Na dovolenou vlastním autem, nebo jako spolujezdec

Kolona plně naložených aut se pomalu, ale jistě šine k chorvatskému pobřeží. Málokdo z řidičů stráví celou cestu v klidu, většinou se je to nápor na nervy. Proč tedy cestovat autem? Na jednu stranu se to zdá drahé a složité. Při optimističtějším pohledu: můžete kdykoli zastavit, dojít si nakoupit, prohlédnout si město a bavit se celou cestu můžete, o čem chcete.

Když jízdu neberete jako nutné zlo, můžete si ji dobře užít. Oproti běžným cenám letenek vyjde doprava autem do některých míst pro rodinu i levněji. Například při dovolené v Zadaru zaplatí čtyřčlenná posádka auta za dopravu tam i zpět  4370 korun, letecky cesta přijde na 3066 korun pro jednoho.

Při kratších cestách do míst, kam se nevyplatí kupovat letenku, je navíc auto mnohem pohodlnější než autobus a paradoxně o dost levnější než vlak. To se projeví třeba při cestě do Curychu. Vlakem tam dojedete za 12 hodin a zaplatíte 2778 korun za jednoho cestujícího. Doprava automobilem bude o tisíc korun levnější pro celou posádku a trvat bude také o něco méně: 9,5 hodiny.

Nechte si zpracovat itinerář

Ať vyrazíte kamkoliv do ciziny, neměli byste podcenit přípravu. Zvláště ti, kdo se chystají jet na dovolenou autem poprvé, by měli sbírat informace kde se dá. Zdrojem mohou být praktické zkušenosti známých či internet. Další možností je nechat si zpracovat itinerář šitý na míru konkrétní plánované cesty. „Kromě popisu cesty bude obsahovat i ceny poplatků na dálnicích a v tunelech, ceny pohonných hmot, možnosti občerstvení, případně přenocování během cesty,“ vysvětluje Petr Baubín, manažer ÚAMK. Za vypracování itineráře se platí, cena je však naprosto zanedbatelná v porovnání s tím, jaké komplikace může cestovatelům ušetřit. V ÚAMK v Praze itinerář pořídíte za 80 korun, ve vybraných pobočkách Autoturistu od 100 do 150 korun. (Původně uvedená informace o potřebě požádat o zpracování itineráře tři dny předem byla mylná, redakce se omlouvá)

Luxusní zboží si jednou za život nebo čas od času může dovolit většina lidí. Ale luxusní životní styl je už jen otázkou majetných. Více čtěte v našem tématu ZDE.

Počítejte s poplatky

Platby za používání silnic, dálnic a tunelů čekají řidiče v jedenadvaceti evropských zemích. Pro jejich vybírání je pak mnoho systémů a způsobů, od dobře známé dálniční známky po průjezd turniketem a zaplacení kartou. Bližší informace o podmínkách v jednotlivých zemích naleznou zájemci na www.uamk.cz/ti.  „I když si však řidič zaplatí dálniční známku, měl by počítat s tím, že samostatně zpoplatněny mohou být i některé úseky v místech finančně náročných staveb – například některé tunely a mosty,“ doplňuje Miroslav Preclík z ÚAMK a dodává: „Člověk by měl mít pro takovou příležitost u sebe vždy hotovost nebo mezinárodní platební kartu či kartu Via-Card, kterou je možné pořídit i v Česku.

Nejezděte sami, vezměte spolujezdce

Ti, kdo se na cestu chystají sami, mohou si náklady snížit tak, že nabídnou místo v autě někomu dalšímu. A naopak ti, kdo vlastní vůz nemají nebo nechtějí řídit, mohou se stát spolujezdcem.
Agentura, která spolujízdu organizuje, zaznamenává nabídky cest i zájemce o ně. Vše se děje prostřednictvím internetu, nabídky se objevují každým okamžikem. A kdo se rozhodne třeba hned zítra dojet do Berlína, pravděpodobně svého řidiče nalezne. Spolujezdci se navíc nemusí bát, že se do žádaného cíle nedostanou – v případě, že se nepodaří zprostředkovat cestu autem, nabídne jim agentura autobusovou jízdenku.

To vše není samozřejmě zadarmo. Když se podaří spojit dva zájemce dostane zprostředkovatel provizi – ta se pohybuje podle vzdálenosti od 30 do 350 korun. „Spolujezdec pak ještě přímo při cestě zaplatí řidiči korunu za každý kilometr jízdy. Cesta například do Říma tak vyjde spolujízdou na 1645 korun, namísto autobusových 2760,“ uvádí Vít Dosoudil z Centra pro spolujízdu Town to town. Ohledně dálničních poplatků, poplatků za tunely a za trajekty se spolu řidič a spolujezdec domlouvají individuálně.

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...