Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nároky na administrativní pracovníky se zvyšují

  10:30aktualizováno  10:30
Bez výkonné administrativní podpory si mnozí manažeři svou práci nedokážou představit. "Spolehlivost, ochota a pečlivost jsou důležitými vlastnostmi dobré asistentky i asistenta, ale dnes se požaduje ještě více," říká Zdeňka Bajerová, manažerka divize OfficeTeam ze společnosti Robert Half.

Dříve se používal pro tuto pozici název sekretářka. Dnes je to téměř pejorativní označení. Liší se nějak asistentské a sekretářské pozice?

Zásadní rozdíl mezi nimi není. Ale pokud bychom je opravdu chtěli rozlišit, pak mezi úkoly sekretářky patří zejména vyřizování korespondence, přepisování různých dokumentů, záznamy z porad, vítání hostů a vedení diáře nadřízeného. Asistentské práce zahrnují často samostatné úkoly navíc - například organizování různých akcí, vedení databáze klientů, komunikace s nimi a podobně. Zaměstnavatelé nazývají tyto pozice různě, a názvy pozic tedy nejsou nijak přesně vypovídající. Nyní se ale užívá spíše názvu asistent, asistentka.

Říkáte asistent, ale mužů v takových pozicích moc není. Proč?

Máte pravdu a myslím, že je to často škoda. Jde o stereotyp zakořeněný u zaměstnavatelů i zaměstnanců. Občas se u nás v agentuře setkávám s muži, především s mladými absolventy středních škol, kteří mají o takové pozice zájem, ale zaměstnavatelé dávají většinou přednost ženám. Důvodem je asi jejich pocit, že ženy jsou spolehlivější, pečlivější a ochotnější. Vlastně se v této oblasti můžeme setkat s diskriminací, tentokrát namířenou proti mužům.

Jaké vlastnosti se nejvíce cení u zaměstnanců, kteří jsou administrativní podporou?

Vedle výše zmíněných jsou to také organizační a komunikační schopnosti, protože zejména osobní asistenti a asistentky bývají jakýmsi komunikačním prostředníkem mezi vedoucím a ostatními členy týmu. Vzhledem k tomu, že často přicházejí do styku s citlivými informacemi, určitě je jejich důležitou vlastností i diskrétnost.

Lze v současné době vysledovat v oblasti těchto pozic nějaké aktuální trendy?

V současné době je méně pozic osobních asistentek i asistentů v podobě, v jaké byly známy dříve. Je to tím, že dnešní manažeři jsou většinou schopni si základní administrativu dělat sami, umějí pracovat s počítačem, většinou nepotřebují nikoho na diktování dopisů a vyřizování korespondence. Proto se od zaměstnanců v oblasti administrativní podpory často požadují další dovednosti - například větší uživatelské znalosti práce s počítačem, programy jako PowerPoint, Access, základní orientace v účetnictví, jazykové znalosti - někdy až na překladatelské úrovni.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.