Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedrážděte cholerika červenou košilí

  11:00aktualizováno  11:00
Každý den v práci, na poradách, během jednání s klientem, při řešení pracovních problémů ve všech těchto situacích vnímáme barvu oděvu člověka, s nímž právě hovoříme. Ať chceme nebo ne, barvy ovlivňují momentální naladění naše i lidí kolem.

Ne nadarmo se u svatby hovoří o nevinné bílé, někdo se zase dívá na svět přes růžové brýle, jiný je v politice šedá eminence - barvy mají vliv na pocity snad každého člověka. "Barvy člověka určitě ovlivňují. Každý má zkušenost s tím, že to existuje, ale nejsme ještě tak daleko, abychom přesně věděli a změřili, jak to funguje," říká psychoterapeut Aleš Fürst z Jablonce nad Nisou. Podle psychologa Luďka Špačka je vnímání barev velmi individuální. V někom může určitá barva vyvolat agresi, zatímco někdo k ní zůstane netečný. Například zářivě rudá barva se nedoporučuje cholerikům či konfliktním lidem. Působení barev je využíváno v reklamě, na obalech výrobků i v profesním životě. "Třeba horké provozy, slévárny či kuchyně nevyužívají v místnostech červenou, oranžovou a další teplé barvy, ve studených provozech, v mrazírnách zase nebývá modrá, která umocňuje pocit chladu," říká Špaček.

A co oděv do práce?

Růžová nebo modrá..pravidlo, které stále platí a to hlavně na pracovišti, je, že "šaty dělají člověka"!


Ať už zvolíme jakékoli barevné ladění oděvu do práce či na pohovor k možnému zaměstnavateli, měli bychom se v dané barvě dobře cítit a měla by nám slušet. V neposlední řadě by pak měla podtrhovat to, co chceme druhým lidem o nás sdělit. "Když se podíváte na manažery, na bankovní úředníky, nikdo z nich si do práce neoblékne třeba zářivě červenou košili a fialové sako. Je to dáno profesním prostředím, v němž se pohybují, a zvyklostmi s ním spojenými. Oblékají se do neutrálních barev, které obecně neruší a budí důvěru," říká psycholog a lektor vzdělávacích kurzů v oblasti obchodní, manažerské a personální psychologie Oswald

Co nám říkají barvy?

bílá, béžová - důvěra, nevinnost, čistota, dobrota
černá - formálnost, důstojnost, tajemnost
modrá - věrnost, oblíbenost, zdrženlivost, jemnost, klid
hnědá - zemitost, pokora, přátelství
temně rudá - intelektuálnost, autorita, síla, energie
šedá - bez emocí, klid, důstojnost, konzervativnost
zelená (jasná, světlá) - stabilita, růst, zemitost
námořní modř - konzervativnost, autoritativnost, serióznost, oddanost, vyrovnanost
oranžová - vřelost, mladistvost, energie, otevřenost
fialová - síla, záhadnost, formálnost, tichost
červená - síla, pohyb, energie, vřelost, sebevědomí
žlutá - svěžest, novátorství, inteligence
Schorm. Neutrální barvy jako například šedá nebo námořnická modrá neodvádějí pozornost při jednáních, vypadají profesionálně a jsou vhodným podkladem pro ostatní barvy. Světlejší kombinace jsou méně dynamické a můžeme je použít, chceme-li působit přístupněji a přátelštěji. Výrazný kontrast mezi barvami (bílá a černá, modrá a černá) působí energičtěji a vzbuzuje v lidech více autority. Pozor však, aby se takové oblečení nebilo s kontrastem mezi zbarvením pleti, očí a vlasů.

Pravidla kontrastu a vzhledu obličeje

Světlé barvy by měli v oblékání volit lidé, kteří mají mezi barvou pleti, očí a vlasů malý kontrast, to znamená, že vše je světlé, střední nebo tmavé. Kombinovat světlé a střední nebo střední a tmavé barvy mohou spíše zase typy takzvaného středního kontrastu - to znamená, že mezi barvou pleti, očí a vlasů není velký kontrast, obličej jako celek přesto působí výrazně. Vzít si na sebe například velmi světlou košili a kalhoty či sako tmavého odstínu mohou bez obav z vady na kráse lidé, jejichž pleť je téměř bílá a mají tmavé vlasy. Pro tyto lidi je typický vysoký kontrast mezi barvou očí, pleti a vlasů.

V působení na okolí si pomozte barvami

Kreativní, módní
(reklama, módní průmysl)

K základnímu šatníku (oblek či kostým) se vyplatí přidat modrou, světle šedou, případně černou, použijte moderní pastelovou barvu (světle žlutá, vanilka, lososová, lila) a muži výraznější kravatu v módním trendu. Jasné, doplňkové a kontrastní barvy vždy přitahují zrak.

Přátelský, vstřícný, inteligentní
(novinář, PR manažer)
Zajímavé jsou bledě modré a žluté košile. Hnědá barva působí ležérněji a méně autoritativně, přátelštěji. Autoritativní dojem umocní purpurově modrá nebo zelená.

Autoritativní, schopný a úspěšný
(generální ředitel, podnikatel)
Použijte kombinace vysokého kontrastu, studených odstínů. Oblek nejlépe v tmavě modré nebo antracitové barvě, bílou nebo bledě modrou košili a kravatu v jasně nebo sytě červených barvách.

Konzervativní, výkonný
(manažer, administrativní pracovník)
Oblek v námořnické modré nebo šedivé barvě, bílá nebo světle až středně modrá košile. Hlavní barvou u kravat by měla být burgundská nebo modrá. Úroveň kontrastu je nižší, ale zřetelná.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.