Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebojte se nákupů v cizině. Radíme, jak převést reklamaci do Čech

aktualizováno 
Nepříjemné na nákupech v cizeně je zjištění, že musíte zboží zakoupené za našimi hranicemi reklamovat. Pokud budete postupovat chytře, můžete si zajistit, aby případná reklamace proběhla tady v Česku.
Rozlepit se vám mohou boty koupené kdekoli.

Rozlepit se vám mohou boty koupené kdekoli. | foto: Profimedia.cz

Je až překvapivé, o kolik se může cena značkové pánské košile světoznámého módního výrobce lišit v Norimberku a například v Praze. Zejména v případě oblečení, módních doplňků nebo parfémů jsou ceny stejného výrobku paradoxně často mnohem nižší v západoevropských zemích než v ČR. Lidé proto stále častěji nakupují v cizině z důvodů cenových, nikoli z důvodu nedostatku konkrétního výrobku v ČR. Podobně jako v případě tuzemských nákupů nese i zahraniční prodávající svoji odpovědnost za vady.

Možnost reklamovat v zahraničí je podobná jako u nás, někde přísnější
Představte si, že si vyrazíte s kamarády například do Norimberku a při návštěvě nákupního střediska zjistíte, že značkové italské boty jsou v přepočtu o 1 500 Kč levnější než v Praze. Proč je nekoupit. Transakce bude podléhat německému občanskému zákoníku, koupí bot tedy automaticky přistupujete na smluvní práva a povinnosti podle německého občanského práva. Jak reklamovat zboží v cizině si přečtěte ZDE.

Výrobky zakoupené v zahraničí se z hlediska odpovědnosti za případné vady řídí vždy právem země prodávajícího. Platí to bez ohledu na to, odkud coby kupující pocházíte. V případě budoucího sporu se musíte připravit na tamní legislativu. 

Odpovědnost za vady mezi obchodníkem a vámi má v jakékoli zemi Evropské unie podobný charakter jako u nás v ČR (není se čemu divit, neboť právo spotřebitele v každém členském státě musí být v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Evropské rady č. 1999/44/ES, o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží).

Pokud znáte svá spotřebitelská práva dle našeho občanského zákoníku, můžete si být jisti, že v Německu, Francii či Rakousku budou velice podobná. Samozřejmě odlišnosti jsou, avšak jde spíše o rozdíly v některých lhůtách z hlediska odpovědnosti za vady apod.

Při koupi se zajímejte o možnost případné reklamace v ČR. Záleží na podmínkách
Při koupi výrobku podle našeho příkladu ve zmiňovaném Norimberku byste měli obdržet prodejní doklad a samozřejmě záruční list, kde byste měli být seznámeni se svými právy v případě vad na zboží. Musíte se připravit na to, že prodejce nemá povinnost vystavovat žádný z dokladů v nějakém jiném jazyce, než je jeho mateřský. Případné uplatnění vad na základě záručního listu budete tedy muset provést také v němčině, čili v jazyce prodávajícího.

Jak přenést případné reklamační řízení na domácí půdu
Již před zaplacením byste měli (alespoň pokud vám to jazykové schopnosti dovolí) vyzpovídat prodávajícího ve smyslu, zda má v České republice nějakou provozovnu. Je možné, že dokonce podobný řetězec v ČR působí, a vy si tento fakt pouze potvrdíte. Pokud skutečně taková provozovna v ČR existuje, pak je z hlediska případné reklamace pravděpodobně vhodnější, abyste ji řešili přes tuto českou partnerskou společnost.

Pokud hodláte uplatňovat vady v České republice, je nutné požádat prodávajícího v zahraničí, aby tuto skutečnost zanesl do záručního listu povinně přikládanému ke zboží. Požadujte, aby tam byl uveden celý název včetně sídla české provozovny a dovětek, že tato česká provozovna je povinna reklamaci přijmout. V takovém případě nejen že máte nárok uplatnit reklamaci blízko vašeho bydliště, ale zároveň se i taková reklamace bude řídit českým spotřebitelským právem dle našeho občanského zákoníku.

Rada pro vás:

Vždy se při nákupu ptejte na provozovnu v České republice. Určitě bude pro vás méně nákladné reklamovat zboží u nás než posílat, nebo dokonce vozit vadný výrobek do zahraničí.
Určitě se nevyplatí spoléhat na dobrou vůli tuzemské provozovny a čekat, že budou nadšeni z toho, až přijdete reklamovat v Německu zakoupené boty. S největší pravděpodobností vaší reklamaci nevyhoví a odkážou vás přímo k německému prodávajícímu. Pokud svoji žádost opřete o mezinárodní záruční list, kde bude odkázáno právě na dotyčnou tuzemskou provozovnu jako na subjekt odpovědný za vyřízení reklamace, tak se vymlouvat určitě nebudou.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Exekuce sužují už i střední třídu, je to problém, varují odborníci

Do exekucí se dostávají už i lidé ze střední třídy, kteří si nikdy nemysleli, že se jim něco takového může stát. Ve videorozhovoru na to upozorňují odborníci.  celý článek

Ilustrační snímek
Nejčastější chyby, které vás o dovolené připraví o peníze

Na letní dovolenou už letos vyrazila řada Čechů. Některým se však zbytečně prodražila o stovky i tisíce korun, protože udělali školácké chyby, za které se...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Předpověď počasí: Ke konci prázdnin se ochladí, také bude pršet.
Předpověď počasí: Ke konci prázdnin se ochladí, také bude pršet.

Ani na konci prázdnin meteorologové neočekávají, že by teploty měly významněji růst, spíš naopak. Předpovídají ochlazen... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.