Je až překvapivé, o kolik se může cena značkové pánské košile světoznámého módního výrobce lišit v Norimberku a například v Praze. Zejména v případě oblečení, módních doplňků nebo parfémů jsou ceny stejného výrobku paradoxně často mnohem nižší v západoevropských zemích než v ČR. Lidé proto stále častěji nakupují v cizině z důvodů cenových, nikoli z důvodu nedostatku konkrétního výrobku v ČR. Podobně jako v případě tuzemských nákupů nese i zahraniční prodávající svoji odpovědnost za vady.
Možnost reklamovat v zahraničí je podobná jako u nás, někde přísnější
Představte si, že si vyrazíte s kamarády například do Norimberku a při návštěvě nákupního střediska zjistíte, že značkové italské boty jsou v přepočtu o 1 500 Kč levnější než v Praze. Proč je nekoupit. Transakce bude podléhat německému občanskému zákoníku, koupí bot tedy automaticky přistupujete na smluvní práva a povinnosti podle německého občanského práva. Jak reklamovat zboží v cizině si přečtěte ZDE.
Výrobky zakoupené v zahraničí se z hlediska odpovědnosti za případné vady řídí vždy právem země prodávajícího. Platí to bez ohledu na to, odkud coby kupující pocházíte. V případě budoucího sporu se musíte připravit na tamní legislativu. |
Odpovědnost za vady mezi obchodníkem a vámi má v jakékoli zemi Evropské unie podobný charakter jako u nás v ČR (není se čemu divit, neboť právo spotřebitele v každém členském státě musí být v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Evropské rady č. 1999/44/ES, o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží).
Pokud znáte svá spotřebitelská práva dle našeho občanského zákoníku, můžete si být jisti, že v Německu, Francii či Rakousku budou velice podobná. Samozřejmě odlišnosti jsou, avšak jde spíše o rozdíly v některých lhůtách z hlediska odpovědnosti za vady apod.
Při koupi se zajímejte o možnost případné reklamace v ČR. Záleží na podmínkách
Při koupi výrobku podle našeho příkladu ve zmiňovaném Norimberku byste měli obdržet prodejní doklad a samozřejmě záruční list, kde byste měli být seznámeni se svými právy v případě vad na zboží. Musíte se připravit na to, že prodejce nemá povinnost vystavovat žádný z dokladů v nějakém jiném jazyce, než je jeho mateřský. Případné uplatnění vad na základě záručního listu budete tedy muset provést také v němčině, čili v jazyce prodávajícího.
Jak přenést případné reklamační řízení na domácí půdu
Již před zaplacením byste měli (alespoň pokud vám to jazykové schopnosti dovolí) vyzpovídat prodávajícího ve smyslu, zda má v České republice nějakou provozovnu. Je možné, že dokonce podobný řetězec v ČR působí, a vy si tento fakt pouze potvrdíte. Pokud skutečně taková provozovna v ČR existuje, pak je z hlediska případné reklamace pravděpodobně vhodnější, abyste ji řešili přes tuto českou partnerskou společnost.
Pokud hodláte uplatňovat vady v České republice, je nutné požádat prodávajícího v zahraničí, aby tuto skutečnost zanesl do záručního listu povinně přikládanému ke zboží. Požadujte, aby tam byl uveden celý název včetně sídla české provozovny a dovětek, že tato česká provozovna je povinna reklamaci přijmout. V takovém případě nejen že máte nárok uplatnit reklamaci blízko vašeho bydliště, ale zároveň se i taková reklamace bude řídit českým spotřebitelským právem dle našeho občanského zákoníku.
Rada pro vás: |