Podniky, které exportují, jsou na tom ekonomicky podstatně lépe než ty, které se zaměřují jen na tuzemský trh. Ilustrační snímek

Podniky, které exportují, jsou na tom ekonomicky podstatně lépe než ty, které se zaměřují jen na tuzemský trh. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průzkum: Exportní firmy jsou při výhledech a plánech optimističtější

  • 3
Uvažujete o tom, že byste chtěli prorazit a své výrobky, služby či dobré nápady nabídli v zahraničí? Podle průzkumu společnosti Regus jsou na tom podniky, které exportují, ekonomicky podstatně lépe než ty, jež se zaměřují jen na tuzemský trh.

"Expanze do zahraničí může být pro podnikání přínosem a měly by ji nutně zvážit všechny společnosti orientované na domácí trhy, které nechtějí ztratit krok s konkurencí," říká Garry Gürtler, viceprezident společnosti Regus pro střední a východní Evropu.

Potíže jsou v nalezení spolehlivých lidí

Výsledky průzkumu naznačují, že firmy orientované pouze na domácí trhy potřebují zásadně změnit svůj přístup k obchodu. Mezi českými společnostmi působícími na mezinárodních trzích a těmi pouze na tuzemských trzích je propastný rozdíl v plánech do budoucna. Zatímco 81 procent firem orientovaných i na export zamýšlí v příštích několika letech expandovat ještě více, z podniků na domácích trzích uvažuje o expanzi jen 48 procent.

"Zjištění se týká velkých i malých firem a mělo by posloužit jako budíček těm společnostem, které jsou ještě stále orientovány výhradně na tuzemské trhy. Ty by se měly snažit nalézt efektivní a cenově dostupné způsoby, jak proniknout za hranice, aby si zajistily lepší příjmy a rozložily rizika," radí Garry Gürtler.

České podniky vidí největší problémy především v získání vhodných nemovitostí a nalezení spolehlivých lidí. Jedenáct procent firem uvádí, že největší překážkou v expanzi do zahraničí jsou potíže spojené se zřizováním pobočky v cizině. Přes padesát procent společností je navíc přesvědčeno, že případné zahraniční obchody musí být krátkodobé, protože není jisté, jak rychle podnik poroste.

Využít lze i program na podporu podnikání

Se vstupem na zahraniční trh může podnikatelům pomoci například program agentury CzechInvest CzechAccelerator. Je určen českým firmám především z oblasti informačních a komunikačních technologií, biotechnologií, které chtějí najít zahraničního partnera, ať už pro vstup cizího kapitálu nebo pro navázání spolupráce.

Úspěšní zájemci získají bezplatný pronájem kancelářských prostor a služeb, především však snadný přístup k potenciálním strategickým partnerům a ke špičkovým poradcům, nebo také možnost účastnit se pravidelných networkingových akcí s investory a dalšími lidmi, kteří mohou pomoci rozjet jejich podnikání v zahraničí.

"Díky tomuto programu dostávají dobré nápady prostor, aby se mohly dál přirozeně rozvíjet a proniknout zvláště na severoamerický trh. Jsme relativně malá a otevřená ekonomika silně zaměřená na export. Abychom zajistili i budoucí konkurenceschopnost, je potřeba vybudovat znalostní ekonomiku založenou na inovacích. Cesta k ní vede právě přes podporu kreativních technologických firem," říká Štěpánka Filipová z CzechInvestu.

Agentura před rokem otevřela svoje zahraniční zastoupení v Silicon Valley, v jednom z nejznámějších "podnikatelských inkubátorů" na světě. Zatím proběhla dvě výběrová kola, vybráno bylo dosud osm společností. Další zájemci se mohou do programu hlásit přímo na internetových stránkách www.czechaccelerator.cz.