Češi nejvíce pomáhají obětem katastrof a strádajícím dětem. Ve srovnání se zahraničím však moc štědří nejsou. Na charitativní účely v tuzemsku přispívá zhruba každý pátý člověk. Vyplynulo to z průzkumu společnosti GfK Czech Republic. Ve srovnání s ostatními zeměmi střední Evropy je to však slabé. Tam přispívá na dobročinnost 36 procent lidí.
Na Čechy zřejmě dolehla ekonomická krize. Podle průzkumu si mnoho z nich charitu prostě nemůže dovolit – uvedlo to 33 procent dotazovaných.
"I letos cítí lidé v Česku dopady krize. Ačkoliv nám přibylo 1 200 nových dárců, podporu ukončilo téměř 500 lidí. Důvody jsou různé, k nejčastějším patří právě ekonomické těžkosti spojené se ztrátou práce," říká Tomáš Vyhnálek z Člověka v tísni a dodává, že polovina vybraných peněz jde na humanitární pomoc ve světě, čtvrtina na podporu politicky pronásledovaných v totalitních režimech a čtvrtina na rozvoj organizace.
Soutěže podporují filantropii firem
Podobné je to i u podniků. Výše příspěvků na charitu rok od roku klesá. V roce 2007 darovaly firmy přes 2,5 miliardy korun, v každém následujícím roce to bylo už o sto milionů méně. Zájem o dobročinnost je nejvyšší na konci roku. "Společnosti už mají jasno, jak vysokou sumu mohou na dobročinné účely věnovat. Samozřejmě, že rozhodují předběžné hospodářské výsledky, možnost odpočtu hodnoty daru od daňového základu, ale i vánoční atmosféra," říká Darina Miklovičová za nadační fond dětské onkologie Krtek, který podporuje práci lékařů a zdravotníků Kliniky dětské onkologie Fakultní nemocnice Brno.
Každý rok přibude na účet tohoto konta necelého půl milionu korun. Za to už může odjet 50 dětí na ozdravný zimní tábor, zajistí se roční provoz ubytovny pro děti a jejich rodiče či se nakoupí monitory vitálních funkcí pro kliniku.
V oblasti filantropie firem se pořádají každoroční soutěže. Oceňují se nejštědřejší dárci. A sumy jsou vysoké. Například 61 milionů korun věnovala Česká spořitelna na projekty pomoci seniorům, na boj s drogovou závislostí, na vzdělávání (zejména finanční) a také na projekty v oblasti udržitelného rozvoje. Za to získala cenu nejštědřejší banka v ČR v soutěži Top odpovědná firma 2011.
Kde pomociTipy na vánoční sbírky a charitativní akce Projekty UNICEF Přispět české nadaci Dětský mozek a sdružení DebRa, které pomáhají lidem s nemocí motýlích křídel, lze také na vánoční akci Pečení pro děti. Uskuteční se v pražské pasáži Myslbek 3. a 17. prosince od 10 do 16 hodin. Známé osobnosti upečou sladké či slané dobroty a lidé si je mohou koupit za libovolný příspěvek vhozený do kasičky. Tříkrálová sbírka Menší část peněz jde také na humanitární a rozvojovou pomoc do zahraničí. Přispět lze i formou SMS zprávy v hodnotě 30 korun. World Community Grid Člověk v tísni |
K štědrým firemním dárcům patří i společnost KPMG, zabývající se auditem a poradenstvím. Letos darovala přes šest milionů korun – na pomoc seniorům, handicapovaným, na ekologii a především na vzdělávání lidí z neziskových organizací v projektu Rok společně – Krok dopředu. Oproti loňsku je to o necelé tři miliony korun méně. Podle Kláry Tiché z KPMG však firma žádný z dobročinných projektů nezrušila. Jen některé dlouhodobé poradenské služby, jež zaměstnanci firmy poskytovali v neziskovém sektoru, skončily.
Podle Rosy Šimberské ze společnosti UNICEF je ekonomická krize v dárcovství stále znát. "Lidé i firmy pečlivěji vybírají, komu své příspěvky svěří, a zajímají se o to, jak konkrétně bude jejich dar využit a kolik se skutečně dostane k potřebným," říká Rosa Šiberská a dodává: "Z částky, kterou dárce pro UNICEF věnuje, jde 2,8 procenta na management a administrativu, dalších 4,8 procenta na podporu programů, ale i na náklady typu ostraha skladů, kontrola, monitoring. Na přímou pomoc putuje 92,4 procenta z daru."
Transparentní projekty mají šanci
Nejenom krize je důvodem, proč jsou lidé v dávání peněz na dobročinné účely opatrnější. "Mnoho z nich bylo oklamáno – jejich peníze nešly tam, kam je poslali. Není proto divu, že nyní potřebují mít jistotu, že dary putují opravdu na dobrou věc a nebudou zneužity," říká Klára Šplíchalová, ředitelka Fóra dárců, které přišlo s projektem Darujsprávně.cz, jenž se angažuje za zpřehlednění veřejných sbírek.
"Nabízíme transparentní a prověřené projekty," tvrdí Klára Šplíchalová, podle níž se chystají i legislativní změny. V parlamentu je právě novela zákona o veřejných sbírkách. Má posílit průhlednost – bude nutné evidovat sbírkové předměty, odstraní se zbytečná administrativa a jasně se stanoví sankce za porušení zákona.
Podle Šplíchalové lidé nejraději pomáhají obětem humanitárních katastrof a strádajícím dětem. Nejčastěji k tomu využívají dárcovské SMS. Zatím nejúspěšnější sbírkou byla ta na odstranění následků řádění tsunami v Asii před šesti lety. Posláno bylo 1,6 milionu DMS, vybralo se přes 44 milionů korun.