Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebojte se reklamovat špatnou radu poradce. Máte nárok na odškodnění

aktualizováno 
Dobrého finančního poradce poznáte podle způsobu jeho práce. Musí s vámi podrobně probrat vaši finanční situaci a navrhnout vhodný produkt. Za svou práci je poradce odpovědný, vy máte možnost se bránit proti jeho špatnému rozhodnutí.
Finanční poradce s vámi musí probrat vaše požadavky a potřeby a doporučit nejvhodnější produkt. Ilustrační snímek

Finanční poradce s vámi musí probrat vaše požadavky a potřeby a doporučit nejvhodnější produkt. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pokud nejste spokojeni se službou finančního poradce a máte pocit, že vám doporučil špatný produkt či investici, můžete si stěžovat třemi způsoby.

Nejprve se obraťte na samotnou poradenskou společnost. Pokud poradce při sjednávání produktu vážně porušil firemní pravidla, klient bude pravděpodobně odškodněn a poradce samozřejmě potrestán.

Dalším stupněm podání stížnosti je profesní sdružení, pokud je poradenská společnost jeho členem. "Profesní sdružení mají vlastní etický kodex, jímž jsou členské společnosti povinny se řídit. Pokud ho někdo závažným způsobem poruší, může etická komise sdružení udělit sankci a případně zprostředkovat vzájemný smír klienta a společnosti," upřesňuje Jiří Šindelář, výkonný ředitel Unie společností finančního zprostředkování a poradenství.

Poslední stupeň představuje stížnost České národní bance pro porušení zákonných povinností a případně i žaloba k soudu.

Příběh: poradce musel ze svého odškodnit klienta

Jak to může někdy v praxi vypadat ukazuje příklad jednoho klienta, který při sestavování finančního plánu požadoval po poradci kompletní pojistnou ochranu. Tento požadavek společně zanesli do záznamu o požadavcích klienta.

Poradce nicméně tuto skutečnost opomenul a doporučil produkt, který neposkytoval krytí na riziko nemoci.

Když následně klient onemocněl, pojišťovna mu odmítla poskytnout pojistné plnění. Klient okamžitě podal stížnost u poradenské společnosti. Ta se po zvážení celého případu, záznamů a emailové komunikace, jíž klient prokazoval svůj původní požadavek, rozhodla pro smírné řešení a klientovi pojistnou událost kompenzovala.

Firma následně potrestala poradce také tím, že mu z příjmů strhla kompenzaci vyplacenou klientovi.

Základem je odborná analýza

Poznat správného finančního poradce mnohdy není snadné. Pokud je vaším prvořadým zájmem dobře investovat, musí s vámi finanční poradce sepsat investiční dotazník, kde analyzuje vaše znalosti i dosavadní zkušenosti s finančními produkty. Zároveň zjišťuje vaše cíle, čeho chcete dosáhnout, jaký je váš vztah k riziku a v neposlední řadě se zajímá i o vaši majetkovou situaci.

Když chcete poradit v oblasti pojištění, musí poradce zaznamenat především vaše požadavky a potřeby.

Pro sestavení finančního plánu je nezbytné, aby s vámi poradce zpracoval podrobnou finanční analýzu, rozebral vaše finance do nejmenších detailů. Jejím základem je zjištění informací například o příjmech a výdajích domácnosti, o úsporách a úvěrech, o dosud uzavřených finančních produktech, ale i o rodinných poměrech a zdravotním stavu členů domácnosti.

Některé provize jsou vázány na ochrannou lhůtu

Finanční poradci získávají provize od finanční instituce, pokud šlo o provizní poradenství či zprostředkování produktu. Provizi od klienta poradce dostane, pokud ho klient sám vyhledá a požádá o analýzu své finanční situace a sestavení finančního plánu.

Výše provizí je různá. "Obecně platí, že u nejfrekventovanějších spořicích produktů se pohybuje v řádu jednotek procent z celkové, respektive cílové částky," uvádí Jiří Šindelář. A podle daného produktu je poradci také vyplácena, buď jednorázově či průběžně po předem domluvenou dobu. Někdy se používá i kombinace obou možností, větší část provize v určitém okamžiku, zbytek průběžně.

I o vyplacenou provizi může finanční poradce za určitých okolností přijít. U některých produktů, například u životního pojištění, je výplata provize vázána na několikaletou ochrannou lhůtu. Pokud během této doby klient produkt zruší, poradce vrací provizi nebo její poměrnou část (podrobněji si můžete přečíst v našem předchozím článku).



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
O kolik peněz přijdete na nemocenské a jak finanční ztrátu zvládnout

Onemocnění nebo úraz jsou nepříjemné záležitosti. A když se jejich léčba prodlouží, situace se ještě víc komplikuje, a to po finanční stránce. Jak se připravit...  celý článek

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Ilustrační snímek
Životní pojistku má více než polovina Čechů. Jaké jsou letošní novinky

Celkem 53 procent Čechů, kteří se dostali do vážné životní situace, přiznává, že to mělo výrazný vliv na jejich domácí rozpočet a finanční situaci rodiny. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.