Rozlepit se vám mohou boty koupené kdekoli.

Rozlepit se vám mohou boty koupené kdekoli. | foto: Profimedia.cz

Nebojte se nákupů v cizině. Radíme, jak převést reklamaci do Čech

  • 14
Nepříjemné na nákupech v cizeně je zjištění, že musíte zboží zakoupené za našimi hranicemi reklamovat. Pokud budete postupovat chytře, můžete si zajistit, aby případná reklamace proběhla tady v Česku.

Je až překvapivé, o kolik se může cena značkové pánské košile světoznámého módního výrobce lišit v Norimberku a například v Praze. Zejména v případě oblečení, módních doplňků nebo parfémů jsou ceny stejného výrobku paradoxně často mnohem nižší v západoevropských zemích než v ČR. Lidé proto stále častěji nakupují v cizině z důvodů cenových, nikoli z důvodu nedostatku konkrétního výrobku v ČR. Podobně jako v případě tuzemských nákupů nese i zahraniční prodávající svoji odpovědnost za vady.

Možnost reklamovat v zahraničí je podobná jako u nás, někde přísnější
Představte si, že si vyrazíte s kamarády například do Norimberku a při návštěvě nákupního střediska zjistíte, že značkové italské boty jsou v přepočtu o 1 500 Kč levnější než v Praze. Proč je nekoupit. Transakce bude podléhat německému občanskému zákoníku, koupí bot tedy automaticky přistupujete na smluvní práva a povinnosti podle německého občanského práva. Jak reklamovat zboží v cizině si přečtěte ZDE.

Výrobky zakoupené v zahraničí se z hlediska odpovědnosti za případné vady řídí vždy právem země prodávajícího. Platí to bez ohledu na to, odkud coby kupující pocházíte. V případě budoucího sporu se musíte připravit na tamní legislativu. 

Odpovědnost za vady mezi obchodníkem a vámi má v jakékoli zemi Evropské unie podobný charakter jako u nás v ČR (není se čemu divit, neboť právo spotřebitele v každém členském státě musí být v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Evropské rady č. 1999/44/ES, o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží).

Pokud znáte svá spotřebitelská práva dle našeho občanského zákoníku, můžete si být jisti, že v Německu, Francii či Rakousku budou velice podobná. Samozřejmě odlišnosti jsou, avšak jde spíše o rozdíly v některých lhůtách z hlediska odpovědnosti za vady apod.

Při koupi se zajímejte o možnost případné reklamace v ČR. Záleží na podmínkách
Při koupi výrobku podle našeho příkladu ve zmiňovaném Norimberku byste měli obdržet prodejní doklad a samozřejmě záruční list, kde byste měli být seznámeni se svými právy v případě vad na zboží. Musíte se připravit na to, že prodejce nemá povinnost vystavovat žádný z dokladů v nějakém jiném jazyce, než je jeho mateřský. Případné uplatnění vad na základě záručního listu budete tedy muset provést také v němčině, čili v jazyce prodávajícího.

Jak přenést případné reklamační řízení na domácí půdu
Již před zaplacením byste měli (alespoň pokud vám to jazykové schopnosti dovolí) vyzpovídat prodávajícího ve smyslu, zda má v České republice nějakou provozovnu. Je možné, že dokonce podobný řetězec v ČR působí, a vy si tento fakt pouze potvrdíte. Pokud skutečně taková provozovna v ČR existuje, pak je z hlediska případné reklamace pravděpodobně vhodnější, abyste ji řešili přes tuto českou partnerskou společnost.

Pokud hodláte uplatňovat vady v České republice, je nutné požádat prodávajícího v zahraničí, aby tuto skutečnost zanesl do záručního listu povinně přikládanému ke zboží. Požadujte, aby tam byl uveden celý název včetně sídla české provozovny a dovětek, že tato česká provozovna je povinna reklamaci přijmout. V takovém případě nejen že máte nárok uplatnit reklamaci blízko vašeho bydliště, ale zároveň se i taková reklamace bude řídit českým spotřebitelským právem dle našeho občanského zákoníku.

Rada pro vás:

Vždy se při nákupu ptejte na provozovnu v České republice. Určitě bude pro vás méně nákladné reklamovat zboží u nás než posílat, nebo dokonce vozit vadný výrobek do zahraničí.
Určitě se nevyplatí spoléhat na dobrou vůli tuzemské provozovny a čekat, že budou nadšeni z toho, až přijdete reklamovat v Německu zakoupené boty. S největší pravděpodobností vaší reklamaci nevyhoví a odkážou vás přímo k německému prodávajícímu. Pokud svoji žádost opřete o mezinárodní záruční list, kde bude odkázáno právě na dotyčnou tuzemskou provozovnu jako na subjekt odpovědný za vyřízení reklamace, tak se vymlouvat určitě nebudou.