Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Manažerská práce je v krizi náročnější. Méně zakázek, nejistota na trhu, stres

aktualizováno 
Říká se, že lidé přicházejí kvůli práci a odcházejí kvůli manažerům. Protože právě ti nevedou svůj tým tak, jak by měli. V době hospodářské krize se chyby manažerů projeví víc než jindy.
Špatný přístup k podřízeným, může vést k odchodu schopných zaměstnanců.

Špatný přístup k podřízeným, může vést k odchodu schopných zaměstnanců. | foto: Profimedia.cz

Představte si vedení firmy jako symfonický orchestr a manažery jako muzikanty. Každý musí podávat špičkový výkon, ale jen skvělá sóla nestačí. Aby byl soubor úspěšný, musí být dokonale sehraný. Krize to prověří.

Nervozita a tlak shora

Méně zakázek, větší stres, více zodpovědnosti, nejistota na trhu, propouštění zaměstnanců. Manažerská práce je za hospodářské krize náročnější. A jakékoli pochybení je také mnohem viditelnější. "Většina společností zápasí s dopady krize, všichni už jsou unavení a cítí i osobní nejistotu tohoto období. Manažeři lehce sklouznou k nervozitě a nestandardnímu chování," potvrzuje Zdeněk Šimek, nezávislý konzultant v oblasti lidských zdrojů.

A navíc vedoucí jsou pod stále přísnějším dozorem shora. "Přímé srovnání se zahraničním trhem a dokonalejší systémy hodnocení dostávají manažery pod tlak, jemuž každý neodolá. To může vést k chybám," vysvětluje Alena Houštecká, konzultantka společnosti PricewaterhouseCoopers ČR.

Náročné úkoly, krátké termíny, žádná pochvala

Podle odborníků nejsou mnozí manažeři na vedení týmu v době krize připraveni. Může to být jejich osobní nevyzrálostí či nedostatkem zkušeností. Nedokážou správně komunikovat, neinformují pracovníky o důležitých změnách ve firmě. Úkoly zadávají nejasně, na zpracování dávají zaměstnancům málo času. Své podřízené, kteří po propouštění ve firmě pracují za dva i tři lidi, dlouhodobě přetěžují. Vzniká z toho napětí, někdy konflikty.

Někteří manažeři se orientují pouze na výsledky, nedokážou se vcítit do role svých podřízených, nezajímají se o jejich problémy, přehlížejí je, neumějí je pochválit a ocenit dobře odvedenou práci. "Nechápou, že dobrých výsledků dosahují díky svému týmu. Zapomínají se svými podřízenými jednat s úctou, porozuměním a dávat jim dostatečnou podporu. Mnohokrát by stačilo jen obyčejné ‘díky‘," říká Rostya Gordon-Smith z České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů.

S tím souhlasí i Zdeněk Šimek: "Absence empatie může v této době rozbít všechno, co se dosud ve firmě povedlo v oblasti řízení lidí vybudovat." Celý tým ve stresu, motivace nikde Je jasné, že pochybení manažera ovlivní práci celého týmu.

"Výsledkem je ztráta motivace zaměstnanců, která je většinou nevratná," upozorňuje Aleš Křížek, Country manažer firmy Robert Half International. Kvůli špatnému manažerskému vedení pak ve firmě pracuje tým stresovaných zaměstnanců bez motivace, kteří sami snadno udělají chybu. "Setkala jsem se s tím, že manažer vinil z neúspěchu svůj tým. Výsledkem byla snížená morálka oddělení a rezignace klíčových zaměstnanců," doplňuje své zkušenosti Rostya Gordon-Smith.

Práce v takové atmosféře nemůže nikoho těšit a lidé postupně začnou přemýšlet o odchodu. Ostatní, obvykle ti, kteří nemají na vybranou, prozatím zůstanou, ale jejich nespokojenost je v odvedené práci vidět. "Mentálně a emočně se stáhnou z firmy, jejich psychologický kontrakt se změní," upřesňuje Gordon-Smith.

Škrtání odměn je jednou z největších chyb, které firmy dělají v krizi

Odchod? Dnes nemusí být kam

Poznali jste ve výše vyjmenovaných chybách svého nadřízeného nebo jiného manažera firmy, v níž pracujete? Pokud to závažně ovlivňuje vaši práci, máte dvě možnosti. Zaprvé se snažit poměry zlepšit, nejlépe otevřenou komunikací. "Znala jsem několik lidí, kteří i přes neshodu s manažerem ve firmě zůstali a situaci vyřešili, ale navíc šéfa ‘přežili‘," dodává Gordon-Smith. I to může být cesta pro vyšší posty.

Druhou možností je odejít. Odborníci však před rychlými a ráznými rozhodnutími varují. Dnes není na trhu práce příznivá doba na změnu zaměstnání, snadno by se mohlo stát, že zůstanete bez práce. Což nebude mít dobrý vliv ani na psychiku, ani na rodinný rozpočet. Proto z firmy odcházejte, jen když nespokojenost přetrvává a na zlepšení situace není naděje.

Jste spokojeni se svým šéfem?

celkem hlasů: 4598

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. února 2010. Anketa je uzavřena.

Ne, ale nedám kvůli tomu výpověď 1288
Ano, ale někdy se svým nadřízeným nesouhlasím 1272
Ano, velmi 1165
Ne, uvažuji o změně zaměstnání 873


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.