Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákupy: co je letos levnější

aktualizováno 
Velké obchodní řetězce začaly s masivní předvánoční reklamou už v říjnu. Vytvářejí dojem, jako by nebylo výhodnější místa pro nákupy. Ale je to jen zdání. Můžete nakoupit i levněji a bez tlačenic.

50 rad jak si naplánovat klidné Vánoce | foto: Getty Images

Označit jedno místov nebo typ prodejny za nejlevnější nebo naopak nejdražší nelze. Záleží na konkrétním zboží, které tu budete kupovat. „Na maloobchodním trhu se během letošního roku mnohé změnilo. Skončil Julius Meinl, Carrefour, Edeka a Delvita. Proto je velice těžké stanovit cenovou pozici jednotlivých formátů – hypermarketů, supermarketů a diskontů či maloobchodních řetězců,“ říká Michal Kramer ze společnosti Fields Research, která se zabývá průzkumem trhu.

Ceny mají také různou úroveň podle typu zboží (privátní značky, čerstvé zboží, pečivo, nepotravinářské zboží a podobně). Liší se i podle území. „Pro různé oblasti existují různé cenové strategie,“ upozorňuje Michal Kramer. Dodává, že obecně lze říci, že hypermarkety lákají zákazníky nejen cenou, ale hlavně šíří sortimentu a ostatními obchody v nákupním centru. „U diskontu je to naopak cena, která má oslovit zákazníky, a u supermarketu pohodlí při nákupu a umístění jednotlivých obchodů,“ uvádí Michal Kramer. Tomu, kdo chce nakoupit co nejvýhodněji, nezbývá než udělat vlastní průzkum mezi hypermarkety, specializovanými obchody a internetovými prodejnami a sledovat akce.

Všichni lákají na slevy a výhody

Fenoménem předvánočních nákupů jsou už několik let slevy. S cenovým zvýhodněním lze sehnat například zboží, které již není úplnou novinkou, ale i zcela nové věci. Byť v jejich případě lze někdy těžko zjistit, zda je jejich původní cena skutečně taková, jak prodejce uvádí. Například panenka Baby Annabel, která stála loni necelé dva tisíce korun, se v Tesku prodává i s přenosnou sedačkou za 1499 korun.

Díky slevám hypermarkety porážejí v některých případech i internetové obchody, které mají jinak pověst nejlevnějších (vyjma tržnic se zbožím pocházejícím z takzvané šedé ekonomiky). Například poník My little pony se v Tesku nabízí za 999 korun, kdežto v e-prodejně maxik. cz je za 1077 Kč a na stránkách prodejny rumburak.cz je u něj dokonce uvedena cena 1684 korun. A další příklad: chladnička Whirpool ARC 5450 se běžně v kamenných prodejnách nabízela za 13 290 korun. V e-prodejně www.bilezbozi. cz se prodává za 10 190 Kč, Globus ji zařadil na první stranu reklamního letáku s cenou 8490 Kč.

Konkurenta obvykle internetové obchody nenajdou v cenách knih, DVD a CD. Kupříkladu výpravná encyklopedie Vesmír přijde v kamenných knihkupectvích na 1399, na www.vltava.cz je její cena 1189 korun, www.kosmas.cz ji prodává za 1259 korun. I mezi e-obchody totiž existují rozdíly.

Zlevňují i moderní technologie

Co bude letos ještě levnější než loni? Petr Vyhnálek ze společnosti Globus hovoří především o LCD a plazma televizích, LCD monitorech, digitálních fotoaparátech, DVD rekordérech či MP3 přehrávačích. Třeba nejlevnější televize s plochou obrazovkou a úhlopříčkou 72 centimetrů byly loni k mání obvykle od 10 tisíc korun. Dnes je seženete za necelých devět tisíc. Pod dvacet tisíc korun klesla i cena televizorů s LCD obrazovkou a úhlopříčkou přes 60 centimetrů. A to včetně těch opatřených známou značkou. Pod touto cenovou hranicí se doposud nenabízely.

Petr Vyhnálek vysvětluje, že příčinou výrazného zlevňování je nástup neznačkových výrobků do sortimentu, který dosud ovládali renomovaní producenti. Dalším motivem masivních slev je zastarání technologie a nahrazení novou. „Značkový DVD rekordér s velkou kapacitou harddisku se prodává pod dvanáct tisíc korun. Ještě nedávno to byla cena takřka nemožná,“ uvádí Petr Vyhnálek. Pomůckou pro zjišťování aktuálních slev a akcí v obchodech může být internet, přehled nabídek velkých řetězců najdete například na webové adrese www.akcniceny.cz, supermarket. shopy.cz adrese www.akcniceny. cz, http://supermarket.shopy.cz či www.slevy.cz. Akce v internetových obchodech najdete také na www.onlineobchody. com/slevy-a-akce.php.

Do ciziny pro oblečení

Na nákupy se dá vyjet i do ciziny, je to výhodné zejména pro ty, kteří bydlí blízko hranic. Zatímco elektronika či domácí spotřebiče se tu už obvykle nevyplatí kupovat, mnohem levněji tu naopak seženete značkové oblečení, a to zejména ve výprodejích. Prodejny slevují až o sedmdesát procent, v Česku zlevnění obvykle padá jen na polovinu původní ceny. Velké výprodeje textilu však začínají v zahraničí obvykle až po Novém roce.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Priority v úsporách: do čeho se vyplatí investovat, abyste ušetřili

Ne vždy platí, že čím víc peněz nalijete do úsporných opatření, tím víc klesne hladina plateb za energie. Někdy vyprázdníte účet až na dno a stejně z toho nic...  celý článek

Ilustrační snímek
Moderní doba přináší past „zlatých pout“. Zbavit se jich není snadné

Pracujete na místě, které je finančně velmi výhodné, vaše práce vás však již příliš nebaví nebo vám dokonce začíná vadit, ale přesto nechcete místo opustit?...  celý článek

Ilustrační snímek
Štědré státní benefity nečerpá naplno zatím moc lidí, ztrácejí tisíce

Penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření a životní pojištění podporuje stát různými výhodami. Které to jsou a jak vydělat co nejvíce, vysvětluje Lukáš...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.