Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mohou si ženy za diskriminaci samy?

  10:30aktualizováno  10:30
Nad diskriminací žen na českém trhu práce se zamýšlí ředitelka personální agentury Mercury Group Alice Hamidová.

Co nahrává diskriminaci žen na českém trhu práce?

Za prvé ji podporuje naše kulturně-historické prostředí. Stále v mnohých mužských, ale i ženských myslích přežívá model, že se o domácnost a výchovu dětí stará žena. Když se věnuje práci se stejným nasazením a výsledky jako muž, okolí ji označí za kariéristku, má-li děti, pak ještě za krkavčí matku - muž za stejný přístup k práci sklízí ovace. Že on doma nic nedělá, nevadí, ale běda, přenechá-li výchovu dětí na několik hodin denně někomu jinému.

Žena, která se chce věnovat dětem a domácnosti, na to má stejné právo jako ta, která se chce plně věnovat práci. Diskriminaci nahrává i sociální politika státu. Nevím o případu, že by stát například dotoval obdoby podnikových školek, tak jak je tomu ve vyspělých zemích. Soukromých firem, kam si ženy mohou děti přivést do jakési školky nebo dětského koutku, je u nás jako šafránu.

Nemohou si však ženy za diskriminaci také trochu samy?

Jistěže je problém i na jejich straně. Řada pracujících žen právě vlivem faktorů, o nichž jsem mluvila, přijme v rodině roli obětního beránka a ve svých ambicích couvne, ať je k tomu vede cokoli - strach ze ztráty partnera, strach, že nedokážou být samostatné. Většina žen chce ale zvládnout všechno: servisovat rodině a vydělávat jako muž, aby na něm byla co nejméně závislá. Muži si své priority dávno vybrali a společnost to respektuje. Teď je řada na ženách.

Mám pocit, že v této snaze ženy trochu jednak bojují s vlastní pohodlností, jednak mají stále liknavý přístup k pokusům vymanit se ze zažité role našich maminek a babiček. Ale musím říci, že řada žen bojuje aspoň doma "v zákopech" tím, že už své děti nevychovává podle tradičních modelů: holčička musí být vstřícná a kluk dravec. Než tato generace vyroste, můžeme závidět vyspělým zemím přinejmenším druhou generaci mužů, kteří jsou zvyklí vnímat ženu jako rovnocenného partnera na poli pracovním i v osobním životě.

Máte zkušenosti ze západoevropských firem i ze zahraničních firem na českém trhu. Liší se v něčem na první pohled chování českých pracovnic oproti jejich zahraničním kolegyním?

Na první pohled existuje v mnoha případech zřetelný rozdíl v oblékaní, ve zdůrazňování svého sex-appealu. Pokud se žena snaží na sebe nejprve upozornit minisukní, účesem nebo náušnicemi, těžko bude pak dokazovat, že je odbornicí v oboru, i kdyby jí byla. To je hradba, kterou si ženy u nás ještě stále stavějí samy.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.