Multikulturní výchova na českých školách většinou chybí

P r a h a - Osnovy jsou často přeplněné, a proto nezbývá čas na diskusi o aktuálních problémech, tak si stěžují učitelé i žáci na dominantní převahu teorie ve vyučování. Situaci českého školství, kdy výsledkem jsou žáci nabití vědomostmi, které ovšem jen těžko dokáží aplikovat a prakticky je využívat, potvrzují i nejrůznější výzkumy. "Studenti diskutují rádi a svými otázkami dokazují, že i takovou formu vyučování berou, a hodně se při ní naučí," sděluje Dana Rabiňáková z Českého centra pro vyjednávání a řešení konfliktů, které již třetím rokem připravuje programy pro učitele a žáky v tématech, která zůstávají ve škole opomíjena.
"Realita české společnosti je mnohem dál než její škola. Usazují se zde cizinci, kteří posílají své děti do českých škol, přijímáme uprchlíky, žije s námi silná romská minorita, a přesto chybí multikulturní výchova a výchova k toleranci téměř na všech školách," popisuje situaci Dana Rabiňáková. Kromě programu Od konfliktu k toleranci nabízí centrum také semináře a projekty o vstupu České republiky do Evropské unie, o globalizaci a právním státě.

KAŽDÁ KULTURA JE JINÁ, JAK JÍ OVŠEM POROZUMĚT

Učitelé sami chtějí rozumět situacím, které vznikají ve třídě. Kulturní rozdíly, ale i chování ostatních dětí vůči cizincům musí řešit každý den. Proč nenutit žáka vychovávaného podle islámu převlékat se s ostatními chlapci, proč romské dítě nerozumí jistým příkazům, které odpovídají české kultuře?

Jaké písničky a pohádky zná romské dítě, a proč nezná hloupého Honzu, nakolik se liší romština a její slovní zásoba od češtiny, jakými nepsanými pravidly se řídí romská rodina? "Děti nejsou samy od sebe rasistické. Nenávist proti druhým, kteří se odlišují svým jazykem, barvou pleti či chováním přebírají od starší populace," tvrdí Dana Rabiňáková.

Proto učitelé mají s dětmi hovořit o rozdílech, nemají je ovšem příliš zdůrazňovat a spíše se snažit vytvořit kolektiv a prostředí, ve kterém žijí a učí se všichni dohromady. Centrum nabízí dvou až třídenní kursy pro učitele, ve kterých si mohou prakticky zažít, jaké to je, být sám součástí menšiny.

Seminářů se účastní i cizinci žijící delší dobu v České republice, kteří mají co říci o životě a problémech v cizí zemi. Hovoří se o rozdílech v hodnotách a zvycích, jejichž neznalost či nerespektování často způsobují konflikty. Učitelé se naučí aktivnímu způsobu práce s žáky, vést s nimi dobrou diskusi a ukázat jim správné řešení konfliktů.

Učitelé mohou využívat hotové pracovní listy a také další materiály, které mohou použít ve výuce. Centrum připravuje vydat alternativní učebnici základů společenských věd a občanské výchovy, která bude kromě jiného obsahovat i důraz na multikulturní výchovu.

DISKUSE O PROBLÉMECH VEDE KE ZODPOVĚDNOSTI

Program Právo pro každý den nabízí studentům interaktivní modelové situace právních problémů, které jsou přizpůsobeny jejich věku. Vlastním zážitkem a konfrontací názorů získají studenti povědomí o fungování právního státu. Dozví se o smlouvách vůbec, o pracovních dohodách a pracovním vztahu, o možnosti být legitimován a povinnosti osobní prohlídky, o základech trestního zákoníku.

"Volíme i taková témata jako například sňatek nezletilých. Při diskusích se tak dostaneme i k mezilidským vztahům a generačním problémům. Studenti nejsou na diskusi zvyklí. Prvních dvacet minut jim trvá pochopit, že od nich něco chceme, jejich názor, spolupráci. Když zjistí, že za své názory nedostanou známku, otevřou se diskusi a přináší do ní velice zajímavá stanoviska," říká Dana Rabiňáková.

Kontakt pro zapojení do programů:

České centrum pro vyjednávání a řešení konfliktů tel/fax: 02/312 35 72, 02/243 166 30