Čím dál více se prosazuje nový design platebních karet.

Čím dál více se prosazuje nový design platebních karet.

Nejnovější platební karty, které se blíží na náš trh, mají tvar klíčenek i voní

  • 20
Zatímco nás některé banky teprve oslňují nabídkou platebních karet s vlastním designem, v zahraničí jsou běžné karty originálních podob, a dokonce i vůní.

Banky společně s karetními asociacemi svádějí boj o každičkého nového klienta. Kromě různých motivačních programů, slev a výhodných bankovních balíčků tak hledají cestu, jak oslovit. Jednou z nich je i zatraktivnit nabídku platebních karet.
 
Platební karta, nebo přívěsek na klíče? Může to být totéž
V zahraničí jsou už dnes používány designy, které u nás dosud k vidění nejsou. Setkat se tak můžete se speciálním designem pro ženy nebo děti, s povrchem karty v podobě hologramu či s plastem karty vykrojeným do tvaru obrazu na její přední straně. Spíše zajímavostí jsou pak voňavé platební karty. Budete-li chtít, můžete si díky své platební kartě kdykoliv přivonět k růžím, čerstvě upražené kávě, ale i právě posekané trávě.

Výjimkou však nejsou ani platební karty průhledné či fosforeskující. S těmi se ale už u nás setkat můžete. Průhledné karty nabízí Česká spořitelna (dále jen ČS) již od r. 2004, fosforeskující mohou její klienti z řad studentů užívat od loňského roku.

Tím však pokrok nekončí. Nové platební technologie totiž umožňují upustit od běžného tvaru platebních karet. Je tedy jen otázkou času a poptávky, kdy se setkáme s kartami třeba v podobě klíčenky. Platební karta může být také zabudována kupříkladu v hodinkách nebo v mobilním telefonu. To vše umožní tzv. bezkontaktní technologie.



 "Karty se stále více stávají vyjádřením životního stylu a módním doplňkem držitele karty. Stále více klientů se chce odlišovat a požaduje jinou platební kartu než tu, kterou má každý," říká Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro ČR, Slovensko a Ukrajinu.

V České republice dnes žije více než 10,307 mil. obyvatel (stav dle ČSÚ k 31. 3. 2007), bankovních platebních karet je u nás 8,253 mil. (k 30. 6. 2007 dle SBK). Na každého občana včetně narozených dětí tak už dnes připadá 0,8 platební karty. Podle některých odhadů je ovšem celkový počet platebních karet (včetně nebankovních) už vyšší než 9 mil. Brzy tak nastane chvíle, kdy český bankovní trh bude platebními kartami zcela nasycen.

Dnes u velkých bank frčí image karty
Naopak menší banky buď narážejí na omezení těch bank, jejichž prostřednictvím platební karty nabízejí (tj. případ Waldviertler Sparkasse von 1842 AG nabízející karty ČSOB), nebo jejich klienti jednoduše o službu nemají zájem (případ HVB Bank a Živnostenské banky).

K tomu tiskový mluvčí HVB Bank a Živnostenské banky Tomáš Pavlík řekl: "Víme, že držitelé našich karet oceňují konzervativní a seriózní vzhled karty. Chtěli bychom i nadále tento trend podporovat a speciální designy využívat hlavně pro co-brandované kreditní karty. K datu sloučení HVB Bank a ŽB v UniCredit Bank změníme design všech debetních karet a některých kreditních karet. Pak bychom rádi dělali spíše limitované série, např. k olympijským hrám."
 
Fotografie však nemusí být na kartě výhradně podkladem, nýbrž i bezpečnostním prvkem. Na to jsou zvyklí držitelé platebních karet Citibank. Přední strana karty je totiž opatřená jak fotografií držitele karty, tak jeho podpisem.

Běžná je dnes volba designu platební karty, ovšem z omezené nabídky vzorů. Příkladem toho jsou karty ČS s fotbalovou tematikou.  

Obohatit svou platební kartu o vlastní fotografii z příjemně strávené dovolené, o podobiznu právě narozeného potomka či domácího mazlíčka už u nás ale můžete. Zatím pouze v ČSOB (pouze u osobních karet VISA Classic, od včerejšího dne i u VISA Classic Student)  a Komerční bance, v roce příštím se však této "novinky" dočkají rovněž klienti Poštovní a také ČS.