Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nemáte auto v pořádku? Povinné ručení vás neochrání

aktualizováno 
Pokud jezdíte v zimě na letních gumách nebo vám třeba nefunguje ruční brzda, platíte si povinné ručení zbytečně. Riskujete, že pokud způsobíte nehodu, budete veškerou škodu platit ze svého. Povinného ručení vás nezachrání.

Pokud nemáte auto v dobrém stavu a způsobíte nehodu, může po vás pojišťovna chtít vrácení vyplacené škody z povinného ručení. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

V roce 2014 šetřila policie téměř 86 tisíc dopravních nehod. Mezi hlavní příčiny patřil nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. Evidovány jsou ale i dopravní nehody, za které může technická závada na motorovém vozidle. A právě v případech, kdy existuje příčinná souvislost mezi vznikem škody a špatným technickým stavem vozidla, může pojišťovna požadovat po klientovi až stoprocentní úhradu pojistného plnění z povinného ručení.

Máte opravdu to nejvýhodnější povinné ručení?

Srovnejte své povinné ručení a neplaťte zbytečně více, než musíte.

Ilustrační snímek

Pan Martin způsobil v zimě na mokré vozovce nehodu a naboural jiné auto. Pojišťovna, kde má sjednáno povinné ručení, musela za způsobenou škodu zaplatit téměř 115 tisíc korun. Při šetření policie zjistila, že Martinovo auto mělo letní pneumatiky s neodpovídající výškou dezénu. A právě nízký vzorek na gumách byl důvod, proč musel pan Martin vrátit pojišťovně 40 % pojistného plnění.

Právo pojistitele na úhradu vyplacené částky vychází ze zákona a provozování vozidla, které svým technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.

„Poškozenému pojišťovna vždy musí zaplatit náklady na opravu vozidla. Ovšem pokud se prokáže, že viník nehody porušil některou ze základních povinností týkající se provozu na pozemních komunikacích a že toto porušení má příčinnou souvislost se vznikem škody, pak má pojišťovna právo na vrácení vyplacené částky,“ říká specialistka na pojištění majetku a odpovědnosti z České asociace pojišťoven Marcela Machová.

Průměrné stáří vozového parku v České republice je 14,5 roku. „U většiny dopravních nehod je příčinou lidský faktor, ale objevují se i případy, kdy za dopravní nehodu může stáří vozu, nebo přímo nějaká konkrétní technická závada. V takovém případě se pojišťovna zajímá o to, nakolik byla závada příčinou nehody. Podle toho stanoví výši spoluúčasti na úhradě způsobených škod,“ říká analytik neživotního pojištění společnosti Partners Zbyněk Kuběj.

Policie ohledá místo a pořídí fotografie

Proto poměrně obvyklým ujednáním v pojistných podmínkách je i možnost pojistitele provést po nehodě prohlídku vozidla, které nehodu způsobilo. To platí zvlášť, kdy špatný technický stav byl zaznamenán v policejním protokolu o nehodě.

Limity pojistného plnění u povinného ručení

  • Nový občanský zákoník, který začal platit od roku 2014, výrazně zvýšil možné odškodnění pro oběti dopravních nehod. Řidiči by tak měli vážně uvažovat o tom, že v případě havárie nemusí stačit jen minimální, zákonem stanovený limit pojištění 35 milionů korun na škody na zdraví a 35 milionů korun na majetku.
  • Nový občanský zákoník umožňuje vysoudit, hlavně za škody na zdraví, daleko vyšší částky, než je limit. V případě vážných dopravních nehod člověk z pojistky musí zaplatit nejen náklady na léčení, ale i náklady spojené se ztrátou na výdělku.
  • Podle odborníků by tak minimální limit měl činit 50 milionů korun při škodách na zdraví a 50 milionů korun při škodách na majetku. V celkové ceně povinného ručení se toto navýšení přitom neprojeví výrazně.
  • Povinné ručení s minimálním zákonným limitem na vůz o objemu motoru 1,4, pro osobu ve věku 45 let, která bydlí ve městě velikosti Písku a disponuje maximálním bonusem, vyjde na necelých 1 600 korun ročně. V případě navýšení limitu za škody na majetku a zdraví na dvakrát sto milionů korun, vyjde pojistné na zhruba 1 700 korun ročně.

„Technický stav na nehodě zúčastněných vozidel policisté kontrolují vždy. Posuzují polohy ovládacích prvků vozidla, postavení kol, určují charakter poškození jako nedílnou součást ohledání místa dopravní nehody,“ říká mluvčí Policejního prezidia ČR, kapitán Jozef Bocán.

Policisté na místě nehody pořizují i fotodokumentaci, kterou zasílají v souladu s ustanoveními zákona (č. 168/1999 Sb.) o povinném ručení spolu s informací o dopravní nehodě příslušné pojišťovně.

Viník doplácí 10, ale i 100 procent

Případů, kdy pojišťovny chtějí po klientech úhradu pojistného plnění z povinného ručení kvůli nehodě způsobené technickou závadou, mnoho není, zhruba stovky ročně.

„Pokud se ukáže, že špatný technický stav vozidla měl vliv na vznik nebo rozsah nehody, prošetříme to a stanovíme rozsah finančního postihu od deseti až po sto procent,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka, který uvádí, že jeho pojišťovna ročně eviduje desítky případů, kdy byl špatný technický stav vozidla příčinou nehody. Podle něj je nutné vždy posuzovat každou pojistnou událost zvlášť.

„Samozřejmě, že se může se stát, že na viníka nehody pojišťovna uplatní postih ve výši sta procent, ale v případě nehody jde obvykle vždy o souhru více okolností, takže ten postih může být třeba i jen deset nebo dvacet procent. Tím rozhodně nechci říci, že hazard s používáním nedostatečně technicky způsobilého vozidla v provozu se vyplácí. Spíše naopak,“ uzavírá Zbyněk Kuběj z Partners.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.