Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nenechte se ošálit. Pět mýtů o reklamacích

aktualizováno 
Vztahy mezi spotřebitelem a prodávajícím či poskytovatelem služeb upravuje zejména občanský zákoník. Neznalost našich práv nás může při řešení spotřebitelských problémů opravdu "přijít draho". Umíte si poradit v následujících případech?

Zboží a služby nakupujeme téměř denně, přesto si často nejsme jisti svými právy a povinnostmi. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Spotřebitelé chtějí nejčastěji řešit problémy s reklamací, jakostí či nedodáním zboží a týkající se nekalých obchodních praktik. Zajímá je také odstupování od smluv uzavřených prostředky komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání. Nejvíce řešíme stížnosti týkající se spotřebního zboží, finančních služeb, mobilních operátorů či služeb spojených s bydlením," uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, který připravil vysvětlení pěti nejčastějších spotřebitelských mýtů.

1. mýtusPro reklamaci potřebuji nutně fakturu či účtenku

Při uplatňování reklamace nepotřebujete fakturu ani účtenku, stačí prokázat, že jste u prodejce věc zakoupili.

To lze doložit třeba výpisem z bankovního účtu, záručním listem, staršími reklamačními protokoly, originálním obalem, specifičností zboží (pokud jej nikdo jiný neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí.

2. mýtusZboží ve slevě nelze reklamovat

Toto tvrzení je neoprávněné. I zlevněné zboží můžete reklamovat po dobu 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku - pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí.

3. mýtusPři koupi na IČO mám stejná práva jako spotřebitel

Pokud uvedete ve smlouvě identifikační číslo, můžete tím dávat druhé straně smlouvy najevo, že do právního vztahu vstupujete jako podnikatel. Z toho plynou určité rozdíly ve vašich právech.

Například nemáte pro uplatnění reklamace lhůtu 24 měsíců a není stanovena lhůta 30 dnů pro vyřízení reklamace. Tvrdíte-li, že jste nevystupovali jako podnikatel, musíte to v případě sporu prokázat.

4. mýtusMohu odstoupit od každé smlouvy

Odstoupit od smlouvy je možné pouze v případech, kdy to umožňuje zákon nebo se na tom dohodnete s prodávajícím.

Odstoupit od kupní smlouvy můžete například, pokud prodejce třikrát uzná vaši reklamaci na stejnou závadu zboží. Nebo pokud není možné věc opravit či vyměnit. Odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů máte právo také v případě nákupu přes internet či po telefonu, čili u smluv uzavíraných formou komunikace na dálku (s určitými výjimkami, například pokud je zboží upraveno na přání zákazníka).

5. mýtusOsobní vyzvednutí zboží ruší výhodu nákupu v e-shopu

Jestliže vám provozovatel e-shopu tvrdí, že nemůžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů, protože jste vyzvedli zboží osobně, nemá pravdu. Pokud byla smlouva uzavřena přes internet, na právu na odstoupení nic nemění způsob převzetí zboží.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.