Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Multimédia nejsou jen dětské hry

  10:00aktualizováno  10:00
Dětské encyklopedie, ale také složité výukové programy pro výuku jazyků. Takové mohou být podoby multimédií, které se stávají stále běžnější součástí výuky nejen ve školách, ale i v kurzech pro dospělé.

Multimédia výuku usnadňují, zároveň však lidi rozdělují: zatímco zejména mladší generace je vzala za své a v různých interaktivních encyklopediích již hledá častěji než v papírových knihách, starší lidé se jich spíše straní.

Oživlé přednášky

Co všechno lze vlastně zahrnout pod pojem multimédia? Nejen stále populárnější počítačový CD-ROM. Patří sem počítačové výukové programy - jedno, zda v on-line či offline formě, ale i další technické vymoženosti používané třeba při přednáškách. Tedy například i promítání z počítače přímo na plátno a podobně. Díky nim jsou přednášky ať už o novinkách v oboru či třeba procvičování slovíček mnohem záživnější.

"Když jsem začala používat promítání slovíček a krátké animace při angličtině, lidé v kurzu úplně ožili a najednou ztratili ostych a rozmluvili se," líčí Petra Martinová, která učí angličtinu a komunikaci ve firemních kurzech. To, že multimédia výuku usnadňují, potvrzuje i Helena Zlámalová z Národního centra distančního vzdělávání. "Multimédia lze stejně výhodně použít v každé formě vzdělávání, pokud má jejich použití didaktické opodstatnění a pedagogický efekt, který vyváží to, že jsou poměrně drahá," uvedla. Cena je ale relativní - čím více lidí se třeba firemního kurzu účastní, tím levnější pak výuka v přepočtu na jednoho je. Pozor, ani multimédia nejsou zázračná a nelze je použít všude.

A ne každý je dokáže správně používat. "Použití multimédií ještě automaticky neznamená zlepšení procesu učení. I dnes se setkáváme s prezentacemi, kdy drobný text promítaný na plátno prostřednictvím zpětného projektoru nebo z počítače přes dataprojektor není pro přítomné čitelný a vůbec prezentaci nepodporuje," uvedl ve své přednášce o vzdělávání ve firmách Jan Lojda, prezident České asociace distančního vzdělávání. Další riziko se skrývá v tom, jak je kurz či CD-ROM postaven - ne vždy dokáže dovést k cíli, tedy zvládnutí učiva. Proto je dobré orientovat se například podle testů v odborných periodikách v případě CD-ROM či podle referencí v případě přednášek a kurzů pořádaných různými agenturami. Rozhodně totiž neplatí, že čím více animací, tím více se člověk naučí. I tady hraje hlavní roli to, zda je produkt sestaven podle zásad učení.

Učení na dálku

Úplně jinak díky multimédiím vypadá dálkové studium. "U distanční formy studia je využití moderních technologií stejně důležité a v mnoha případech zásadní pro komunikaci se studujícím, pro předání obsahu studia, pro didaktické zpracování studijních opor, pro průběžnou i závěrečnou kontrolu studijních pokroků samostatně studujícího člověka," popisuje výhody Zlámalová.

<T
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.