meziročně jsme zaznamenali více než 20procentní nárůst zájmu o letákové akce. Prodejci běžně zlevňují o desítky procent. V téměř každém letáku je nějaké zboží zlevněné o 50 a více procent. Informovaný zákazník tak má šanci ušetřit každý týden zajímavé peníze," říká Ondřej Hloupý, manažer cenového srovnávače Akčníceny.cz. Jak dodává, nejvyšší slevy, často až 80 procent, jsou u nábytku a doplňků do bytu. Vysoké slevy jsou nyní také na zimní sportovní oblečení, lyže a další sezonní zboží.

Nákupy čerstvých potravin jsou uvážlivější

Kvůli recesi mění Češi i zvyklosti v nakupování potravin. Dokládá to aktuální analýza spotřebitelského chování zákazníků registrovaných v Clubcard Tesco.

"U čerstvých potravin pozorujeme uvážlivější nákupy. Lidé nakupují menší množství a vyčkávají na akční nabídky. Nejvýrazněji zákazník reaguje na akční slevu u mléka, másla a mouky, kde rozhoduje i umístění zboží a marketingová podpora. U mléčných výrobků došlo k poklesu hlavně u jogurtových nápojů a dražších sýrů," přibližuje výsledky sondy Jan William Dvořák, mluvčí obchodního řetězce Tesco.

Lidé zkrátka více počítají a nakupují mnohem uvážlivěji, aby potraviny stihli zkonzumovat a pokud možno nic nevyhazovali. S rozvahou a menší množství nakupují Češi také pečivo a masné výrobky.

Jaká je úroveň kupní síla obyvatel v jednotlivých krajích

"Poptávka zákazníků se přesouvá od volného chleba k balenému. Menší zájem je o sladké balené i nebalené pečivo. U masných výrobků je větší poptávka po šunkách, šunkových salámech a drůbežích párcích na úkor tvrdých salámů, paštik a klobás," popisuje Dvořák další změny v nákupním chování zákazníků. Jak dodává, cena rozhoduje i při nákupu masa. "Došlo hlavně k poklesu nákupu hovězího, u kterého šly ceny během roku nahoru."

Lidé šetří i na pracích prášcích a aviváži

V chudých regionech s vysokou nezaměstnaností začínají lidé šetřit dokonce i na základních věcech do domácnosti. "Zákazníci omezili nákup například pracích prášků a aviváže. Tento pokles se týká především oblastí střední a severní Moravy, východních a severních Čech, kde lidé nakupují i méně cukrovinek," popisuje Dvořák změny v regionech.

I za oblečení utrácejí lidé stále méně a čekají na akční nabídky a sezonní slevy, aby zbytečně neutráceli. Velmi uvážlivé jsou také nákupy spotřebního zboží, jako jsou pračky, lednice či televizory. "Výrazně více času tráví zákazníci hledáním té nejvýhodnější nabídky napříč celým trhem. V tomto boji vyhrává ten, kdo přidává přidanou hodnotu nad rámec běžné slevy, například delší záruční lhůtu či pojištění spotřebiče," poznamenává Dvořák.

Kupní síla stagnuje, regionální rozdíly se nezvýšily

Kupní síla obyvatel začíná stagnovat napříč republikou. Rozdíly mezi bohatými a chudými oblastmi a obcemi se již neprohlubují tak, jak tomu bylo v předchozích letech. Potvrzuje to studie společnosti Incoma GfK, která pravidelně sleduje, jak se musejí ohlížet na svůj rodinný rozpočet obyvatelé jednotlivých regionů a obcí.

I přes vysoké životní náklady se mají stále nejlépe obyvatelé Prahy a okolí, kde je úroveň kupní síly v přepočtu na obyvatele nejvyšší. V porovnání s průměrem celé České republiky disponují Pražané s příjmy o 31 procent vyššími. Naproti tomu například obyvatelé Moravskoslezského, Zlínského a zejména Ústeckého kraje musejí vystačit s daleko úspornějšími osobními a rodinnými rozpočty, které jsou v porovnání s Prahou až o 40 procent nižší.

Úroveň kupní síly v Česku je přitom výrazně pod celoevropským průměrem. "V porovnání s průměrným Evropanem disponuje průměrný Čech s příjmy, které jsou nižší o více než 42 procent," uzavírá Šimon Dvorský ze společnosti Incoma GfK.

Nakupujete uvážlivěji než dříve?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 28. března 2013. Anketa je uzavřena.

Určitě ano
Určitě ano 11441
Zatím ne
Zatím ne 1266