Na silnici: V Česku chybějí řidiči z povolání

  • 345
Najít kvalitního řidiče dělá dopravním firmám čím dál víc starostí. Uchazeče o práci profesionálního řidiče teď kromě nových silničních pravidel čekají navíc přísnější lékařské kontroly....

Podnikatelé v nákladní a osobní dopravě s radostí vítají uchazeče, kteří chtějí brázdit silnice s několikatunovými obry na kolech. Stálý nedostatek profesionálních řidičů, jenž se v posledních letech ještě zvětšuje, má podle odborníků několik příčin. Ekonomický růst státu způsobuje zvýšenou poptávku po silniční dopravě. Do Česka také převádějí své aktivity zahraniční přepravní firmy, které zde kvůli nižší úrovni mezd ušetří na nákladech.

I když řidičské povolání může dělat v podstatě každý držitel oprávnění příslušné skupiny v řidičském průkazu, opravdu kvalitní řidiči bývají nedostatkovým „zbožím“. Potvrzují to i slova ředitele karlovarského dopravního podniku Pavla Bohánka. „Na trhu práce je absolutní nedostatek kvalitních a profesionálních řidičů. Vtomto směru selhává ministerstvo práce a sociálních věcí se svými úřady práce a ministerstvo školství, protože dodnes například neexistuje učební obor řidič-profesionál. Ne každý, kdo má platné řidičské oprávnění, má k tomuto povolání dispozice,“ vysvětluje Pavel Bohánek.

Řidiče prověří EEG

Profesionální řidiči musí do konce příštího roku absolvovat kromě základní lékařské prohlídky nově také dopravně-psychologické vyšetření, neurologické vyšetření a podstoupit vyšetření na elektroencefalografu (EEG), který zjistí případné odchylky od správné činnosti mozku.

Pohled na zpřísněná lékařská vyšetření, která platí pro stávající i nové řidiče, není mezi profesionálními řidiči jednotný, převládá spíše názor, že opatření zajistí, aby za volant nákladních aut neusedali lidé, kteří by byli postrachem silnic a dálnic.

„Jestliže prohlídky přinesou snížení nehod, jejich zavedení je v pořádku. Bude však také záležet na tom, zda bude přístup lékařů profesionální. Oceňuji to, když lékaři do firem dojíždějí. Když řidič ,neprojde‘, částka za vyšetření mu není účtována,“ říká Vladimír Starosta, prezident sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia a spolumajitel firmy O. K. Trans Praha. Mrzí ho prý, že stát řidičům na vyšetření alespoň nepřispívá. Některé firmy se však rozhodly prohlídky, které dohromady stojí okolo 3000 korun, řidičům platit.

Odlišné názory panují na povinnost prohlídek řidičů mladších 50 let. „Souhlasím s tím, aby pro šoféry nad padesát let a začínající řidiče byly prohlídky povinné. U ostatních se mi zdá zbytečné je tím zatěžovat,“ míní jeden z jednatelů dopravní společnosti Jihotrans, Robert Krigar.

Čas jsou peníze

Na jaře letošního roku schválil Evropský parlament také novou minimální délku povinného odpočinku řidičů. Zatímco v minulosti mohli šoféři kamionů a autobusů řídit až 74 hodin týdně, od dubna příštího roku to bude pouze 56 hodin, respektive 90 hodin během dvou následujících týdnů. Každé dva týdny pak budou muset řidiči trávit alespoň 45 hodin v kuse povinným odpočinkem. Mnozí podnikatelé poukazují na fakt, že vinou zavedení změn klesá dopravním firmám produktivita práce.

Kvůli prázdninovému zákazu páteční jízdy mezi 17. a 21. hodinou je problémem zejména nedostatek odstavných ploch. „Když budu všude jen stát, nic si nevydělám. Jediné ulehčení, které jsem pocítil, je možnost dojet v sobotu v noci z hranic domů k rodině, což předtím zákon nedovoloval,“ říká řidič Jiří Kraft z firmy O. K. Trans Praha.

Nedávné změny tedy zatím zásadní problémy v práci profesionálních řidičů nepřinesly. Občas jsou však přijímány s trpkým úsměvem na rtech. „Úpravy jízdních řádů jsme neprovedli, protože průjezdnost Karlových Varů je už natolik svízelná a komplikovaná, že její další zhoršení po začátku účinnosti nového silničního zákona už ani nemohlo nastat,“ říká Pavel Bohánek z tamního Dopravního podniku.

Co musí umět profi řidič

* dodržovat dopravní předpisy

* být odolný vůči stresu

* ovládat několikatunový vůz s nadhledem a bez emocí

* znát výborně zeměpis

* zvládnout domluvu v cizí řeči

* rozumět přepravním dokladům

Zdroj: Vladimír Starosta, Česmad Bohemia