Na poplatcích za běžný účet lze ušetřit

  • 7

O tom, kolik nakonec zaplatí klient za konto v bance, nerozhoduje jen poplatek za vedení účtu či výpis, ale i počet transakcí, které za měsíc na účtu proběhnou. Čím více plateb přichází a odchází, tím částka narůstá. Pokud si za příchozí platbu z jiného peněžního ústavu řekne banka o šest korun a takových operací je pět za měsíc, zaplatí klient třicet korun. Šest odchozích plateb, za pět korun jedna, vyjde na dalších třicet korun. Jestliže samo vedení účtu a výpis stojí třicet korun, naúčtuje si banka za měsíc 90 korun. Pokud například konkurence nabízí za paušální platbu 60 korun vše v ceně, určitě se vyplatí uvažovat o změně.
 
Poplatek za vedení účtu není rozhodující

Proto by člověk při hledání té nejlepší banky, neměl hledět pouze na poplatek za vedení, ale pídit se i po cenách za další služby. Může se stát, že levné vedení účtu je vykoupeno vysokými poplatky za další transakce. 
 
Zmapujte konkurenci

háčik

Výběr banky: rozhodují ceny služeb. Vyzkoušet nabízené služby zdarma většinou trvá 1až 6 měsíců
Více ZDE.

Z posledního srovnání nákladů na vedení běžných účtů vyplývá, že při průměrném počtu transakcí u nejlevnějšího účtu zaplatí klient měsíčně 106 korun, u nejdražšího účtu při stejných pohybech na účtu 310 korun. Rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším účtem tak činí téměř dva a půl tisíce korun za rok. Což pravděpodobně představuje sumu, nad kterou většina klientů není ochotna jen tak mávnout rukou.

Komu není lhostejné, kolik platí za bankovní služby, by měl věnovat čas porovnání cenových nabídek od konkurence. Případně se zamyslet nad tím, zda „jeho banka“ nemá ve své nabídce jiný typ konta, které by vyšlo levněji.

Pozor na „výhodné balíčky“. Banky ve snaze získat od klientů více peněz nabízejí nejrůznější balíčky služeb, kde za patřičný poplatek poskytují větší komfort. Zájemce tak může získat zdarma nebo za zvýhodněnou cenu například telefonní nebo internetové bankovnictví či vedení spořicích účtů nebo devizových kont. Nabídka něčeho zadarmo pozitivně působí na klienty, ale je otázka, jestli skutečně všechny možnosti takového balíčku využijí. Pokud ovšem ano, může balíček znamenat i poměrně značnou úsporu.
 
Jeden, nebo dva účty v rodině?

Jak velká bude položka bankovních služeb v rodinném rozpočtu, závisí pochopitelně také na počtu účtů. Platí rovněž přímá úměra - čím více účtů, tím vyšší poplatky. Ne každý se však chce vzdát finanční nezávislosti, takže rodina musí nejprve zvážit své finanční schopnosti, zda unese dvoje bankovní poplatky nebo jen jedny.

Každá varianta má však své klady a zápory. Jestliže jsou v rodině dva účty, může jeden fungovat pro provádění veškerých plateb - pokud to příjem dovolí, zatímco druhé konto poslouží pro spoření. Cenou za to je dvojí poplatek za vedení účtu, případně za užívání platební karty.

Rozdělení dvou platů na dva účty může znamenat handicap  například při žádání o spotřebitelský úvěr nebo hypotéku, protože banky posuzují klienty především podle výše příjmu, který na konto pravidelně přichází. Čím vyšší příjem, tím lepší vyhlídky na dostatečně vysoký úvěr.

V případě, že má rodina pouze jeden účet, ušetří na poplatcích řádově stokoruny ročně. Těžko si lze představit, že by pouze jeden z manželů měl platební kartu a druhý ne. K celkovým poplatkům je tedy potřeba připočítat ještě částku za vedení platební karty - obvykle 150 až 300 korun za rok.