Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leadership: v personalistice běžně používané slovo, ale co vlastně znamená

aktualizováno 
Leadership je jedním z téměř nekonečné řady termínů, kterým se mnozí "ohánějí", ale ne vždy mají jasno o jejich obsahu. Podle Miroslava Fochta se leadership navíc drží na předních příčkách mezi slovy, která jsou zprofanovaná. Částečně je to dáno i tím, že neexistuje jeho jednotná definice.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Slovy Martina M. Chemerse, bývá leadership popisován jako "proces sociálního vlivu, jehož prostřednictvím je člověk schopen zajistit si pomoc a podporu druhých k dosažení společného úkolu".

Miroslav Focht jej na základě svých bohatých zkušeností doplňuje: "Moje chápání leadershipu, k němuž jsem dospěl po 20 letech práce, spočívá v interakci strategie, vize a prostředí, v němž dochází k realizaci vize prostřednictvím prováděcích plánů a scénáře. Leadership bez strategie je charisma: chybí mu substance. Leadership bez aktivní participace dalších lidí nevede k výsledku."

Tuto myšlenku dále v porovnání leadershipu a managementu rozvíjí František Mika, prezident České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů: "Lídr přichází s něčím novým, získává pro to ostatní a učí je svému přístupu. Manažer těží ze současných možností, lídr z budoucích příležitostí."

Leadership v období krize

Podle Miroslava Fochta by krize neměla být důvodem ke změně strategické vize. V některých typech byznysu to sice může být nutné; k úpravě strategie je však nutné přistupovat s rozvahou: strategii totiž nelze měnit každých 14 dnů nebo půlroku bez ohledu na okolní faktory, mezi něž v první řadě patří ekonomická situace a tržní prostředí. Svou roli však sehrává také politická situace – nejen ve státě, ale zejména uvnitř společnosti, sociální faktory a technologické aspekty. V období recese se pak přidává co nejreálnější odhad nadcházejících měsíců, nikoli však v podobě spekulací.

Strategie se tedy netvoří od stolu, ale v širším ekonomicko-sociálním kontextu a s ohledem na odlišení se od konkurence. V případě, že tomu tak není, nemusela by být výsledkem udržitelnost, resp. rozvoj firmy, ale ztráta důvěry ze strany zaměstnanců i pozice na trhu.

Při jakékoli revizi strategie a vize společnosti je nejzásadnější komunikace změn směrem k zaměstnancům, či snad až – slovy Miroslava Fochta – "showbyznys" okolo, aby strategie nebyla vnímána technokraticky, ale naopak dokázala lidi na jakékoli úrovni nadchnout a oni měli zájem ji naplňovat a předávat dál.

Jak by měl vypadat správný lídr?

Miroslav Focht představuje několik základních charakteristik takového člověka: silná osobnost s orientací na výsledek, která komunikuje jasnou vizi a cíle, dává prostor pro chyby a vítá diskusi i zpětnou vazbu, nezavádí byrokracii, naopak dává svobodu a podporuje diverzitu. K tomu všemu se ještě  přidává myšlení "out of box" a vstřícnost k experimentům. V této souvislosti stojí za zmínku jeden z výroků Petera Druckera: "Kdykoli vidíte úspěšnou firmu, někdo v minulosti udělal odvážné rozhodnutí."

K dokreslení komplexnosti leadershipu dodejme, že skutečný lídr, který za sebou nechá pozitivní odkaz, má podle Miroslava Fochta "jasný etický rámec, hluboké hodnoty nezávislé na aktuální situaci a vysokou morální integritu."

kdo je miroslav focht?

Miroslav Focht vedl projekt výstavby a založení továrny s 350 lidmi v operačním a design středisku; firma jako první v ČR získala certifikát Investor in People.

V minulosti řídil projekty restrukturalizace firem pro společnost Integrated Control Systems USA, byl viceprezidentem a operačním ředitelem pro střední a východní Evropu a členem evropského představenstva

Je absolventem mezinárodních kurzů na téma leadershipu, strategického leadershipu, koučování a strategického řízení.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.