Multimédia nejsou jen dětské hry

Dětské encyklopedie, ale také složité výukové programy pro výuku jazyků. Takové mohou být podoby multimédií, které se stávají stále běžnější součástí výuky nejen ve školách, ale i v kurzech pro dospělé.

Multimédia výuku usnadňují, zároveň však lidi rozdělují: zatímco zejména mladší generace je vzala za své a v různých interaktivních encyklopediích již hledá častěji než v papírových knihách, starší lidé se jich spíše straní.

Oživlé přednášky

Co všechno lze vlastně zahrnout pod pojem multimédia? Nejen stále populárnější počítačový CD-ROM. Patří sem počítačové výukové programy - jedno, zda v on-line či offline formě, ale i další technické vymoženosti používané třeba při přednáškách. Tedy například i promítání z počítače přímo na plátno a podobně. Díky nim jsou přednášky ať už o novinkách v oboru či třeba procvičování slovíček mnohem záživnější.

"Když jsem začala používat promítání slovíček a krátké animace při angličtině, lidé v kurzu úplně ožili a najednou ztratili ostych a rozmluvili se," líčí Petra Martinová, která učí angličtinu a komunikaci ve firemních kurzech. To, že multimédia výuku usnadňují, potvrzuje i Helena Zlámalová z Národního centra distančního vzdělávání. "Multimédia lze stejně výhodně použít v každé formě vzdělávání, pokud má jejich použití didaktické opodstatnění a pedagogický efekt, který vyváží to, že jsou poměrně drahá," uvedla. Cena je ale relativní - čím více lidí se třeba firemního kurzu účastní, tím levnější pak výuka v přepočtu na jednoho je. Pozor, ani multimédia nejsou zázračná a nelze je použít všude.

A ne každý je dokáže správně používat. "Použití multimédií ještě automaticky neznamená zlepšení procesu učení. I dnes se setkáváme s prezentacemi, kdy drobný text promítaný na plátno prostřednictvím zpětného projektoru nebo z počítače přes dataprojektor není pro přítomné čitelný a vůbec prezentaci nepodporuje," uvedl ve své přednášce o vzdělávání ve firmách Jan Lojda, prezident České asociace distančního vzdělávání. Další riziko se skrývá v tom, jak je kurz či CD-ROM postaven - ne vždy dokáže dovést k cíli, tedy zvládnutí učiva. Proto je dobré orientovat se například podle testů v odborných periodikách v případě CD-ROM či podle referencí v případě přednášek a kurzů pořádaných různými agenturami. Rozhodně totiž neplatí, že čím více animací, tím více se člověk naučí. I tady hraje hlavní roli to, zda je produkt sestaven podle zásad učení.

Učení na dálku

Úplně jinak díky multimédiím vypadá dálkové studium. "U distanční formy studia je využití moderních technologií stejně důležité a v mnoha případech zásadní pro komunikaci se studujícím, pro předání obsahu studia, pro didaktické zpracování studijních opor, pro průběžnou i závěrečnou kontrolu studijních pokroků samostatně studujícího člověka," popisuje výhody Zlámalová.

<T