Když dostanete konkrétní otázku a nemůžete si vzpomenout na důležité údaje nebo je nevíte, klidně to přiznejte.

Když dostanete konkrétní otázku a nemůžete si vzpomenout na důležité údaje nebo je nevíte, klidně to přiznejte. | foto: Profimedia.cz

Naučte se umění komunikace s médii

  • 2
Musíte v práci komunikovat s médii? Naučte se, co můžete říct, jak to formulovat, na co nemusíte odpovídat a jak před kamerou nebo mikrofonem vystupovat bez trémy.

Mluvit přirozeně a přesvědčivě, reagovat na nepříjemné dotazy a zachovat klid a rozvahu i ve vypjatých situacích - v tom vám pomůže mediální školení nebo kurzy komunikace. Ty nabízejí desítky firem, a pokud si do internetového vyhledávače zadáte heslo mediální školení, objeví se vám jejich nabídky.

Lze si vybrat například z kurzů společenského vystupování, umění komunikace s médii, krizové komunikace nebo komunikace pro manažery. Školení se dají absolvovat buď samostatně, nebo na sebe navazují, většinou bývají jednodenní.

„Mediální školení není jenom záležitost politiků, top manažerů a tiskových mluvčích. Mezi našimi klienty jsou i pracovníci kulturních domů nebo neziskových organizací,“ uvádí mediální trenérka a moderátorka Štěpánka Duchková.

Moderní je slušné chování Pod různými názvy se skrývá v podstatě totéž. Zkušení odborníci, bývalí nebo i současní novináři a psychologové, vás naučí, jak se zbavit trémy a neztratit hlavu nebo hlas, pokud se znenadání ocitnete před kamerou nebo mikrofonem, jak komunikovat s veřejností, obchodními partnery nebo klienty firmy, jak zpracovávat informace nebo psát tiskové zprávy.

„Na našich webových stránkách najdete osm desítek soukromých i státních firem nebo úřadů, jejichž pracovníci prošli našimi školeními,“ odpovídá na dotaz Ladislav Špaček z firmy FreeCom group. „Například zaměstnance Všeobecné zdravotní pojišťovny, kteří pracují u přepážek, učíme, jak se chovat ke klientům. Jak jednat s různými typy lidí, jak je odhadnout, být vlídný a snažit se jim vyhovět,“ popisuje zlomek činnosti firmy Špaček a doplňuje: „V poslední době se zvyšuje zájem o kurzy slušného chování. Stabilně je oblíbený kurz komunikace s médii.“ Nejúčinnější je praxe Semináře většinou spočívají v interaktivní přednášce a především v praktickém nácviku kontaktu s médii včetně práce před mikrofonem a kamerou.

„Ve skupině máme najednou osm lidí. Částečně spolupracují hromadně, například se učí zpracovat tiskovou zprávu před nějakou událostí nebo představují svou společnost před ostatními. Zároveň má každý půlhodinu individuálního školení, kdy je natáčen kameramanem při rozhovoru se zkušeným novinářem. Jeho vystoupení s ním pak trenér novinář soukromě zhodnotí, ukáže mu jeho chyby a poradí, jak se jich vyvarovat,“ popisuje typické školení pro neziskové organizace Marek Šedivý.

Takový trénink trvá zhruba šest až sedm hodin a díky sponzorům stojí od 1000 do 2500 korun na osobu. U komerčních školení může cena za jednu hodinu na osobu vyšplhat až na deseti i vícenásobek.

Naučte se pohotově reagovat „Ve skupinách většinou školíme nižší nebo střední vedení firmy. Velcí šéfové se učí na dotěrné novináře nebo konkurenty reagovat v soukromí a neradi o tom mluví. Ale určitě můžu prozradit, že na ně chystáme opravdu nepříjemná a konkrétní překvapení, kdy se učí reagovat na nečekané situace,“ přibližuje taktiku výuky Duchková.

Při školeních se tak i sledují a rozebírají skutečné situace, které se třeba v minulosti odehrály. Účast různých osobností v televizním zpravodajství, která se analyzuje, stejně jako vystoupení, které trenér natočí s vámi. Takže se na konkrétních případech učíte vhodně reagovat a nepoškozovat vlastní zájmy nebo zájmy společnosti, kterou zastupujete.

Co se můžete naučit v kurzech
Pozitivní vystupování v médiích
V čem tkví hlavní rizika při komunikaci s médii
Jak formulovat sdělení pro tisk
Jak reagovat na nečekanou otázku
Jak se vyhnout nepříjemné otázce
Jak se prosadit do médií
Řešení krizových situací
Ofenzivní a defenzivní strategie komunikace