Převrácená značka

Převrácená značka - Auto míjí u Holešova značku převrácenou během sněhové vánice. (22. února 2005) | foto: Jan Karásek, MF DNES

Likvidace škody na majetku: na co dát pozor?

  • 20
Nějaký typ majetkového pojištění (domácnost, byt, chata, atd.) má dnes skoro každý. Mnoho lidí si při uzavírání smluv ovšem neuvědomuje, jak postupovat v případě, kdy nastane pojistná událost. Pokusme si v několika částech objasnit základní náležitosti při likvidaci pojistné události a připravit se tak na ně.

Za nejčastější způsob se považuje nahlášení pojistné události písemnou formou na příslušném tiskopise pojistitele. Zde je nutno správně uvést číslo pojistné smlouvy, ze které chceme provést likvidaci. Dále vyplňujeme tiskopis dle  uvedených bodů (příjmení a jméno pojištěného, místo, datum a příčinu pojistné události, seznam poškozených a zničených věcí, který orgán pojistnou událost vyšetřoval, místo a datum vyplnění tiskopisu, podpis pojištěného).

Dalším způsobem, v poslední době rozšířeným a oblíbeným, je způsob nahlášení pojistné události telefonicky, a to buď přes operátora na zákaznickou linku pojišťovny, nebo pověřenému zaměstnanci pojišťovny příslušné pobočky. Při telefonickém nahlášení škody budete požádání o uvedení přibližně stejných údajů jako u písemného nahlášení.

Prohlídka místa pojištění

NENECHTE SI UJÍT
Dům, byt, nemovitost
Jaké budou hypotéky 2005?
O třetinu narostl loni ve srovnání s předcházejícím rokem počet hypotečních úvěrů u největší banky, která je poskytuje.

I'm too sexy...
Příliš starý na práci? Ještě ne!
Pocit, že jsou při hledání práce diskriminováni kvůli věku, má přes sedmdesát procent PADESÁTILETÝCH ČECHŮ. Je zaměstnavatelé odmítají nejvíc. Co s tím?

Stará televize, šrot
Teleshopping: zázraky se nedějí
Na obrazovce se objevuje solidně oblečený pán a sugestivně nabízí mixér. Splňují ale to, co obchodníci v prezentacích slibují? A nejde o klamání spotřebitele?

Po nahlášení pojistné události pojistiteli je vaše pojistná událost zaregistrována a přidělena příslušnému zaměstnanci – likvidátorovi, který v co nejkratší době od převzetí spisu kontaktuje pojištěného a domlouvá termín návštěvy v místě pojištění. Při této návštěvě likvidátor provede následující úkony:

  • zápis o pojistné události: popíše pojistnou událost na základě vašeho vyjádření
  • vlastní zjištění: popíše pojistnou událost z pohledu pojistitele
  • seznam poškozených a zničených věcí: sepíše seznam dle vašeho vyjádření
  • fotodokumentace: dokumentace místa pojistné události a poškozených věcí

Na co nezapomenout a na co se připravit při likvidaci

Při likvidaci pojistné události se i vy můžete připravit na příchod likvidátora. Připravte si seznam poškozených a zničených věcí s uvedením pořizovací ceny a údaji o stáří věci. V případě, že máte doma originály dokladů od zakoupených věcí (faktury, záruční listy, opravní listy, návody na obsluhu), připravte si i tyto materiály.

Jak postupovat v případech, kdy z hygienických, bezpečnostních a jiných důvodů musíte začít s úklidem místa pojištění ihned po pojistné události? V první řadě se pokuste zdokumentovat škodu za pomoci vlastního fotoaparátu. Pojistitel vám uhradí náklady na pořízení fotografií. Zničené věci nevyhazujte a umístěte je na místo, kde si je bude moci likvidátor prohlédnout (např. do sklepa, na zahradu apod.).

Životní pojistka se hodí jen pro někoho.
Více ZDE.

Popište likvidátorovi co nejpřesněji, jak k pojistné události došlo, vyhnete se případným nejasnostem v průběhu likvidace a při stanovení pojistného plnění. V případech, že bude ujednáno doplnění dokladů ze strany pojištěného, ponechte si od pojistitele kopii zápisu s uvedením pokynů pro vás.

Zápis o pojistné události i vlastní zjištění likvidátora na místě pojistné události si pozorně přečtěte a podepište.

Dohodněte si způsob projednání výše pojistné události a uveďte způsob výplaty (poštou na adresu, převod na vaše bankovní konto).

Likvidace škody: s kým a jak rychle?

Samotná likvidace škody může probíhat třemi způsoby:

  • navštíví vás likvidátor pojišťovny, který provede prohlídku a zároveň bude provádět i výpočet škody (toto je nejčastější způsob likvidace)
  • navštíví vás likvidátor pojišťovny (tzv. mobilní likvidátor), který zdokumentuje škodu, provede zápis o škodě a spis zašle k výpočtu do Centra likvidace (takto v současné době postupuje Česká pojišťovna)
  • navštíví vás pracovník externí likvidace, který na základě smlouvy s pojistitelem prování likvidaci pojistného plnění, v těchto případech externí firmy většinou provádějí celou likvidaci - to znamená včetně prohlídky a výpočtu pojistného plnění

Při škodách menšího rozsahu je zpravidla výpočet pojistného plnění proveden na místě (neprovádí mobilní likvidátor) a výše škody může být ihned projednána s pojištěným, a to zároveň s provedeným zápisem o škodě. V takovém případě je klient kompletně obsloužen a celá záležitost likvidace je z jeho strany vyřízena. Nyní je pojistitel povinen zaslat pojistné plnění způsobem uvedeným v zápise (složenka, bankovní účet).

Projednání výše plnění

Při první návštěvě likvidátora se informujte na způsob projednání pojistného plnění s klientem. V případech, kdy likvidátor provede výpočet ihned na místě, tato informace odpadá a klient se výši plnění dovídá okamžitě a potvrdí ji svým podpisem.

V případech, kdy se jedná o větší rozsah škody a výše plnění nemůže být určena na místě, se dohodněte s likvidátorem, který bude výpočet provádět, na dalším postupu. Ve většině případů můžete být vyzváni, abyste se dostavili na pobočku příslušné pojišťovny k projednání výše plnění. Další možností je opakovaná návštěva likvidátora v místě pojistné události, kdy budete seznámeni s výší pojistného plnění a tuto stanovenou částku potvrdíte svým podpisem.

Pojištění domu a domácnosti.
Jak na to?
Speciální sekce ZDE.

V případech likvidace škody v Centrech likvidace se již nedostanete do kontaktu s likvidátorem a nemáte možnost být informováni o výši škody před vyplacením. Obdržíte pouze dopis s výsledným pojistným plněním, které vám již bylo odesláno. Nemůžete se ovšem ani přesvědčit, jaké škody a v jaké výši vám byly uhrazeny. V takovém případě (nejste-li s výší pojistného plnění spokojeni) nezbývá než znovu informovat pojistitele přes klientskou linku o vašem nesouhlasu se stanoveným pojistným plněním a dohodnout se o dalším postupu (nová návštěva mobilního likvidátora, konzultace s likvidátorem nebo jeho nadřízeným apod.).

Pojišťovna vás nepřekvapí

Výše uvedené skutečnosti jsou pouze přiblížením problematiky likvidace pojistných událostí. Po přečtení těchto řádků byste se ovšem měli alespoň obecně orientovat v dané problematice a určité postupy pojistitele by vás neměly vyvést z rovnováhy.

Jaké jsou vaše zkušenosti s pojišťovnami při likvidaci pojistných událostí? Napište nám, těšíme se na vaše příspěvky.