Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se v práci anglicky

aktualizováno 
Kurzy šité na míru jednotlivým firmám, používání cizího jazyka v praxi, takové jsou nové trendy při výuce angličtiny ve firmách.
Firmy upřednostňují výuku v praxi, aby zaměstnanci zvládali pracovní situace a rozhovory.

Firmy upřednostňují výuku v praxi, aby zaměstnanci zvládali pracovní situace a rozhovory. | foto: Profimedia.cz

Patříte k těm firmám, které svým zaměstnancům přispívají na kurzy angličtiny, ale stejně nikdo anglicky pořádně neumí? Zkuste pro své pracovníky zajistit méně tradiční výuku cizího jazyka než jen dvě hodiny týdně, které pracovníci prospí povídáním si s lektorem o počasí.

Na netradiční výuku loni přešli i zaměstnanci společnosti Czech Coal. "Řadu let jsme pro ně organizovali kurzy angličtiny, ale ukázalo se, že výsledky nejsou dostatečně dobré," vysvětluje ředitel pro lidské zdroje a komunikaci Radek Stavěl.

K méně tradiční spolupráci s lektory se rozhodl poté, co firma, která doposud působila jen na českém trhu, začala více obchodovat a jednat se zahraničím. V tu chvíli se rychlost a efektivita výuky musely změnit. Radek Stavěl proto zavedl systém, kdy lektoři nejen vyučovali klasické dvě hodiny týdně, ale začali také dvakrát týdně – po půl hodině – řešit se zaměstnanci v angličtině jejich práci.

"Oba lektoři, jejichž mateřským jazykem je angličtina, začali spolu se zaměstnanci detailně rozebírat, jaká je jejich práce, na jaké jsou pozici i co patří mezi jejich hlavní úkoly. Na základě těchto analýz pak zmapovali firmu a vedli zaměstnance k tomu, aby si osvojili základní terminologii své práce. Například recepční musela zvládnout všechny telefonáty v angličtině, včetně přepojování. Dostala k tomu i manuál pro slušné omluvy. Energetičtí obchodníci pro změnu vytvořili spolu s lektory zahraniční obchodní prezentace a manuály," vysvětluje Radek Stavěl s tím, že prezentace, které vytvořili zaměstnanci spolu s lektory, pak firma využívá i při obchodních jednáních.

Celkem bylo do projektu v Czech Coal zapojeno téměř 40 z 80 zaměstnanců. Zatímco ředitel pro lidské zdroje podle svých slov za celých pět let, co ve firmě pracuje, výrazné pokroky v angličtině neviděl, nyní je se studijními výsledky zaměstnanců spokojen. Navíc náklady na spolupráci s lektory nejsou o mnoho vyšší, než kdyby se zaměstnanci učili jen tradičním způsobem.

Obecně zaměřená výuka ustupuje

Rostoucí zájem o specializovanější výuku potvrzuje i jazyková agentura Skřivánek. "Většina firem dnes již ví, co od výuky očekává – aby byli jejich zaměstnanci schopni se dorozumět v oblastech a situacích, se kterými se ve své praxi setkávají. Výuka se více zakládá přímo na materiálech, se kterými se zaměstnanci denně setkávají, více reflektuje individuální potřeby klienta, tedy firem," říká Jana Kadlíková, metodička jazykové školy Skřivánek.

V poslední době jsou podle ní populární různé specializace výuky využívající vlastní terminologii, přičemž důraz se klade především na obchodní slovní zásobu, simulaci prezentací a nácvik obchodních jednání a vyjednávání.

Brněnská lektorka Ludmila Kozáčková, která pracuje pod studiem JADIS, vidí důvod, proč firmy začínají ustupovat od tradiční výuky. "Tradiční výuka, tak jak ji známe třeba ze školy, vychází z mrtvého textu. Po čtyřech letech, kdy neustále doplňují a konverzují o vaření, počasí a podobně, studenti většinou ztrácejí motivaci. Málokdo vydrží učit se jazyk několik let, aniž má zpětnou vazbu – tedy že znalost jazyka může využít v reálném životě.

Ludmila Kozáčková používá svou zážitkovou metodu Jadis, kdy lektor navozuje různé situace a témata a studenti na ně reagují. "Přes vlastní prožitky a emoce se lidé naučí mnohem snáze to, co bych jim vysvětlovala několik hodin," vysvětluje. Přesto lektorka, která na výuce angličtiny s firmami spolupracuje už pět let, soudí, že nejdůležitější je, aby se od samého počátku studentům vytvořil kurz na míru, byl schopen pohotově se přizpůsobit jejich novým potřebám a aby je vedl k samostatnosti.

Za odměnu na Havaj

Nejideálnější je, pokud se řeč učíte v zemi, kde je angličtina rodným jazykem. Toho využívají i některé firmy, které své zaměstnance za dobrou práci odmění či motivují několikadenním či vícetýdenním studiem na jazykovém kurzu třeba v Británii. "Pro své manažery také firmy využívají delší, měsíční pobyty spojené s potápěním či surfem v JAR nebo v Austrálii. A navíc je možné je takovouto investici zahrnout do daní," říká Jana Horáková, ředitelka Agency4study a personálně vzdělávací agentury Perspektiva Praha.

Například šestitýdenní kurzy na Havaji vyjdou na cca 28 000 korun. "Při dlouhodobějším pobytu je cena příznivější,“ vysvětluje, proč jsou i kurzy za oceánem pro firmy stále lákavější.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Odhalen největší finanční podvod na světě?
Odhalen největší finanční podvod na světě?

Jedna studie Fedu z roku 2009 tvrdila, že 60 % všech hypoték bylo provázáno se sazbou LIBOR. Před lety jsme zjistili, ž... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.