Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se krotit při nakupování. Ušetříte tisíce korun

aktualizováno 
V obchodech necháváme spousty peněz, protože často utrácíme bez rozmyslu. Podléháme slevovým akcím i svodům reklamy. Pokud chcete zmírnit vítr v peněžence, nakupujte s rozmyslem, ne impulzivně, jinak neušetříte, radí psycholožka.
lIustrační foto

lIustrační foto | foto: Profimedia.cz

Finance iDNES.cz sestavily sedm rad, jak nakupovat chytře a odolávat svodům reklamních a marketingových tahů obchodníků.

1. Zmapujte, co doma máte, nakupujte podle seznamu
Předem vždy promýšlejte, co potřebujete nakoupit a co doma ještě máte. Seznam věcí dejte na papír nebo si ho zapište do paměti a nezapomeňte připojit i potřebné množství potravin a dalšího zboží, které skutečně spotřebujete. Předejdete tak situaci, že rychle se kazící potraviny nestihnete včas sníst nebo do zásoby nakoupíte zboží, které může za pár dnů zlevnit v akci.

2. Rozpoznávejte cenové a marketingové pasti
Některé výrobky v krabičkách či sáčcích budí větší dojem a zdají se být levnější. "V obchodě proto vždy sledujte i cenu zboží přepočtenou na váhovou jednotku nebo na jeden kus," doporučuje psycholožka Jana Myšková.

Obchodní řetězce uvádějí jednotkovou cenu v dolní části cenovky, která je umístěna u jednotlivých výrobků. Můžete tak snadno a bez počítání zjistit, že třeba jedno vajíčko stojí tři koruny a u vedlejšího balení vás vyjde na čtyři. Pokud jednotkovou cenu obchodník neuvádí, nestyďte se k propočtu využívat třeba kalkulačku na svém mobilu.

3. Nenechávejte se při nákupu příliš ovlivnit
"Děti jsou při nakupování nejimpulzivnější. Proto se s nimi předem domluvte na tom, že si v obchodě samy vyberou jednu věc z konkrétního sortimentu, například cukrovinku. A stanovte i cenový limit. Pak argumentujte: ale už sis vybral," radí psycholožka. V košíku tak neskončí zbytečnosti, které si děti zpravidla vydupou.

Pokud chcete ušetřit, ve známém obchodě nakupujte svižně a přímočaře, od regálů zamiřte co nejdřív ke kase. "Při hledání zboží je větší sklon k impulzivním nákupům. Snadněji podlehnete svodu koupit, co vidíte. Mnohé obchody proto po čase mění svá uspořádání, abyste museli projít všechny sekce," upozorňuje Myšková.

Kolik korun utratí průměrná česká rodina v obchodech na každého člena za měsíc
Potraviny a nealko nápoje 1 851
Alkoholické nápoje, tabák 264
Odívání a obuv 452
Bytové vybavení, zařízení domácnosti a opravy 587
Celkem 3 154
Zdroj: ČSÚ, statistika rodinných účtů, 2. čtvrtletí 2010

4. Pěstujte svůj cenový rozhled, kolik co obvykle stojí
Čas od času se vyplatí vyrazit i do jiných prodejen, než jste běžně zvyklí. Získáte tak přehled, nakolik je v nich výhodné nakupovat. Nízká cena může být ale v některých případech zavádějící, vždy přihlížejte i ke kvalitě výrobků.

Pěstovat cenový rozhled se vyplatí zvláště u spotřebních věcí, jako je elektronika, domácí spotřebiče či potřeby pro domácnost. Opět si všímejte nejen ceny, ale i toho, s jakým servisem prodejce zboží nabízí, jak je kvalitní, jaké má užitné vlastnosti a jak ho lze případně reklamovat (o potížích s reklamacemi čtěte zde).

5. Stanovte si cenový limit, zvlášť u víkendových nákupů
"Při platbách v hotovosti hned vidíte, jak bankovky z peněženky mizí. S platební kartou se utrácí snáz. Zvlášť u velkých víkendových nákupů, které platíte kartou, je dobré si vždy stanovit cenovou hranici. Při nákupu orientačně sčítejte, kolik za zboží vložené do košíku celkově zaplatíte, abyste nebyli u kasy překvapeni, že jste stanovený limit nedodrželi," radí psycholožka.

6. Nevyhazujte slevové letáky, naučí vás nakupovat plánovitě
Pokud letáky obchodních řetězců vyhazujete automaticky do koše, začněte se na ně dívat praktičtěji a věnujte jim přece jen chvilku času. Umožní vám totiž nákupy plánovat, a tím poměrně značně ušetřit. Jestliže potřebný sortiment za pár dnů zlevní, využijte tuto informaci ve svůj prospěch a odložte nákup až na slevovou akci. Z letáků zároveň získáte přehled o cenách na trhu a budete pilovat svůj cenový rozhled.

7. Nepodlehněte svodům levného internetového nakupování
Výhodou internetového nakupování je, že snadno najdete nejlevnější nabídku. "Jsme pak náchylnější nakoupit větší množství zboží." Místo jednoho značkového trička koupíme třeba hned tři, aby se dobírka a účtované poštovné vyplatilo. V konečném důsledku pak utratíme víc. Na internetu proto obzvlášť platí: nakupujte s rozmyslem a nepodlehněte impulzivním nákupům.

Co odhalil průzkum

• Téměř tři čtvrtiny Čechů chodí na pravidelné nákupy do supermarketů a hypermarketů.
• Zhruba 21 procent lidí dává přednost nakupování v malých obchodech.
• V průměru Češi chodí na nákup 10krát měsíčně.
• Devět z deseti Čechů alespoň občas porovnává ceny. Ženy je porovnávají více než muži.
• Hotově z úspor platí Češi podle průzkumu 87 procent svých nákupů.
• Celkem 52 procent lidí uvádí, že používá k placení pravidelných nákupů jakoukoliv platební kartu.

Zdroj: aktuální průzkum Češi a pravidelné nákupy 2010, GE Money Bank


Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Milion uložený na rok: někde vydělá 396 korun, jinde až 9 386 korun

Mít peníze „nasyslené“ v bance není aktuálně žádné velké terno. Ale co třeba se 150 tisíci či s milionem, o kterých víte, že je budete za rok potřebovat?  celý článek

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...
Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi opravdu svižné. Zvlášť u plateb do...  celý článek

Ilustrační snímek
Podívejte se, jak se změnily platební karty

Platební karty se staly nedílnou součástí našeho života. S příchodem těch bezkontaktních se Češi v jejich používání dokonce dostali na evropskou špičku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.