Máte problémy? Naučte se je neprožívat!

Je mnoho lidí, kteří mají sklon vidět ve všem jen samé PROBLÉMY. Většinou lidé své problémy řeší těžkotonážně a neustále. Bývají jimi také značně traumatizováni, i když fakticky vlastně o žádné problémy nejde. Pro ně bývá často problém i to, co pro ostatní žádná těžkost není. Může jít o patálii s dětmi, které se neučí, ale i s těmi, co se naopak učí dobře. Kam s nimi? Co udělat, aby se tam dostaly? Budeme stavět? Nebudeme stavět? Proč cestovat? Proč necestovat?Práce mě nebaví. Šéf mi jde na nervy. Co s tím?
Potíž spočívá v tom, že všechny skutečné i domnělé těžkosti tito lidé řeší jen akademicky, tedy spíš v poloze komunikační než reálné, a to je vlastně jejich hlavní problém. Pokud se s problémy někomu svěří, může to mít i pozitivní efekt. Přispívá to k určité relativizaci či zmenšení vlastních těžkostí porovnáním s těžkostmi druhých. Nejvíc pomůže, snažíte-li se vidět věci spíše příznivě. Zkuste se těšit, že věci dopadnou dobře, a pokud ne, vypěstovat si pocit, že si s tím poradíte. Pokud totiž již předem váháte či máte obavu, dobře to asi nedopadne. Navíc si tím pocitově znepříjemníte i dobu, kdy ještě nebyl důvod prožívat věci nepříznivě, a předem se oddáváte obavám Vše je tedy otázkou vašeho prožívání. Máte běžně ve zvyku prožívat různé záležitosti hlavně jako nepříjemné, obtížné povinnosti, riskantní jednání, překážky, katastrofální situace či nepříznivé problémy? Nebo vás nové skutečnosti spíš lákají k řešení, zvou vás do akce, připadají vám dobrodružné, napínavé, anebo třeba jen neobvyklé, a proto zvlášť zajímavé?Pozor, v prvním případě vás mohou i nepatrné problémy zcela vyřídit. V druhém případě jste naopak těmi, kteří si poradí pokud možno se vším. A problémy vlastně nemáte, protože je aktivně řešíte a přílišným prožíváním si je nezvětšujete. Prostě nemáte tendenci dělat z komárů velbloudy.

KATEŘINA FORTSINGEROVÁ, generální ředitelka Moravia IT

Vyhýbejte se při pracovních problémech tomu, že je nejdříve proberete s kolegy a teprve potom se svým nadřízeným. Postup by měl být opačný. Druhou důležitou věcí je neodkládat řešení či oznámení problémů. Jinak se problémy většinou zhoršují. Pokud máte problém přímo s nadřízeným, nebojte se hovořit s jeho nadřízeným, ale musíte být objektivní, nepůsobit emotivně a mít jasno v tom, co po nadřízeném chcete. Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.

Co jsme psali a co si přečtete

89. Jak jednat s lovci mozků
90. Nemám přirozenou autoritu
91. Můj šéf je mnohem mladší než já
92. Co s pracovními problémy
93. Jak zvládnout denní porci pošty
94. Nestarejte se jen o sebe