Nejprve je třeba si uvědomit, že budete-li dlouho váhat, někdo třeba rozhodne za vás a vyřadí vás z oběhu. Když včas nedokážete zvolit vhodné řešení, taky těžko můžete být dobrým šéfem. Udělejte si proto jasno, co vlastně chcete. Zkuste získat dostatečné informace o všech alternativách. A pokud se pro nějakou rozhodnete, pak se vším všudy. Neprověřujte své rozhodnutí s těmi, které jste nezvolili. Tu zvolenou znáte i se všemi nedostatky, nevybrané se zdálky jeví mnohem přitažlivěji, než možná ve skutečnosti jsou. Pochybovat je přitom normální. Život se nedá pojistit proti všem možným nepříznivým situacím a událostem. Pochybnosti by vás však neměly ničit. Když už něco uděláte špatně, rozeberte příčiny a chyby příště neopakujte. Pochybují běžně i šéfové, a to i ti v hodně vysokých funkcích. Ani oni nevědí všechno. Ve vztahu ke svým pracovníkům to však nemohou stále ventilovat. Naopak je musí přesvědčovat o žádoucích směrech jednání a optimálních variantách zvolených směrů, i když si třeba sami nejsou jisti. Musí-li již však věci dostatečně vysvětlit a pracovníky přesvědčit, pak právě nalézání vhodných argumentů a jejich uplatňování může pomoci i jim, aby se zbavili pochybností a ve svých záměrech se rovněž utvrdili.
Lubomír Janoušek, zástupce ředitele Finančního ředitelství pro hlavní město PrahuPochybnosti o sobě samém mohou být užitečné, neboť člověk získává možnost k určité sebereflexi. Něco jiného jsou ovšem pochybnosti o správnosti určitého pracovního postupu např. kolegů. Takové pochybnosti je nutné řešit při nejbližší možné příležitosti společně s těmi, kterých se to týká.
Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.
Co jsme psali a co si přečtete66. Já jim ukážu!
67. Přátelství na pracovišti68. Jak si získat šéfa69. Co s pochybnostmi70. Jak zvládnout neúspěch