Mluvte zabraňte nedorozumění

Zítra je firemní volno. Není na prémie, šéf si koupil porsche. Drbům rozumí hned každý. Proč pracovníci stejně bystře nepochopí, co se od nich chce? Možná požadavkům chybí stručnost, jasnost a emoce.

S mimozemšťany bych se domluvil líp, úpíte na adresu kolegů a šéfů. Pochopili něco jinak, než jste chtěli? Pardon, ale chyba může být i na vaší straně. Možná vám je vše tak nad slunce jasné, že jste druhému nesdělili pro něj podstatné detaily.

Jasnovidcům, těm je hej

Šéfové i zaměstnanci často jednají, jako by předpokládali, že okolí má telepatické schopnosti. Netřeba cokoli nahlas a otevřeně upřesňovat, vysvětlovat - stačí v duchu předpokládat nebo jen v rychlosti načrtnout. Tak jim ale dokonale porozumí jen ten, kdo umí číst myšlenky...

„Pokud s někým hovoříte, požadujete něco nového, neznámého, zjišťujte, jak vás pochopil. Ať konkrétně popíše kroky, jimiž dospěje k cíli,“ radí psycholog Vladimír Täubner. „Dejte mu přitom najevo, že nemusí mít strach se na jakoukoli nejasnost zeptat, že může přijít s vlastním řešením,“ dodává.

Chodit po firmě s pocitem křivdy, že vás „ti hlupáci“ nechápou, je jednoduché. Svědčí to o vlastní nabubřelosti či neschopnosti vcítit se do druhých. Smůlu ale máte vy - něco chcete, takže se musíte naladit na přijímač, k němuž vysíláte. Nevyčítejte druhým, jak jsou nechápaví, zablokujete je ještě víc. Vztáhněte vinu za jejich „zabedněnost“ na sebe. Věta - promiň, asi jsem to vysvětlil špatně - dělá divy.

Do konfrontace nejdu

Jsou lidé, kteří se otevřené diskusi brání. Mlží, kroutí se jako hadi. Buď komunikaci z nevědomosti prostě podceňují, či se bojí, že nedokážou čelit názorům a dotazům druhé strany. Nebo dávají najevo svou moc a nadřazenost tím, že tohle jsou jejich informace, příslušející jejich pozici ve firmě. Případně se jim nechce ztrácet drahocenný čas. O ten však stejně přijdou, až budou řešit následky nepřesné domluvy.

Hlavně vedoucí pracovníci mají moc něco s pokulhávající komunikací ve firmě udělat. Musí být sami vstřícní a otevření diskusi - bez hrozby sankcí za upřímnost. Je na nich, aby zaměstnanci znali své povinnosti, rozuměli tomu, co a proč se děje. Pokud lidé uvidí ve věcech smysl, jsou tak i více motivováni k práci. Spojujte proto své požadavky s pozitivními emocemi, vlastním upřímným nadšením, něčím, co je zajímavé i pro toho druhého.

Rozumím, ale nedbám

V práci samozřejmě narazíte i na lidi, s nimiž můžete mluvit sebejasněji, a stejně slyší jen to, co chtějí. Důvod? „Možná vám nevěří,“ říká poradce Tomáš Hajzler ze společnosti Peoplecomm. Sáhněte si do svědomí. Párkrát jste něco slíbili, a sami to bez zdůvodnění nedodrželi. Signál pro ně - není třeba vámi stanovené termíny či mantinely dodržovat. Nebo jste od nich něco chtěli, a jen co přišli s hotovou prací, dozvěděli se, že tohle není ono a že to mají udělat jinak. Pokud jste jim nevysvětlili, proč se stala změna, zlehčili jste váhu svého požadavku. Není divu, že vás neberou vážně.

„Pak máte dvě možnosti: buď jim něco pod hrozbou nařídíte, nebo je pro svůj cíl získáte. Najdete důvod, proč by vás měli vyslechnout a poslechnout,“ dodává Hajzler. V prvním případě rozkazem u většiny pracovitých lidí výkon blokujete, v tom druhém motivujete k lepšímu výsledku a obnovení důvěry.

Co dělat když..

... se chcete něco dozvědět?

  • neskákejte druhému do řeči
  • neodvracejte se od řečníka
  • nezjednodušujte partnerovy námitky
  • mluvte s lidmi i neformálně, získáte jejich důvěru, více se dozvíte

...když chcete něco sdělit?

  • druhého nekritizujte, nezesměšňujte
  • mluvte věcně, stručně
  • nehovořte příliš rychle nebo rozvláčně, případně jen o sobě
  • jde-li o něco složitého, chtějte vědět, jak vás druhý pochopil

Kdo najde práci v zahraničí? Anglie chce řidiče, Rakousko řezníky. Více ZDE.

,