Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mluvte jen pokud máte co říci

  11:26aktualizováno  11:26
Nezapomínejte na to nejsamozřejmější - mluví jen ten, kdo má co říci! Ať už potřebujete své posluchače přesvědčit o čemkoliv, začněte tím, co bytostně zajímá právě je. Váš projev není o vás, ale o nich. Vy už o užitečnosti svého návrhu přesvědčeni jste.

Srovnejte tyto dva úvody:
1. "Dovolte, abych vás ve stručném dvacetiminutovém úvodu seznámil s naší firmou, s její historií, současnými výrobky zdravé výživy, plány do budoucna a možnostmi vaší spolupráce..."
2. "Chcete si přivydělat dvacet, třicet nebo i padesát tisíc korun měsíčně k platu?" (A následuje aspoň pět sekund řečnická pauza.)

Vím stejně jako vy, že druhý typ začátku projevu dnes už nikoho nevzruší, ba naopak naplní často skeptickým odporem. Ale než se tak stalo, stačili rétoři druhého typu získat tisíce lidí, vydělat (nejednou docela legálně) stamiliony a dostat se do životní fáze, kdy na programu mají už jen odpočinek.

Jak tedy vést svoji řeč? Po úvodu řaďte argumenty. Začněte nějakým silným, uprostřed mohou být relativně slabší, končete tím nejsilnějším. Úvod a zejména závěr každé promluvy si totiž posluchač pamatuje nejvíce.

Neváhejte silné argumenty na závěr zopakovat - pro posluchače je téma nové, nemají mnohdy geniální paměť. Nezapomeňte, že velmi silně působí pomlky, používejte je, pokud chcete zdůraznit nějakou myšlenku.

Přemýšlejte o rytmu projevu, pomalé tempo řeči posluchače uspává, při rychlém nestačí často všemu porozumět a ztrácejí pozornost. Není na škodu občas si místo posluchače sám něco namítnout a námitku ihned také zodpovědět.

A už vůbec není špatné prokládat projev vhodnými příklady a přirovnáními. V závěru řeči nezapomeňte na jasnou výzvu, co mají tedy posluchači dělat.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.