Nejste-li spokojeni s pojistným plněním, můžete se obrátit na některou ze společností, které se podobnými problémy zabývají. Ilustrační snímek

Nejste-li spokojeni s pojistným plněním, můžete se obrátit na některou ze společností, které se podobnými problémy zabývají. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Z povinného ručení může peníze získat i viník nehody. Když si připlatí

  • 21
Ani to nemusí být velká nehoda. Stačí, když o sebe ťuknou plechy. I tak má člověk nervy jak struny a ocení, když mu někdo pomůže, například aspoň zajistí odtah a náhradní auto. Ideálně bezplatně. Jak takovou pomoc sjednat?

Ještě donedávna platilo, že povinné ručení je pro toho, kdo je při nehodě poškozený. Viník se musel spolehnout na havarijní pojištění. To krylo i škodu na vlastním autě v případě živelních událostí, krádeže či poruchy na cestách. Ale pojišťovny se mění a klientům nabízejí více služeb.

Co proplatí pojišťovny svým klientům?

Nejvýhodnější pojištění na trhu

Které povinné ručení odpovídá přesně vaším potřebám, spočítá on-line kalkulačka.

Záleží na tom, co si sjednáte. Například odtah, náhradní vozidlo na omezenou dobu, asistence při nehodě i při poruše. Platí, že u tarifů s vyššími limity bývají k dispozici služby nahrazující částečně některé škody na vlastním voze pojištěného. Dvojnásobné limity a lepší služby přitom neznamenají dvojnásobnou cenu pojištění. Například řidič, který zaplatí za limit 35 milionů u Uniqy 2 731 korun, by za limit 100 milionů dal jen o 245 korun víc.

Co proplatí poškozeným?

Pro postiženého je nehoda vždy nepříjemnou situací: za nic nemůže, a pojišťovny mu přitom často nechtějí proplatit celou škodu. Nejčastější problémy bývají ve dvou oblastech:

  • Staré auto bylo opraveno novými náhradními díly - argument pojišťoven, že staré auto je novým náhradním dílem nezaslouženě zhodnoceno, se u jednání soudů ukázal jako lichý. Přesto však mnohé trvají na tom, že poškozenému proplatí jen opravu sice novými, ale neoriginálními (tudíž levnějšími) náhradními díly.
    Nehlásají to ovšem předem na billboardech. Člověk na to obvykle narazí, až když se stane sám poškozeným. Spravedlivě v tomto kontextu vypadá postup Allianz či Directu. „U vozů do sedmi let nic neřešíme a proplácíme nové originální náhradní díly. U starších aut se postupuje podle toho, jak byla servisována: pokud mají servisní knížku a dosud byly používány díly nové, proplatíme je. Pokud ne, hradíme opravu díly levnějšími,“ vysvětluje tiskový mluvčí Allianz Václav Bálek.
  • Poskytnutí náhradního vozidla - pojišťovny mívají snahu poskytnout náhradní auto na 24 hodin a pak zkoumat, zda ho opravdu potřebujete. Jenomže vy jste auto měli a teď ho cizí vinou nemáte. Na náhradní vůz byste měli mít nárok, ať už s ním jezdíte do práce, k lékaři, nebo za milenkou.
    Jako poškozený si bohužel příliš nevyberete, jaký zvolí pojišťovna viníka postup. Větší naději máte, když jste si se svou pojišťovnou sjednali takzvanou přímou likvidaci. V tom případě jednáte s ní, a ta si vše následně vyřídí s pojišťovnou viníka. Je jistá pravděpodobnost, že ke svému klientovi bude pojišťovna vstřícnější.

Čtěte také

Pokud nejste s plněním ani tak spokojeni, můžete se obrátit na některou ze společností, které se podobnými problémy zabývají. Může to být třeba Vaše nároky.cz, Poradna Poskozeneho.cz či Nehodová služba. cz. Ostatně některou z nehodových služeb můžete volat místo pojišťovny i přímo k nehodě.

Je dobré mít předem porovnáno a prověřeno, s kým chcete jednat, aby se nestalo, že podepíšete přímo na silnici smlouvu s některým lovcem nehod, který se nakonec ukáže být neschopný. Počítat musíte i s tím, že pojišťovny často považují nároky nehodových společností za přehnané a celé jednání se tak může dostat až k soudu.

Pomohou na čísle 1224

Televizní reklama na linku 1224 může na první pohled vzbuzovat pocit, že jde o propagaci nějaké konkrétní odtahovky, ale je to trochu jinak. Linku provozuje Česká kancelář pojistitelů. Kdo na ni zavolá (cena podle vašeho tarifu), toho operátoři přepojí na asistenční linku jeho pojišťovny. Stačí nahlásit „espézetku“. Asistenční služba zajistí odtah auta, případně náhradní vozidlo. Volání na linku 1224 nenahrazuje hlášení pojistné události ani se jeho prostřednictvím neřeší oprava automobilu. To probíhá klasicky z povinného ručení viníka.