Mapa malého podnikání | foto: Archiv: Samizdat

On-line mapa pomůže s podnikáním. Prověří konkurenci i příležitosti

  • 2
Uvažujete o tom, že se pustíte do podnikání? Díky unikátní on-line mapě si nyní můžete ověřit, jak velká konkurence vás v regionu či v konkrétním městě čeká, případně který obor v okolí chybí. Mapu na internetu spustil zcela zdarma tým Samizdat ve spolupráci s T-Mobile.

V České republice je v současnosti jeden a půl milionu ekonomicky aktivních firem. Naprostou většinu tvoří firmy do 50 zaměstnanců, tedy malí podnikatelé. Je jich 1,1 milionu. Přestože se toto číslo může zdát vysoké, na trhu je podle Tomáše Ryšavého ze společnosti T-Mobile stále ještě spousta volného místa pro další podnikatelské projekty.

„Existují obce, v nichž například zcela chybí kadeřník, cukrář nebo prodejna potravin,“ říká Tomáš Ryšavý, podle něhož právě podnikatelskou příležitost v určitém místě, případně už existující konkurenci, prozradí zájemcům on-line velká mapa malého podnikání. Najdete ji ZDE.

„Už sedmým rokem nabízíme podporu začínajícím podnikatelům v projektu T-Mobile Rozjezdy. A proto také víme, že pro dobrý začátek nestačí jen dobrý nápad, ale i znalost trhu a konkurence. Všem zájemcům o podnikání tedy nabízíme on-line zdroj těchto cenných informací,“ dodává Tomáš Ryšavý.

Mapa je k dispozici všem - podnikatelům, studentům, úředníkům

Mapu vytvořil tým datových žurnalistů Samizdat na základě veřejných dat z několika zdrojů, z Registru živnostenského podnikání, Obchodního rejstříku a Registru ekonomických subjektů a jsou aktuální ke druhému pololetí roku 2016.

Počet aktivních firem do 50 zaměstnanců v jednotlivých regionech.

„Analýza byla časově náročná, především kvůli omezeným možnostem hromadného stahování dat. Navíc informace z těchto rejstříků se částečně překrývají, proto jsme je spojili do jedné databáze a odstranili duplicity,“ vysvětluje Petr Kočí ze Samizdatu, podle něhož se v tuto chvíli jedná zřejmě o nejpřehlednější a nejkomplexnější zdarma dostupnou informaci o ekonomicky aktivních subjektech do 50 zaměstnanců.

„Mapu mohou využít například profesní podnikatelské asociace, specializované servery o podnikání a ekonomická média nebo vysoké školy,“ dodává Petr Kočí.

Nejvíc lidí má restaurace a kadeřnictví

Z oborů vybraných pro mapu je mezi malými podnikateli nejvíce provozovatelů restaurací, kaváren či stánků s občerstvením. Aktivních je jich přes 50 tisíc. Druhé místo patří kadeřnicím a kosmetičkám, těch je v Česku přes 32 tisíc. Třetí místo patří s číslem 27 421 prodejnám potravin. Za nimi následují wellness služby, truhláři, prodejny smíšeného zboží nebo pěstitelé obilovin.

Rozjezdy

  • Jde o program na podporu začínajících podnikatelů.
  • Za uplynulých 6 ročníků bylo vyhlášeno 342 vítězů, z nichž úspěšně zhruba tři stovky úspěšně podnikají.
  • Soutěž nabízí bezplatné regionální semináře v oblastech týkajících se začátku podnikání, druhou částí projektu je soutěž o nejlepší realizaci podnikatelského nápadu.
  • Do letošního ročníku se projekty přihlašovaly do 19. března. V dubnu a květnu se v každém kraji uskuteční semináře, na nichž porota vybere vždy tři vítěze. Získají finanční odměnu, podporu expertů, balíčky telekomunikačních a bankovních služeb a věcné ceny, které pomohou s podnikáním.
  • Na celostátního vítěze čekají ceny za zhruba 600 tisíc korun.
  • Do hlasování se zapojuje i veřejnost.

„Z mapy také vyplývá, že jsme národ milovníků alkoholu. Celorepublikově je výroba lihovin mezi vybranými obory na sedmém místě, jako svou hlavní podnikatelskou činnost ji uvedlo 5 196 firem. Nejvýše je výroba lihovin v Olomouckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji, a to na pátém místě,“ říká Tomáš Ryšavý.

V řadě oborů je naopak stále vidět tradice. Skláři se koncentrují kolem Nového Boru, výroba bižuterie na Jablonecku a Liberecku, vinaři na jihu Moravy. Některá zjištění ale mohou překvapit, jako například zvýšená koncentrace bazarů a zastaváren mezi Plzní a Tachovem a na Chomutovsku. Bezkonkurenčně nejvyšší počty různých pohostinských zařízení v přepočtu na jednoho obyvatele se koncentrují v pohraničních oblastech.

Z regionů je nejaktivnější v podnikání Praha, po ní Středočeský kraj. Další místa obsadily kraje Jihomoravský a Moravskoslezský. Naopak nejméně podnikatelů působí v Karlovarském kraji a v Libereckém.

Nejpodnikavějším městem je Praha, kde připadá na tisíc obyvatel 175 malých podniků. Vůbec nejvíce se jich kumuluje na Praze 1, kde připadá jedna aktivní firma na dva obyvatele. V Brně je na tisícovku obyvatel hlášeno 133 malých firem a v Ostravě pak 92.