O směně musí dostat klient směnárny doklad
Nákup valut je obchod jako každý jiný - zákazník směnárny by k němu měl dostat doklad. Podle nařízení ČNB by měl obsahovat dané náležitosti (viz box). Jak se ukázalo, téměř všechny testované směnárny opatření ČNB dodržují, a klient má tedy k dispozici všechny údaje o transakci, které může potřebovat. Jedinou „černou ovcí“ byla GE Capital Bank, která na účtence neuvedla své identifikační číslo a adresu pobočky, na které byla transakce provedena.
Jaké nedostatky byly zjištěny u pražských směnáren
Exchange - bez problémů
Chequepoint - neúplné informace o poplatcích, storno transakce nelze provést
Global travel/Inter Change - v pobočce v Rytířské ulici neměli 500 eur, doporučena nám byla pobočka v Železné ulici; storno transakce nelze provést
Eurochange - v pobočce na Jungmannově náměstí neměli žádná eura, v pobočce 28. října měli zase pouze 100 dolarů; storno transakce nelze provést
Obchodně finanční společnost - pobočka neměla v daný moment k dispozici žádné dolary; storno nelze provést, možná až po dohodě se šéfem
UNI Change - storno transakce nelze provést
Česká spořitelna - storno transakce lze provést, ale klient musí přijít v ten samý den, kdy proběhla transakce
Náležitosti dokladu o směně |
* označení cizí měny, její kurz a množství * cenu služby * částku k výplatě nebo k příjmu v korunách, určenou kurzovní hodnotou, tzn. celkovou sumu, kterou zákazník obdrží * identifikační znaky směnárny * datum a místo vystavení |
Komerční banka
- přeplněné přepážky, dlouhéčekání; storno transakce nelze provést
ČSOB - storno transakce nelze provést
HVB Bank - nebylo možné směnit peníze, protože nešlo o klienty HVB Bank a neměli na pobočce založen účet; doporučena výměna v ČSOB
GE Capital Bank - při vydání účtenky se klient musí podepsat; storno transakce nelze provést
Raiffeisenbank - při vydání účtenky se klient musí podepsat; pracovník banky byl zmatený a transakce trvala neuvěřitelně dlouho; storno transakce nelze provést