Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebojte se nákupů na dálku, nabízejí vám extra velkou lhůtu pro vrácení zboží

aktualizováno 
Víte, že jako spotřebitelé máte u smluv uzavíraných na dálku mnohem větší zákonné možnosti vyjádřit nespokojenost s výrobkem než u nákupů v kamenných obchodech? Podívejme se, v čem je ten podstatný rozdíl a jak postupovat, abyste využili výhod naplno.
Při nákupu přes internet můžete zboží vrátit.

Při nákupu přes internet můžete zboží vrátit.

V podstatě v jakoukoli denní dobu se setkáváme s nejrůznějšími formami nabídek zboží, které zákazník v případě objednání nemá možnost fyzicky prozkoumat. Jinými slovy se smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavírá na dálku a objednané zboží je kupujícímu doručeno nejčastěji jako zásilka. Komunikačními médii při střetávání nabídky a poptávky bývá velmi často internet, katalog, rozhlas, televize, novinová inzerce apod.

Trochu kupujete zajíce v pytli, tak ho můžete vrátit bez udání důvodu
Na rozdíl od nákupu zboží v kamenných obchodech nedochází v případě smluv uzavíraných na dálku k fyzickému vyzkoušení zboží, jeho důkladné prověrce apod. Z toho důvodu zákonodárce zesiluje ochranu spotřebitele a dává mu nadstandardní možnost v podobě šance na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží spotřebitelem.

Příklad na odstoupení od smlouvy:
Paní Vlasta si 5. 5. 2008 objednala na základě inzerce v novinách bavlněný svetr růžové barvy. Po převzetí (10. 5. 2008) zjistila, že svetr má poněkud jiný odstín růžové, než byl v novinách, a rozhodla se využít svého práva a odstoupila od smlouvy. Co se odstoupením od smlouvy míní a jaké jsou povinnosti obou smluvních stran:

V první řadě paní Vlasta musí dodržet lhůtu 14 dnů a vrátit zboží prodávajícímu. Lhůta 14 dnů se počítá od převzetí zboží kupujícím (nikoli od objednání – pozor na tento trik prodávajících, kteří se tím chtějí zbavit odpovědnosti). V našem případě musí paní Vlasta vrátit svetr nejpozději do 24. 5. 2008. Prodávající musí na základě vráceného zboží ve lhůtě 30 dní od odstoupení od smlouvy vrátit paní Vlastě peníze v plné výši prodejní ceny. Co se týče poštovného, tak to bohužel připadne k tíži kupujícímu.

Zkontrolujte jak samotné zboží, tak dostatek informací
Kromě okamžité důkladné prohlídky zboží a jeho využitelnosti ve vazbě na odstoupení od smlouvy by při převzetí zboží měl kupující zkontrolovat některé formální informace o prodávajícím. Občanský zákoník totiž ukládá prodávajícímu u smluv na dálku mnohé povinnosti, které dost často v praxi záměrně chybí. Často ve snaze znemožnit kupujícímu možnost snadno a rychle odstoupit od smlouvy.

Ještě před uzavřením smlouvy na dálku musí být spotřebiteli s dostatečným předstihem poskytnuty zejména tyto informace:

  • identifikace prodávajícího, zejména poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo, případně adresa pro doručování elektronické pošty;
  • údaje o příslušném kontrolním orgánu, podléhá-li činnost dodavatele režimu povolování;
  • název a hlavní charakteristika zboží nebo služeb;
  • cena zboží nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány;
  • náklady na dodání, způsob platby, dodání nebo plnění;
  • poučení o právu na odstoupení;
  • náklady na použití komunikačních prostředků na dálku;
  • doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.

Jestliže dojde k objednání vybraného zboží ze strany spotřebitele, tak je prodávající povinen před vlastním dodáním tuto objednávku spotřebiteli potvrdit. Kromě toho musí písemně před dodáním ještě spotřebitele poučit o jeho právech a možnostech odstoupení od smlouvy, informovat ho o zárukách a podmínkách o zrušení smlouvy.

. TIP

Jak reklamovat zboží ze smluv uzavřených na dálku?
Zde zákon pracuje se stejnými pravidly jako v případě reklamací týkajících se koupě zboží v kamenných obchodech. Více o této problematice naleznete ZDE.

Nesplní-li informační povinnosti - lhůta pro odstoupení 3 měsíce
Znalost všech informačních povinností prodávajícího se může vyplatit těm, kteří z nějakého důvodu nestihli vrátit zboží v zákonné čtrnáctidenní lhůtě a neuběhly ještě tři měsíce od převzetí. Vyplatí se tedy zkoumat detailně všechny povinnosti prodávajícího a případně jej na nedostatky v informačních povinnostech upozornit při odstoupení od smlouvy ve lhůtě následné po dvou týdnech od převzetí.

Co dělat s neobjednaným zbožím?
Triky některých prodejců jsou dost často nepříliš korektní a některý prodávající využívá malé asertivity kupujících a jednoduše jim zašle nějaký výrobek bez objednávky a tváří se, jako že k objednávce došlo (samozřejmě s výzvou o úhradu kupní ceny). V takovém případě na výzvu nereagujte, nic neplaťte. Tvařte se, že nemáte zájem si zboží ponechat. Rozhodně jim výrobek nevracejte, neboť to není vaše povinnost. V případě nějakých urgencí prodávajícímu sdělte, že jste si zboží neobjednali a ani ho nevyužíváte.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Priority v úsporách: do čeho se vyplatí investovat, abyste ušetřili

Ne vždy platí, že čím víc peněz nalijete do úsporných opatření, tím víc klesne hladina plateb za energie. Někdy vyprázdníte účet až na dno a stejně z toho nic...  celý článek

Ilustrační snímek
Nejčastější chyby, které vás o dovolené připraví o peníze

Na letní dovolenou už letos vyrazila řada Čechů. Některým se však zbytečně prodražila o stovky i tisíce korun, protože udělali školácké chyby, za které se...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v realitních pojmech?

Koupit nemovitost není jen tak. Spoustu času strávíte brouzdáním po internetu, hledáním nejlepších nabídek, vyřizováním byrokratických nezbytností a pak ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.