Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákupem přes internet můžete ušetřit i tisíce

aktualizováno 
Kdyby dal zájemce o nákup myčky místo běhání po obchodech přednost domácímu počítači nebo internetové kavárně, mohl by výrazně ušetřit. Zboží nakoupené přes internet se totiž dá pořídit podstatně levněji než v klasickém kamenném obchodě. Nebo alespoň se slevou.

 

Nejvíc ušetříte, pokud si pořídíte automobil, a to až sto tisíc korun. O něco méně, ale stále výrazné to je u mobilních telefonů. Zejména nejnovější typy vyjdou nákupem přes internet levněji i o pět tisíc korun. Myčky, ledničky nebo sporáky ušetří vaší peněžence tři tisíce korun. Levněji vyjdou i CD nebo knihy - vesměs o 200 korun.

 

Klady a zápory

 

Pohodlnost, nákupy bez front i v zahraničí, snadné porovnání cen a  sortimentu - to jsou jen některé výhody, které internetový obchod umožňuje.

 

A nevýhody? Zákazník si zboží nemůže osahat, jako to lze před nákupem v některém z klasických obchodů. Stejně tak například barva výrobku může na internetu vypadat úplně jinak než ve skutečnosti.  Zboží, které si koupíte přes internet, okamžitě nevlastníte - musíte čekat na dodání. Asi tou největší nevýhodou je ohrožení bezpečnosti.

 

Je to bezpečné?

 

Obchodníci na svých stránkách sice zaručují, že poskytnuté údaje nebudou zneužity, ale stoprocentní jistotu nemáte nikdy. V současné době totiž neexistuje žádná legislativní úprava nakupování na internetu. Důvěrnějším se tento typ obchodů může stát až ve chvíli, kdy vláda schválí připravovaný návrh ministerstva pro informatiku.

 

„Chystáme se předložit takzvanou Bílou knihu elektronického obchodu. Po jejím schválení budou mít zájemci o tuto formu nákupu větší jistotu, nebudou se muset obávat zneužití osobních údajů," uvádí mluvčí ministerstva Libor Vacek.

 

Co je třeba k nákupu po internetu?

 

Nejdříve je nutné se v příslušném internetovém obchodě zaregistrovat. Vesměs musíte uvést svá osobní data, jako je jméno a příjmení, adresa, telefon či e-mail. V některých případech i číslo platební karty, je-li možné zaplatit za zboží tímto způsobem.

 

Pak už stačí pouze párkrát kliknout myší a vybrat si požadované zboží. Během nákupu sledujete, jak se vám zaplňuje nákupní košík, jako byste byli ve skutečném obchodě. Kdykoliv přitom můžete něco vrátit či naopak přidat.

Výhody

- rychlost

- nákupy bez front a čekání

- možnost snadno porovnat ceny 

Nevýhody

- chybí živý kontakt se zbožím

- ohrožení bezpečnosti

- čekání na dodávku 

 

A jak rychle objednané zboží obdržíte? Někde už do 48 hodin, standardní doba je kolem tří až čtyř dnů. Dodávka se však může protáhnout třeba i na čtrnáct dní, a to zejména v případě, když vámi objednané zboží není na skladě.

 

Obchody nejprve prověřujte

 

Jak tedy postupovat, aby člověk nenaletěl podvodníkům? Před registrací se snažte získat co nejvíce informací. Dejte na rady známých, zkoumejte úroveň webových stránek. Uspět může jen ta prodejna, která svým zákazníkům nabízí veškeré informace - a to nejen o produktech, ale třeba i o tom, jak postupovat při reklamaci či nedoručení.

 

Všímejte si i toho, zda uvádí telefonní nebo e-mailové kontakty, na které se můžete obrátit. Nakupovat začněte až poté, co si ověříte, třeba dokdy bude zboží dodáno.

 

I na internetu se ceny liší

 

I na internetu je velká konkurence. Může se proto stát, že stejný výrobek nakoupíte u některé firmy levněji než u jiné. Před uskutečněním koupě proto porovnejte co nejvíce obchodů. V některých případech vám může pomoci speciální firma, která se zabývá tím, že porovnává ceny zboží. Přehled o cenách elektroniky a mobilních telefonů získáte například na adrese www.vyhodneji.cz.

 

Poštovné závisí na způsobu doručení

 

Dávejte si pozor na to, zda je uvedená cena i s DPH. Nezapomeňte ani na balné nebo poštovné. Některé internetové obchody si za tyto služby nic neúčtují - díky tomu je pak výrobek levnější. Převládají však firmy, u nichž za dodávku zaplatíte.

 

Cena doručení závisí na tom, jaký způsob zvolíte - u některých firem nerozhoduje velikost objednaného zboží ani vzdálenost, u jiných ano. Vesměs se dá říci, že zaplacení dobírky například za knihu, CD přijde přibližně na 60 korun a více.

 

Jak reklamovat virtuální nákupy

 

Jak postupovat v případě, že se objednané zboží poškodí? Obdobně jako v klasickém obchodě - internetové prodejny totiž musí respektovat stejné podmínky jako ty kamenné. To například znamená, že záruční doba činí u zboží vyrobeného v letošním roce 24 měsíců.

 

Hledáte informace o internetovém bankovnictví? Pak určitě navštivte tuto SPECIÁLNÍ SEKCI.

Některé virtuální prodejny umožňují zanést poškozený výrobek přímo do jejich pobočky - tím se proces urychlí. „Právě tohle je jedna z možností, jak  zboží reklamovat. Rychlost opravy záleží na tom, o jakou vadu jde. Pokud se bude například jednat o pouhou výměnu náhradních dílů, zákazník je dostane okamžitě nebo na dobírku," uvádí Pavel Domanský, majitel internetového obchodu.

 

Další možností je reklamované zboží poslat na uvedenou adresu. Ale pozor! Bez účtenky, faktury nebo záručního listu vám žádný výrobek do reklamačního řízení nevezmou. Předtím, než všechny tyto doklady spolu se zbožím odešlete, si pořiďte jejich kopie. Počítejte s tím, že poštovné budete muset uhradit ze své kapsy. Reklamační lhůta začíná běžet dnem, kdy firma poškozený výrobek obdrží - výsledek čekejte do 30 dnů.

 

Pro jistotu se s reklamačním řádem každé prodejny seznamte ještě předtím, než koupi uskutečníte. Shledáte-li na zakoupeném výrobku jakoukoli vadu, kontaktujte nejprve reklamační oddělení, které vás obeznámí s dalším postupem.

 

V zahraničí se přes internet obchoduje více

 

Přestože si dnes řada lidí bez internetu nedokáže představit život, virtuální nakupování u nás zatím velkou oblibu nemá. „Lidé se bojí poskytovat své osobní údaje, řada z nich nevěří, že je nákup bezpečný," říká mluvčí ministerstva pro informatiku Libor Vacek. „Roli hraje i to, že mnozí lidé  nemají přístup k internetu, proto nákupy u nás příliš nefungují. Ale počet osob využívajících internet se pořád zvyšuje."

 

Ve Spojených státech se nákupy po internetu těší větší oblibě. „Jde o to, že spíše ušetříte čas než peníze. Zejména před Vánocemi si v klidu nakoupíte, co potřebujete, aniž byste museli opustit domov. Nebojím se,  že by tato forma nákupu nebyla bezpečná," říká Američan Rob Kelly. V České republice se přes internet nejčastěji nakupují knihy, videokazety, DVD a CD.

 

Jakou máte zkušenost s internetovými nákupy? Využíváte je často? Jste s nimi plně spokojeni, nebo jste v jejich případě narazili na nějkaé problémy?

 

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Milion uložený na rok: někde vydělá 396 korun, jinde až 9 386 korun

Mít peníze „nasyslené“ v bance není aktuálně žádné velké terno. Ale co třeba se 150 tisíci či s milionem, o kterých víte, že je budete za rok potřebovat?  celý článek

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...
Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi opravdu svižné. Zvlášť u plateb do...  celý článek

Ilustrační snímek
Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a výnosy mizivé. Proto se Češi začínají...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.