Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leasing s nulovým navýšením – drahá pojistka

aktualizováno 
Leasingové financování osobních automobilů dnes nabízí nepřeberné množství variací. Jednou z možností je také využití takzvaného leasingu s nulovým navýšením, kdy klient neplatí žádnou marži z finanční služby leasingové společnosti. Staly se leasingové společnosti samaritány, nebo jde o promyšlený marketingový tah?

Čas od času se skutečně takové nabídky objeví, avšak ze strany leasingových společností nejde o žádný charitativní krok. Hospodaření leasingových společností závisí především na schopnostech levně získávat finanční zdroje na nákup předmětu leasingu a na straně druhé takto investované prostředky zhodnotit v nájemném. Navzdory dnes velmi levným finančním zdrojům není možné, aby leasingové společnosti nepracovaly s žádnou úrokovou marží a nechávaly klienty zaplatit v sumě nájemného přesně pořizovací cenu vozu. Takový obchod je pro leasingovou společnost logicky ztrátový a neexistuje k němu žádný opodstatněný důvod.

 

Leasing s nulovým navýšením není nulový leasing

 

Dost často dochází ke směšování pojmů nulový leasing a leasing s nulovým navýšením. V případě nulového leasingu nájemce odjíždí ve voze bez koruny v kapse čili neskládá ani korunu na akontaci. Není v tomto případě vůbec rozhodující hodnota marže finanční služby pronajímatele. U leasingu s nulovým navýšením dochází k situaci, kdy suma splátek (bez pojištění) se rovná pořizovací hodnotě vozu. V případě leasingu s nulovým navýšením je ovšem havarijní pojištění vždy sjednáno v rámci leasingové smlouvy a klient ho splácí v rámci pravidelných splátek.

 

Nulový leasing

Nájemce neskládá žádnou akontaci, čili neplatí nic předem.

Pro objasnění celého procesu si projděme detailně jednotlivé kroky koupě vozidla na leasing. Předpokládejme, že si klient vybral konkrétní vozidlo včetně příslušného vybavení a prodejce mu spočítal konečnou cenu tohoto vozidla. Otázkou zůstává, zda se mu podařilo získat nějaké slevy či nikoli, ale to není pro další kroky důležité. Rozhodující je dohodnutá cena vozidla. V případě leasingového financování samozřejmě proplatí fakturu vystavenou výrobcem leasingová společnost a klient vozidlo splácí prostřednictvím měsíčního nájemného na základě splátkového kalendáře.

 

Leasing s nulovým navýšením bude povinně obsahovat vybrané havarijní pojištění

 

Prodejce automobilu nabídne klientovi hned několik možností financování, přičemž každé vozidlo pod finančním leasingem podléhá povinnosti platit havarijní pojištění. Právě cena havarijního pojištění bývá pomyslným jazýčkem na vahách, který vyrovnává relativní nevýhodnost nízké marže leasingové společnosti.

 

Leasing s nulovým navýšením

Součet splátek (bez pojištění) se rovná pořizovací hodnotě vozu.

Leasing s nulovým navýšením bude vždy obsahovat podmínku akceptace vybraného havarijního pojištění. Přestože si většina lidí platí havarijní pojištění v rámci leasingových splátek a nechává uzavřít havarijní pojistku pronajímatele (mívá množstevní slevy a bývá to většinou levnější), tak existuje možnost uzavření havarijní pojistky nájemcem s povinnou vinkulací případného pojistného plnění na leasingovou společnost. V případě těchto akčních nabídek tuto možnost mít klient určitě nebude.

 

Je potom nanejvýš nutné, aby si klient spočítal výhodnost takto postavené leasingové smlouvy a hlavně cenu nutně uzavíraného havarijního pojištění v rámci smlouvy. Výše havarijního pojištění musí být v leasingové smlouvě sjednána (zpravidla jako procentní sazba z pořizovací ceny vozu) a je rozpuštěna do leasingových splátek. Jedinou účinnou ochranou proti těmto marketingovým akcím je porovnání více nabídek splátkových kalendářů. Lze tedy doporučit, aby si klient nechal vyhotovit i běžný splátkový kalendář na pořizovaný předmět mimo akci a potom porovnal.

 

Máte auto na leasing a chcete si do něj dát klimatizaci, nebo jej jinak vylepšit? Co můžete a co ne? Přečtěte si tento článek.

Pro objektivní srovnání je ovšem nutné mít naprosto shodné vstupní parametry, kterými jsou shodná pořizovací cena, akontace a u havarijního pojištění nezapomeňte na spoluúčast. Čím nižší spoluúčast, tím dražší havarijní pojistka je. Bez naprosto shodných vstupních parametrů je jakékoli srovnání leasingových nabídek k ničemu. Může se skutečně stát, že leasing s nulovým navýšením bude při srovnání s běžným leasingem dokonce dražší, neboť nulová úroková marže bude bohatě vykompenzována drahou pojistkou.

 

Běžně nabízené leasingové nabídky budou samozřejmě pracovat s obvyklou finanční marží a naopak s výhodnou havarijní pojistkou. Solidní dealer klienta na takový rozpor klienta sám upozorní a nabídne mu výhodnější variantu financování. Na druhé straně aktivní kupující by měl ve svém zájmu požádat prodejce o vystavení  několika splátkových kalendářů a jednotlivé nabídky porovnat. Rozhodujícím kritériem při porovnání běžných a akčních nabídek je při shodných vstupních parametrech celková suma splátek.

 

Samotný splátkový kalendář musí mít hned několik základních náležitostí ve vazbě na daňové zákony. Má totiž charakter daňového dokladu, což má sice význam pouze pro nájemce-podnikatele, avšak všichni ostatní nájemci si z něj vezmou důležité informace pro objektivní srovnání leasingových nabídek.

 

V první řadě je v něm vyčíslena cena vozidla bez a včetně DPH. To má vazbu právě na zákon o DPH, neboť pravidelné splátky obsahují DPH z ceny vozidla (22 procent) a zároveň DPH z finanční služby leasingové společnosti (pět procent). Obě tyto hodnoty musí být ve splátkovém kalendáři vyčísleny, avšak pro nájemce-občana mají pouze informativní charakter. Jednoduše z něj ovšem zjistí marži leasingové společnosti, neboť ta podléhá pětiprocentní sazbě, která musí být ve splátkovém kalendáři uvedena. V případě nulové marže leasingové společnosti bude logicky i nulové DPH podléhající snížené sazbě.

 

Kromě toho (samozřejmě v případě, že je havarijní pojištění součástí leasingové smlouvy) jsou součástí splátkového kalendáře cena a parametry havarijní pojistky. Jde zejména o jméno pojišťovny, výši pojistné částky, sazbu z pojistné částky a cenu na roční bázi, výši spoluúčasti při poškození a při odcizení. Právě cena pojistky by měla být velmi obezřetně sledovanou proměnnou a je třeba ji brát v potaz. Bez zohlednění ceny havarijní pojistky je srovnání leasingu k ničemu a to platí dvojnásob v případě mimořádných akcí. Přitom jde o velmi jednoduchou věc a cenu havarijní pojistky uváděnou prostřednictvím procentní sazby lze zjistit během chvilky.

 

Jak hodnotíte akce jednotlivých leasingových společností? Které se vám zdají nejvýhodnější? Těšíme se na vaše názory. 

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Léčíte se? Komplikace na dovolené vám pojištění nezaplatí

Dovolená je zaplacená, rodina se těší, ale kromě balení a zařizování provozu opuštěné domácnosti je třeba dodělat spoustu věcí v práci. Dovolenou si člověk...  celý článek

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Ilustrační snímek
Životní pojistku má více než polovina Čechů. Jaké jsou letošní novinky

Celkem 53 procent Čechů, kteří se dostali do vážné životní situace, přiznává, že to mělo výrazný vliv na jejich domácí rozpočet a finanční situaci rodiny. V...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?
Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?

Minimální mzda v Česku se od ledna zvýší o 1200 korun na 12.200 korun, tedy o 11 procent. Rozhodl o tom dnes kabinet. N... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.