Narůstající počty klientů internetového bankovnictví

Banky hlásí stálé nárůsty počtu klientů používajících přímé bankovnictví. Od roku 1999 se nárůsty z desítek klientů-průkopníků znásobily na statisíce. Stejně tak narůstá i vytíženost internetbankingových stránek během dne. Jak tedy vypadají aktuální čísla týkající se internetového bankovnictví?

Své hodnoty nám poskytlo několik bank a tak můžete porovnat, jak se vyvíjely počty jejich klientů za jimi uvedená období.

V případě eBanky, která svou image staví právě na své dostupnosti přes internet, počty klientů zvyšovaly takto: do května 2005 to bylo celkem 113 tisíc klientů - majitelů Osobních nebo Firemních účtů. V roce 2004 evidovala eBanka 107 tisíc majitelů účtů, v roce 2003 92 tisíc, v roce 2002 75 tisíc, v roce 2001 52 tisíc, v roce 2000 31 tisíc.

O "vytíženosti" přímého bankovnictví si můžeme utvořit představu z následujících údajů (údaje se vztahují k pracovním dnům):

- nejvíce klienti vstupují na účet v době mezi 7.30 až 10.30 hodin (řádově tisíce transakcí)
- absolutní "maximum" představuje interval mezi 9.00 až 9.30 hodin (dtto)
- druhou "spičkou" je potom časové rozmezí kolem 15.30 hodin (dtto)
- na druhou stranu nejklidnější je doba mezi 3. až 5. hodinou ráno (řádově desítky transakcí)

Internetbanking Raiffeisenbank ke konci prvního čtvrtletí tohoto roku využívalo téměř 19 tisíc uživatelů z řad drobných klientů a přibližně 12 tisíc podnikatelů a firem (celkem tedy více než 31 tisíc). Část uživatelů, především z řad malých a středních firem, používá stále ještě předchůdce internetbankingu, tedy homebanking (asi 1500 klientů).  Nárůsty byly následující: konec roku 2004 28 tisíc, konec roku 2003 20 tisíc, konec roku 2002 9 tisíc.

Další přehled počtu klientů poskytla Česká spořitelna. V jejím případě využívalo internetové bankovnictví Servis 24 ke konci dubna 2005 463 808 klientů. Ke konci roku 2004 to bylo 416055 osob, ke konci roku 2003 285363, v roce 2002 68826 a v roce 2001 9332.

V případě Komerční banky je více využívána telebankingová Expresní linka, než internetová aplikace mojebanka, avšak i zde hlásí KB počet klientů ke konci minulého roku 223 tisíc a v květnu roku letošního již 253 tisíce (z toho 153 tisíc je občanů a 100 tisíc firem).

Zvýšený zájem o internetové bankovnictví hlásí i menší banky. Živnobanka se svojí NetBankou měla ke konci března 2005 celkem 13657 uživatelů, přičemž v loňském roce vzrostl počet jejích uživatelů o 20 % a předloni o 35 %. Obdobně je na tom i Volksbank CZ, která svůj internetbankig spustila v loňském roce. Od začátku jeho spuštění se několik stovek klientů rozrostlo na několik tisíc.

Asi nejrozsáhlejší informace jsme získali od ČSOB, které i s grafem vytížení uvádíme níže. Banka poskytla informace jak o počtech klientů Internetbankingu 24, tak i o Max Bankingu Poštovní spořitelny. Ten byl spuštěn teprve v polovině minulého roku. V příloze naleznete i graf vytíženosti ČSOB Internetbankingu 24 během dne.

Electronic Banking in ČSOB  31.12. 2001
Service ČR SR Total
ČSOB Internetbanking 24 112 - 112
Service 31.12. 2002
  ČR SR Total
ČSOB Internetbanking 24 51921 51921
Service 31.12. 2003
  ČR SR Total
ČSOB Internetbanking 24 156985 25837 182822
Service 31.12. 2004
  ČR SR Total
Max Internetbanking PS 10755 - 10755
ČSOB Internetbanking 24 238679 44273 282952
Service 31.3. 2005
  ČR SR Total
Max Internetbanking PS 18580 - 18580
ČSOB Internetbanking 24 255009 49096 304105

Zdroj: ČSOB