Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedělejte nudná školení a prezentace, dělejte show

aktualizováno 
Potřebujete čas od času proškolit své zaměstnance a divíte se, že se nudí a nic si nepamatují? Nezapomínejte na fakt, že firemní prezentace nemusí být nudná. Naučte se při prezentaci nudu a zapomínání posluchačů porazit.
Ujasněte si, co vám má vystoupení přinést.

Ujasněte si, co vám má vystoupení přinést. | foto: Profimedia.cz

S prezentací je to jako s návštěvou kina nebo sledováním reklamy – nepůsobte na posluchače předváděním techniky, nudných grafů a čísel, ale dopředu si připravte scénář, prostor, kde se akce koná, a druh informace, kterou chcete sdělit. Ujasněte si, co vám má vystoupení přinést – pokud chcete sdělit jen pár nápadů, nemá svolání zaměstnanců smysl. Zabralo by vám to jen pár minut a co se zbývajícím časem?

Zapojte smysly
Pro prezentace jsou vhodné větší prostory – minimálně dvě větší místnosti. Proč? Posluchači totiž, i když je prezentace rozkouskována do dílčích celků, neudrží dlouho pozornost v sedě. Ani kratší přestávky nestačí – je důležité, abyste posluchače zapojili "do procesu" – tzn. ve druhém prostoru mohou ve stoje u flipchartu zapisovat zajímavé poznatky ze školení či si mohou předávat navzájem zkušenosti.

Mějte na paměti, že pokud k posluchačům pouze hovoříte, zůstane jim v paměti pouze 20 % informací, pokud jim ale něco ukážete (instruktážní film), již je to 30 %, u diskuze dokonce 65 %.

Pomůže vtip i citát
Chybou, kterou dělala většina firem, je skutečnost, že přednášející se snaží, aby jeho vystoupení vyznělo co možná nejvážněji. Neuvědomuje si však, že většina vážných vystoupení je také nudných a značně uspávajících. Výsledkem je pak studená atmosféra. Pro odlehčení přednášky přitom stačí málo – používejte přirovnání a příklady, řečnické otázky i otázky do pléna, citáty, lze přidat i vtip.

Pro zapamatování faktů navíc funguje řada fíglů – prezentujete obchodním zástupcům nový kosmetický produkt? Nechte jim nejenom očichat vůni, ale i ohmatat obal. Ať jej i sami vyzkouší na vlastní kůži.

Vystoupení by nemělo být jen o jedné osobě vystupujícího, nechte promluvit nejméně jednoho zaměstnance, nejlépe hvězdu týmu, který má s daným tématem nejvíce zkušeností. Nevadí, že to není profesionální řečník, tím lépe. Vyhne se totiž zbytečným frázím a přejde rovnou "k věci". Navíc jeho příklady jsou přímo z terénu a vyprávění obsahuje řadu praktických rad.

Každá přednáška musí obsahovat diskuzi – časově ji naplánujte nejlépe po obědě. Má to řadu výhod – zatímco hladový člověk má tendenci se hádat, hledat negativa a argumenty proti, po jídle nasadí mnohem smířlivější tón. Je samozřejmě nutné, abyste na tento bod programu zajistili nejen řečníky, ale skutečné experty z firmy. Dotazy mohou být velmi odborné – pokud by účastníci nedostali uspokojivou odpovědět, jistě by si poté o své firmě mysleli své. Nezanedbávejte ani ukončení vystoupení. Účastníkům připomeňte, co jste prezentací chtěli sdělit či docílit.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Co pomáhá hasit zbytečné střety osobností na pracovišti

Kolize různých povah na pracovišti nejsou nic výjimečného. Každopádně pro ty, kteří se do střetů dostávají, ani pro jejich okolí to není nic příjemného. Proč...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.