Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desatero k internetovým nákupům: co lze reklamovat a kdy nejpozději

aktualizováno 
Přes internet nakoupí letos vánoční dárky podle průzkumu ČSOB skoro tři čtvrtiny Čechů. Jenže ne vždy se může dárek líbit nebo hodit. Jak nevhodné vánoční dárky z e-shopu reklamovat? Na deset otázek odpovídá Kateřina Tomčíková, advokátka z Vilímková Dudák & Partners.

Při vrácení zboží pořízeného v e-shopu musíte písemně odstoupit od smlouvy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

1Do kdy musím nevhodné zboží vrátit?

Pokud spotřebitel zakoupil zboží tzv. distančním způsobem, tedy například v e-shopu nebo telefonicky, je oprávněn ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí zboží odstoupit od smlouvy bez udání jakéhokoliv důvodu a zboží prodejci vrátit. Pokud tedy kupující převezme zboží například 20. prosince 2016, může odstoupit od smlouvy do 3. 1. 2017.

V případě, že poslední den lhůty připadne na víkend nebo svátek, končí lhůta pro odstoupení až nejbližší následující pracovní den. Nejpozději poslední den lhůty musí kupující odeslat prodávajícímu odstoupení od smlouvy. Zboží je nutné zaslat nebo předat prodávajícímu bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 14 dnů od odstoupení.

2Jakým způsobem oznámit odstoupení od smlouvy?

V odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem je nutné uvést:

  • kdy byla smlouva uzavřena a co bylo jejím předmětem
  • prohlášení o odstoupení od smlouvy
  • sdělení požadavku na vrácení kupní ceny spolu s náklady na dopravu
  • informace, kam mají být peníze vráceny

Příklad: Dne 16. 12. 2016 jsem uzavřel prostřednictvím e-shopu „xy“ smlouvu na koupi zimní bundy „xy“. Odstupuji tímto od uvedené smlouvy v zákonné čtrnáctidenní lhůtě. Žádám o vrácení kupní ceny ve výši 2 tisíce korun spolu s poštovným uhrazeným za dopravu ve výši 150 Kč. Peníze, prosím, zašlete na číslo účtu xxx...

Prodávající, který prodává zboží na dálku, má povinnost poskytnout kupujícímu formulář pro odstoupení od smlouvy. Může ho poskytnut také on-line, a to na webových stránkách e-shopu. V případě využití on-line formuláře je prodávající povinen potvrdit kupujícímu bez zbytečného odkladu přijetí odstoupení od smlouvy.

3Co všechno mi prodejce musí vrátit a v jaké lhůtě?

Prodejce musí kupujícímu vrátit celou kupní cenu včetně nákladů na dopravu směrem ke spotřebiteli do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Náklady na dopravu při vrácení zboží hradí kupující pouze tehdy, pokud zakoupené zboží nelze vrátit obvyklou poštovní cestou a kupující byl předem upozorněn, že v případě odstoupení od smlouvy nese náklady na vrácení zboží sám.

„Kupující má možnost se ve lhůže 14 dnů se zbožím seznámit, tedy prohlédnout a vyzkoušet. Tedy i použité zboží je možné vrátit,“ říká advokátka Kateřina Tomčíková.

Kateřina Tomčíková

Při vrácení například mobilního telefonu by měl prodávající náklady na vrácení zboží uhradit. Jinak tomu ale bude u koupě lednice, která zpravidla obvyklou poštovní cestou vrátit nejde. Prodávající ponese náklady na její vrácení pouze tehdy, pokud kupujícího předem neupozornil, že náklady na vrácení zboží hradí kupující.

Prodávající nemůže požadovat po kupujícím poplatky spojené s odstoupením od smlouvy, zejména náklady na přijetí zboží, posouzení, balení.

4Ceny za dopravu se liší, je jejich výše nějak omezena?

Náklady na dopravu směrem ke kupujícímu se vrací ve výši nejlevnějšího způsobu dodání nabízeného podnikatelem, tedy pokud nabízí podnikatel kupříkladu dopravu poskytovanou Českou poštou za stovku a spotřebitel si připlatí za PPL dopravu ve výši 150 korun, je podnikatel povinen vrátit mu pouze 100 korun. Za nejlevnější způsob dopravy se však nepovažuje osobní odběr, který je většinou zadarmo.

5Můžu vrátit použité zboží?

Lhůta 14 dnů je zákonem dána, aby se kupující měl možnost se zbožím seznámit, tedy prohlédnout a vyzkoušet. Tedy i použité zboží je možné vrátit, nicméně nemělo by nést známky používání nad míru potřebnou k vyzkoušení vlastností výrobku.

Příklad: Koupím si lyže, které si přes Vánoce vezmu na hory a týden na nich jezdím. Poté se rozhodnu, že mi nevyhovují a chci je vrátit. V takovém případě se jedná o užití výrobku nad míru potřebnou k vyzkoušení a od smlouvy nelze odstoupit. Naopak v pořádku je, pokud si koupím televizi, kterou budu po dobu několika dní sledovat, abych zjistil, zda mi vyhovují její parametry a poté se rozhodnu ji vrátit.

6Potřebuju pro vrácení zboží původní obal?

Ačkoliv to někteří prodávající tvrdí, zboží není nutné při odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů vracet v původním obalu. Takový postup není zákonem vyžadován a v praxi často ani není možný: zatavené obaly na elektroniku nebo hračky.

Výjimkou jsou však zvukové a obrazové nahrávky (CD s hudbou nebo DVD s filmy) a software, tedy například antivirový program. Ty je možné vrátit pouze, pokud nebyl porušen jejich původní obal. Kupující by si totiž mohl obsah nosiče zkopírovat, nechat si poté vrátit peníze, a neoprávněně tak užívat předmět duševního vlastnictví zdarma.

7Lze vrátit zboží, které jsem koupil on-line, ale osobně vyzvedl?

Smlouva je uzavřena odesláním objednávky a jejím potvrzením prodávajícím. Pokud zadám v e-shopu „potvrdit nákup a odeslat objednávku“, tak smlouva je uzavřena okamžikem, kdy mi prodávající potvrdí tuto objednávku (např. e-mailem), což bývá zpravidla ihned. Způsob převzetí není pro toto posouzení podstatný.

Pokud si tedy kupující zboží zakoupí v e-shopu a následně si zboží osobně vyzvedne, má stále ze zákona danou lhůtu 14 dnů, ve které může od smlouvy bez uvedení jakéhokoliv důvodu odstoupit a žádat vrácení peněz.

8Je možné vrátit jakékoliv zboží?

Existuje okruh zboží, na které se nevztahuje možnost odstoupit ve lhůtě 14 dnů. Jedná se například o zboží:

  • které bylo jakýmkoliv způsobem upraveno na základě přání spotřebitele, tedy například gravírování s věnováním, krejčovské úpravy oblečení, změna velikosti například u šperků
  • podléhající rychlé zkáze - některé potraviny jako sýry, uzeniny
  • řezané květiny
  • zboží nevratné z hygienických důvodů (například holicí strojek, spodní prádlo, plavky, kartáček na zuby)

9Co když se různí prohlášení o délce záruky?

Záruka činí ze zákona 24 měsíců. Delší záruka může vyplývat ze záručního listu nebo z prohlášení o delší záruční lhůtě. Pokud spotřebitel zakoupí zboží, které má na obalu uvedeno, že záruka na toto zboží je 3 roky, nemůže prodávající namítat, že záruční doba je reálně kratší. Totéž platí i u delší záruční době v reklamě. Pokud se liší prodávajícím uváděné záruční lhůty, platí ta nejdelší. Například záruční doba uvedená v záručním listu je 2 roky, na obalu výrobku 3 roky a v reklamě 4 roky. Pak platí záruční doba 4 roky.

10Jsou bezpečné nákupy v zahraničních e-shopech?

Buďte obezřetní, ale u nákupů v zemích EU není třeba se ničeho obávat. Základem by u každého nákupu mělo být prověření daného prodejce. Tedy koukejte na reference, historii a celkovou prezentaci prodávajícího. Pokud dojde ke komplikacím, pokuste se situaci vyřešit smírně a domluvou s prodávajícím.

V případě neuspokojivého výsledku je spotřebitelům v rámci unie dána možnost využít Evropské spotřebitelské centrum, které pomáhá s řešením spotřebitelských sporů v členských státech. Spotřebitel má nárok i v případě sporů vzniklých ze smluv uzavíraných na dálku s e-shopem z jiného členského státu žalovat prodejce u soudů České republiky.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Grafton Recruitment Praha
Table leader/parťák - nástup IHNED!

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 18 000 - 22 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.