Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průzkumy prozradily, v čem čeští manažeři vynikají a kde by měli přidat

  • 9
Mezinárodní průzkum auditorské a poradenské sítě BDO zkoumal chování k podřízeným, organizaci práce, jazykové znalosti, kreativitu a další schopnosti manažerů. A jak Češi dopadli i v hodnocení zaměstnanců?

Šetření auditorské firmy ukázalo, že ve srovnání se zahraničními manažery mají jejich čeští kolegové největší rezervy ve znalosti cizích jazyků. Často zaostávají také ve schopnosti vést podřízené či v umění organizovat čas a práci.

„Přestože sledujeme v posledních letech jisté zlepšení především v úrovni anglického jazyka, k ideálnímu stavu máme stále daleko. Je to přitom škoda, protože jazyková bariéra znemožňuje některým jinak špičkovým manažerům prodat své schopnosti na mezinárodním poli,“ komentuje výsledky Petr Kymlička z BDO. Navíc pouze s angličtinou si dnes šéfové už nevystačí. Stále důležitější je také němčina, španělština či francouzština.

Češi jsou kreativní a pracovití

Nedostatky zjistil průzkum také ve vedení pracovního týmu či podřízených. A každý desátý šéf u nás má problémy s organizací času a práce. Zvládnutý time management přitom dnes patří k hlavním atributům úspěšného manažera. Od západních kolegů se v této oblasti mají „naši“ ještě co učit.

A co naopak patří k silným stránkám českých šéfů? Nejvíce respondentů uvedlo, že vynikají především kreativitou. „Kreativita je velmi poptávaným a ceněným zbožím i na mezinárodním poli, pochopitelně především v oblasti marketingu, její úloha nicméně roste i v jiných oblastech byznysu,“ dodává Petr Kymlička, podle něhož se na českých manažerech cení ještě pracovitost a umění zvládat stresové situace.

Může se hodit

Sháníte práci v managementu?

Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

Průzkum BDO se dotazoval několika stovek převážně vedoucích pracovníků napříč zeměmi ve finanční sféře, kteří se navzájem hodnotili. Ale jak pohlížejí na české manažery jejich přímí podřízení? To zase zjišťoval průzkum, který agentura STEM/MARK realizovala pro společnost Home Credit.

Mluvte s námi a budeme věrní, vzkazují zaměstnanci

Lidem vadí, že s nimi manažeři vůbec nemluví. „Stěžují si, že je mezi nimi a managementem jakási zeď. Vnímá ji téměř polovina zaměstnanců, což je pro firmy alarmující. Rozhodně je co vylepšovat, zvláště v otázce poskytování informací o firmě, o její misi a dalším směřování. Když kroky a rozhodnutí managementu jsou pro lidi nepochopitelné, těžko po nich můžeme chtít, aby se do nich s chutí zapojili,“ říká Gabriela Lžičařová ze společnosti Home Credit. Přitom více než 80 procent dotázaných zaměstnanců chce přispívat svou prací k celkovému výsledku firmy.

K jejich motivaci ovšem jen mzda a podmínky k růstu nestačí, upozorňuje dále Lžičařová. „Důležité je pracovníky informovat o nových výzvách, strategiích a směřování firmy. Musí se cítit jejich součástí,“ dodává. Doporučuje novinky sdělovat například přes firemní časopisy a intranet. Ideální je také přímý kontakt s managementem firmy, kdy klíčoví manažeři během půl hodiny představí zaměstnancům nové iniciativy a hlavně to, kam se v nich pokročilo. Všichni pak vědí, jaký je klíčový projekt a také kdo na něm pracuje.